Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Zdá sa, že aj u nás populárne dieselové motory, ktoré Slováci  uprednostňovali najmä kvôli nižšej spotrebe, to majú zrátané. Respektíve, zrátali si to automobilky. Výroba áut s dieselovým motorom, ktoré by spĺňali prísne emisné kritériá, by vozidlá poriadne predražila. A tak dostávajú šancu hybridy.

Autá jazdiace na naftu sú v nemilosti už niekoľko rokov pre znečisťovanie ovzdušia, ich splodiny odborníci označili za karcinogénne. Preto dostali stopku v Paríži, Madride, Aténach a Mexico City od roku 2015, diesláky zaregistrované pred rokom 1997 nebudú môcť od budúceho roka jazdiť ani v Bruseli. Aj Nemci pripravujú legislatívu, ktorá umožní zakázať mestám vstup vozidiel s vyššími emisiami.

Vývoj v automobilovom priemysle by výrobcom umožnil ponúknuť ekologickejšie dieslové motory. Faktom však zostáva, že ich výroba by bolo oveľa drahšia ako v prípade benzínových motorov či hybridov a je jasné, čo by si v takom prípade zákazník vybral. Nehovoriac o tom, že dopredu sa derú elektromobily, v mnohých krajinách podporované štátnou prémiou, a vodíkové motory. Aj u nás si môžete zinkasovať od štátu podporu pri kúpe elektromobilu 5 000 eur a v prípade plug in hybridu (kombinácia spaľovacieho a elektrického motoru, avšak ponúka ďaľšiu výhodu a to dobíjanie batérie z externého zdroja) 3 000 eur.

Hybridná technológia nie je vo svete žiadnou novinkou. Lídrom v tomto smere je Toyota, ktorá ich vyrába už dvadsať rokov a doteraz predala vo svete viac ako 10 miliónov vozidiel s hybridným pohonom. Vývoj ukazuje, že rozhodnutie japonského výrobcu bolo správne. Kým niektorí producenti automobilov sú v oblasti hybridov viac-menej na začiatku, Toyota predáva už 4. generáciu vozidiel, takže má v tomto smere bohaté skúsenosti a je na čele. Pokým elektromobily majú zatiaľ krátky dojazd a dlhší čas potrebný na dobíjanie, takže sú praktickejšie v meste, hybridy sú úsporné a vhodné aj na dlhšie trasy. Špecialitkou je Prius plug-in, ktorý dokáže prejsť na elektrický pohon 50 km a potom môže pokračovať na hybridný pohon s nízkou spotrebou paliva.

Hybridná technológia začína byť čoraz popoulárnejšia aj u slovenských motoristov a na našich cestách už bežne vídame autá s hybridným pohonom. Dokazujú to aj čísla. Veď v prípade Toyoty až tretinu vozidiel najpredávanejšieho modelu Yaris tvorí práve hybridný pohon. V predaji SUV je nárast ešte markantnejší – od začiatku roka tvorí hybridná RAV 4 viac ako 60% z predaných vozidiel. Zdá sa, že smer, ktorý Toyota nastavila už pred dvadsiatimi rokmi bol správny.

Značky: