Zimné počasie so sebou nesie množstvo nástrah.
Dobré vodičské schopnosti sú základom jazdy v zhoršených podmienkach, ale bezpečnosť a jazdný komfort výrazne ovplyvňuje aj výber vhodného vozidla. Sieť autocentier AAA AUTO preto vybrala z rôznych značiek, modelov, motorizácií a výbav päť jazdených vozidiel, ktoré sú súce aj na zasnežené či zľadovatené cesty. K tomu pripája aj rady, aké prevedenie je to najvhodnejšie.
Škoda Octavia 4×4
Hneď na úvod je potrebné spomenúť veľmi obľúbený model od značky Škoda. V prípade Octavie sa na zimu javí ako ideálne zvýšené poloterénne prevedenie Scout, ktoré sa najčastejšie kombinuje so silnými motormi 2.0 TDI alebo 1.8 TSI a má aj veľmi bohatú výbavu. Dobrú službu však odvedie aj „obyčajná“ 1.6 TDI 4×4 s výbavou Ambition a s mierne zvýšeným podvozkom. Oproti verzii Scout je dostupnejšia. Na zimu sa hodia aj vyhrievané sedadlá. ESP, isofix a ďalšie bezpečnostné prvky sú pri Octaviách samozrejmosťou, tie najlepšie vybavené ponúkajú aj asistenta na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Ďalším výrazným benefitom je veľkosť kufra, ktorý je takmer bezodný.
Nissan Qashqai
Druhým modelom vhodným na zimu je Nissan Qashqai, ktorý je dostupný s predným náhonom alebo aj ako 4×4, čo je samozrejme lepšia voľba pre toto obdobie. V druhej generácii je pohon všetkých kolies výsadou najsilnejšieho a najdrahšieho naftového variantu. V prípade prvej generácie bol 4×4 o niečo dostupnejší a častejší. Bol k dispozícii s dvojlitrovým benzínom a dieslami 1.6 dCi a 2.0 dCi. Dobrou voľbou ale nie je značne poruchová prevodovka CVT a zároveň nie je svojou charakteristikou príliš vhodná do zimných podmienok. Komu nestačil základný kufor, mohol by si v prípade prvej generácie zvoliť väčší Qashqai+2. Novšia generácia už túto možnosť neposkytuje, zákazník si musí zvoliť väčší model X-Trail.
Volkswagen Passat 4motion
Rovnako, ako v prípade Octavie, aj u Passata je na zimu vhodnejšie zvýšené poloterénne prevedenie Alltrack. Nevýhodou je, že je pomerne vzácne a dostupné iba so silnými motormi a bohatou výbavou. V prípade Passata B7 je k dispozícii iba u novších ročníkov a u B6 dokonca chýba úplne. Ideálnym riešením preto môže byť obyčajný Comfortline. V prípade Passata B6 v dieselovom prevedení je lepšie dať prednosť Common-Rail motorom pred jednotkami so vstrekovačmi PD. Benzínový 2.0 FSI nie je príliš spoľahlivý a vrcholné 2.0 TFSI alebo V6 sú drahšie s vyššími prevádzkovými nákladmi. V prípade B7 bol u benzínového prevedenia pohon 4×4 iba pre variant V6, takže nezostáva iné, ako si zvoliť dvojlitrový dieselový Common-Rail, pričom platí, že čím novšie je prevedenie, tým je lepšie a spoľahlivejšie. Až pri Passate B8 sa dá kombinovať náhon všetkých štyroch kolies s „obyčajným“ benzínovým motorom 1.4 TSI, prípadne zasa s dvojlitrovým TDI.
Audi A4 quattro
Systém quattro od Audi je legendou, vďaka ktorej dnes vídame pohon všetkých kolies v bežných osobných vozidlách. A4 nie je tak priestranné ako Passat, ale má zasa precíznejšie spracovaný interiér, použité lepšie materiály, je to proste „prémiovka“. S pohonom quattro je dostupná vo všetkých generáciách v širokom spektre benzínových aj naftových motorov. Veľkou výhodou je, že quattro nebolo nikdy kombinované s problémovou bezstupňovou prevodovkou Multitronic.
Kia Sportage
Tretiu a štvrtú generáciu tohto populárneho SUV vídame najčastejšie s motormi 1.6 GDI alebo 1.7 CRDi, ktoré nie je možné kombinovať s pohonom všetkých štyroch kolies. Kto chce pohon všetkých štyroch kolies, musí sa pozerať po silnejších motoroch. K dispozícii je aj automatická prevodovka. Všetky prevedenia Sportage sú až prekvapivo spoľahlivé a bezproblémové vozidlá s vzorne dimenzovanými komponentmi podvozku, v ktorých sa ani na zlých cestách nevytvoria vôle. Sportage dlho zaostávala v kvalite infotainment systému, ale túto stratu už v aktuálnej generácii dotiahla. Najzákladnejší variant Active z prvých rokov výroby je vybavený iba dvomi airbagmi. Hľadajte preto lepšie vybavené vozidlá.