Hovorí sa, že ľudia, ktorí zabúdajú na minulosť, sú odsúdení k tomu ju opakovať. A opakujú ju aj so všetkými hlúpymi chybami, utrpením a príšernými následkami. Vitajte opäť v ére IE6. Tentoraz však nie v modrom, ale v červeno-žlto-zeleno-modrom kabáte. Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov.

Vzostup Google Chrome na pozíciu suverénne najpoužívanejšieho internetového prehliadača na svete je zaujímavým prejavom internetovej dominancie jeho materskej spoločnosti. Zrejme žiadna firma by svoj softvér nedokázala pretlačiť rýchlejšie a efektívnejšie.

Jeho cesta do našich zariadení začala prakticky na začiatku roku 2009. V tej dobe Firefox pokračoval vo svojej niekoľkoročnej poľovačke na dominantný Internet Explorer a prelomil práve 30 % hranicu tržného podielu, znižujúc tak ešte donedávna absolútny podiel IE na zhruba 60 %.

Chrome bol však na neudržanie. Google využil dominanciu svojho internetového vyhľadávača, ktorý používalo takmer 100 % internetových používateľov a na jeho hlavnej stránke začal ponúknuť stiahnutie Chrome so sugestívnym vyskakovacím textom: „Nástroj na rýchlejšie prezeranie webu – Inštaluj Google Chrome“. Neprekvapivo naň kliklo obrovské množstvo používateľov.

Lanárenie ľudí tu pravdaže neskončilo a pridala sa aj bilboardová kampaň po celom svete a takisto obvyklá „podvraťácka“ metóda formou pribaľovania Chrome do inštalátorov iného softvéru. Používateľ si inštaloval nesúvisiaci program, prehliadol malé zaškrtávacie políčko v úvode a hopsa-hejsa, na Pracovnej ploche už svietila farebná ikonka Chrome.

No a pravdaže nemôžeme zabudnúť ani na drvivý nástup smartfónov, v ktorých operačný systém Android od Googlu celkom dominuje (viac ako 80 % podiel), takže pretlačenie Chrome týmto spôsobom opäť nebol žiadny problém. V roku 2011 tak Chrome prekonal Firefox, v roku 2012 Internet Explorer a dnes už niekoľko rokov celkom dominuje.

Najlepší internetový prehliadač, aký svet kedy videl

Keď sa prehliadač objavil na trhu, šlo o skutočný prielom. Svoju konkurenciu doslova deklasoval nielen vo svojom príjemnom a neotrenom dizajne, ale hlavne podporou nových funkcií.

Obsahoval poriadny zástup vylepšení DHTML, inline framov, podporu CSS L1, DOM L1 a SMIL 2.0. Priniesol takisto celkom nový MSXML engine, nový administrátorský kit, mediálny panel, integráciu rýchleho komunikátora, automatickú zmenu veľkosti obrázkov, P3P a záznamník chýb.

Skutočný zástup funkcií hodných lídra. Nie je divu, že zakrátko ukradol prakticky kompletný trhový podiel. Myslíte si že hovorím o Google Chrome? Ale kdeže. Popisujem prelomový Internet Explorer 6, ktorý sa objavil v roku 2001.

Keďže väčšina dnešných internetových používateľov začala web používať predovšetkým v druhej polovici prvej dekády 21. storočia (v roku 2001 mal celosvetovo internet 400 miliónov používateľov, na konci dekády 2 miliardy), pamätajú si Internet Explorer 6 hlavne ako terč posmeškov.

Z hľadiska vývojárov webu šlo o to, že Microsoft nechal prehliadač doslova vyhniť. Nová verzia IE7 prišla až na konci roku 2006, čo bolo v ére rýchleho vývoja webu extrémne neskoro, pričom zatvrdnutosť Microsoftu v tom, že nový prehliadač prichádza len s novým operačným systémom, bola pre web skutočná katastrofa.

Vďaka nečakanej zotrvačnosti používateľov na zastaranom Windows XP a neochota prechádzať na novšie systémy Vista, 7 a neskôr 8 znamenala, že IE6 strašil webových vývojárov ešte aj v roku 2012, kedy preň bolo nutné robiť obrovské zásahy do webov a navrhovať ich tak, aby na zastaranom kuse softvéru fungovali tak, ako mali.

Si v menšine, takže ťahaj do…

OK, možno si teraz hovoríte, ako vlastne toto s Google Chrome súvisí. V minulosti mal IE obrovský podiel, čo z dôvodu jeho postupného zastarávania bol obrovský problém pre vývojárov. To sa predsa Chrome nijako netýka. Ten síce má dnes už dominantný podiel na úrovni IE, avšak Google ho  neprestajne vyvíja a aktualizuje, takže žiadne zastaranie nehrozí.

Neskoršia zastaranosť IE však nebol jediný symptóm choroby, ktorú sme všetci museli pretrpieť. Tým druhým príznakom bolo ignorantstvo tvorcov stránok a webových služieb, ktoré môže rozkvitnúť len a len v dominantnej ére.

V dominantnej ére IE totiž nebolo nič nezvyčajné, ak ste prišli na webovú stránku alebo službu a privítalo vás oznámenie o tom, že web či jeho funkcia je výhradne „Navrhnutá pre Internet Explorer“ a váš odlišný prehliadač, či už šlo o Firefox, Operu či iný, stránka poslala do smradľavej zadnice.

Bolo pri tom jedno, že váš prehliadač bol omnoho modernejší, lepší a podporoval ďaleko viac technológií. Nebol skrátka tak rozšírený ako IE, takže dovidenia. A žiaľ, tento prístup sa čoraz viac začína objavovať aj v novej Chrome ére.

Uži si našu službu priamo vo svojom prehliadači (tým myslíme našom prehliadači ty babrák)

Čo je najnovší príklad? No predsa nič iné ako nová webová služba Earth od Googlu. Stačí stránku otvoriť a privíta vás správa „Preskúmaj vzdialené kúty sveta priamo vo svojom prehliadači“. Paráda! Teda až na to, že hneď pod tým uvidíte vetu „Na spustenie Google Earth je vyžadovaný Google Chrome – STIAHNUŤ CHROME“.

No len si predstavte, aké by to bolo absurdné, keby niečo také Google vykonal v ére, kedy mala Chrome len 5 či 10 % podiel. Nechal by svoju novú službu zabiť tým, že by nepodporoval iné prehliadače? Ale kdeže, takéto nože do chrbta sú možné len v ére, keď má nejaký prehliadač úplnú dominanciu. Presne ako v ére Internet Exploreru.

Nemyslite si, že služba funguje v prehliadači, ktorý používa rovnaké vykresľovanie jadro (Blink) ako Chrome, čo je napríklad prípad novej Opery či prehliadača Vivaldi, alebo dokonca aj samotného Chromium, ktorý je pre Chrome základom. Kdeže. Nefunguje ani v nich. Treba Chrome a hotovo. Google na stránke najprv uvádzal, že iné prehliadače bude podporovať čoskoro, ale správa neskôr zmizla a podpora ani po štvrťroku pridaná nebola.

Nefungujúci Google Meet mimo Chrome. Inštaluj Chrome!

Som si ale istý, že za takéto arogantné správanie proti otvorenému a konkurenčnému webu bude náš dobrý kamarát Google túto stránku penalizovať, tak ako penalizuje nedostatočne mobilné a nie-htpss stránky v rámci vyhľadávania, aby si na to firmy nezvykali. Och. Vlastne počkať. Takto to asi nefunguje.

Obávam sa pri tom, že časom môže takéto správanie narásť až do obludných rozmerov. Čoraz viac začínam so svojim Firefoxom narážať na weby, kde nefunguje poriadne menu, skrolovanie či iná drobná funkcia. Nejde o to, že by šlo o niečo úmyselné, pretože stačí otvoriť Chrome a všetko je v poriadku. Ide len o to, že vývojár daného webu svoj výtvor vo Firefoxe netestoval a to, že tam nefunguje poriadne, je mu viac menej jedno.

Veď no a čo, že z Firefoxu chodí na jeho web napríklad 20 % používateľov. Zostávajúcich 80 % prichádza z Chrome, tak tou otravnou pätinou neprispôsobivých, čo idú proti davu, sa netreba zaoberať, všakže.

Čo že? Používaš Firefox na macOS? Veď také nič neexistuje. Treba Chrome…

Veď ak stránka vo Firefoxe nebude fungovať poriadne, bude návštevníkov z Chrome pribúdať, až napokon ich bude 100 % a tým to bude všetko vybavené. Nefunkčnosť z Firefoxu potom už netreba riešiť, pretože nikto ho nepoužíva a na stránku s ním nikto nechodí.

Je to ako keď otvoríte bar a do záchodov namontujete iba pisoáre. Keď sa nejaká žena príde sťažovať, že to pre ňu akosi nefunguje, tak ju odpálkujte, že do vášho baru s nejakého dôvodu ženy už nechodia, takže to nie je treba riešiť. No, máme sa veru všetci od webových vývojárov čo učiť.

Tento jav je z minulosti dobre známy. Koniec koncov, ak ste používali pred viac ako 10 až 15 rokmi iný prehliadač ako IE, zrejme si ešte dobre pamätáte „fajnovky“ ako je napríklad menu internetových stránok, ktoré sa po kliknutí nedržalo otvorené a podobne.

Počúvajte, sme spoločnosť za úbohých 19 miliárd dolárov. Snáď si nemyslíte, že stíhame spúštať našu službu na viac ako jednom type internetového prehliadača

Túto nepeknú obludu sa nám napokon poradilo poraziť a prežili sme spolu niekoľko rokov webu, v rámci ktorých to, že stránka v nejakom prehliadači nefunguje, je považovaná za prejav neschopnosti vývojára.

Toto však funguje len do momentu, kedy jeden prehliadač opäť totálne dominuje. V dobe dominancie je už logická vec to, že ak stránka funguje v jednom modernom a štandardy podporujúcom prehliadači, ale už nie v ekvivalentom a rovnako modernom druhom, ide už o chybu toho prehliadača, ktorý nemá dostatočný trhový podiel.

Už to nie je „som neschopný webový vývojár, ktorý nevie spraviť stránku tak aby fungovala“. Už je to zrazu „tí vývojári toho prehliadača sú neschopní a nevedia spraviť svoj softvér tak, aby moju stránku zobrazoval dobre“.

Skákanie do rovnakej priepasti

V minulosti mal Microsoft so svojim operačným systémom neotrasiteľný monopol, ktorý sa prevtelil do dominancie Internet Exploreru, čo vyústilo do toho, že mnohé weby na iných prehliadačoch fungovali horšie, alebo vôbec.

Dnes operačným systémom všetkých formátov počítačov dominuje Google (vďaka obrovskej prevahe mobilnej sféry), pričom spolu s dominanciou služieb, ktoré patria medzi najpoužívanejších weby na svete (Google vyhľadávač, YouTube, Gmail), sa do role Exploreru pretransformoval jeho Chrome. Bez neho dnes skrátka mnohé weby plnohodnotne alebo vôbec nefungujú.

Google Chrome je preto nový Internet Explorer.

Áno, Chrome je moderný a neprestajne vyvíjaný prehliadač, čo sa o na niekoľko rokov zamrznutom IE6 nedalo povedať. Ale éra Internet Exploreru nikdy nebola len o tom. To bol len pohľad vývojárov webov. Z pohľadu používateľov, ktorý sa zúfalo snažili prehliadať web inými a nezriedkavo lepšími konkurenčnými prehliadačmi, sa táto éra prejavovala celkom inak – ignorantstvom a odstrkovaním.

Vo svojom vrchole bol IE taký dominantný, že vývojári začali svoje weby a projekty vytvárať len preň. A presne to sa začína čoraz viac stávať v prípade Chrome. Najhoršie na tom je, že nejde len o lenivých a neschopných vývojárov nejakých treťotriednych webov.

Robí to aj samotný Google a začína používateľov iných prehliadačov odstrkovať na druhú koľaj. Veď nič sa nedeje nie? Veď každý si skrátka môže nainštalovať Chrome do čerta! Je to také jednoduché.

Nech všetko ovláda jedna firma. Nech ona hovorí čo je dobré a správne. A po čase, keď rozdrví všetku konkurenciu, už nebude nikto môcť oponovať.

DirectTV je od minulého mesiaca výhradne pre Google Chrome. Iné prehliadače neexistujú…

A práve týmto sa éra Chrome začína na éru Internet Exploreru podobať. Éra, z ktorej sme sa s utrpením vyhrabávali mnoho rokov. Sme ako idioti, ktorí práve vyliezli z jamy, z ktorej sme sa horko ťažko dostávali a následne do nej znovu skáčeme nazad, pretože sa nám zdá, že na dne sa niečo leskne. Zrejme sa tam veru blyští naša skleróza.

Na trhu je množstvo prehliadačov, ktoré podporujú štandardy, sú moderné a nesmierne kvalitné. Máme si teda z čoho vyberať. Nedá sa síce očakávať, že obrovskú reklamnú mašinériu Googlu sa malým vývojovým tímom Firefoxu, Vivaldi či Opery podarí prekonať, ale ak sledujete stránky ako TouchIT, či čítate náš časopis, patríte k ľudom, ktorí sa o IT zaujímajú viac než bežná verejnosť.

Bežných používateľov Google jednoducho pohltí a Chrome na ich počítač dostane, ale vy ako znalejší by ste sa mohli zamyslieť nad tým, že totálna dominancia tohto prehliadača nie je vhodná a môžete pokojne siahnuť po inom.

Nová ikona pre nový svet. Prináša ústav pamäte národa…

Nikto pravdaže nechce používať horší prehliadač, len preto aby ten lepší nemal vysoký podiel. To je predsa jasné. Lenže konkurenčné moderné prehliadače za Chrome v ničom nezaostávajú a nezriedkavo ponúknu aj značne zaujímavé veci, v ktorých sú lepšie. Za spomenutie stojí napríklad extrémne vysoká používateľská konfigurovateľnosť Firefoxu, neprestajné svieže nápady v rámci rýchleho prístupu prehliadača Opera, či majstrovsky navrhnutý súhrn histórie prehliadania webu v rámci prehliadača Vivaldi.

Jediné s čím sa Chrome môže pochváliť navyše je bezproblémová podpora všetkých webov na svete, čo však nie je vlastnosť vyplývajúca z jeho technickej nadradenosti, ale len z jeho trhovej dominancie. Čím viac dominantnejší pritom bude, tým väčšie konáre budú hádzané pod nohy ostatným prehliadačom. Ide o smrtiacu špirálu, z ktorej sa veľmi ťažko dostáva a najhoršie na tom je, že to vieme, pretože sme to už zažili.

Ak ste nad tým doteraz príliš nepremýšľali a skrátka ste len podľahli reklame Googlu, pripravil som pre vás inú. Možno vás presvedčím:

Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak než v nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.