Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť IBS automotive je popredným poskytovateľom dát pre oceňovanie vozidiel na Slovensku a v Čechách. Od februára 2015, kedy sa pripojila k spoločnosti Audatex Systems, je súčasťou skupiny Solera Holdings, významného hráča na poli IT riešení pre oblasť automobilového priemyslu a poisťovníctva.

„Asi každý z nás zažil situáciu, keď si vyberáme svoje vysnívané ojazdené vozidlo cez inzertné servery alebo prechádzame autobazárom a pozeráme na vývesné tabule s uvedenou predajnou cenou. Je táto cena, zobrazená na spätnom zrkadle, či na čelnom skle, naozaj konečná predajná cena určená práve nám? Na úvod Vám prezradím, že to tak vo väčšine prípadov nie je,“ komentuje výsledky analýzy z ponukových a realizovaných predajných cien vybraných modelov ojazdených vozidiel Ladislav Smrčka, dátový analytik zo spoločnosti IBS automotive.

Z odborného hľadiska ide o cenu ponukovú, uvedenú daným predajcom a v konečnom prípade sa nemusí rovnať cene, ktorú zaplatíme za naše vozidlo. Konkrétnu čiastku, ktorú bazár dostane za predaj, nazývame cenou realizovaného predaja. Realizovaná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia, ako cena ponuková.

Spoločnosť IBS automotive s.r.o. sa problematikou zberu dát, cenotvorbou a konečného ocenenia ojazdených vozidiel zaoberá už niekoľko rokov a preto má k dispozícii ceny ponukové predajcami a ceny už z realizovaných obchodov a tieto dáta neustále analyzuje.

Pre konkrétny ukážkový prípad boli vybraté tri ojazdené vozidlá, ktoré sú zaradené na najvyšších miestach rebríčka v predajnosti ojazdených automobilov na Slovensku a naopak jedno vozidlo, ktoré je na našom trhu menej obsadené a jeho ponuka na trhu s ojazdenými autami je obmedzená. Ide o vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Golf, v neposlednom rade obľúbený Ford Focus a MPV Mazda 5. Nižšie uvedená tabuľka uvádza presnú identifikáciu vozidla s uvedeným rokom výroby či prvým uvedením do prevádzky, cenu ponúknutú predajcom, cenu realizovaného obchodu a rozdiel medzi týmito cenami. K výpočtu bolo použitých pre každý model cca 10 identických vozidiel s konkrétnou motorizáciou a stupňom výbavy a ich ceny boli spriemerované.

Adatext_nowatZ uvedeného prehľadu vidíme, že u najpredávanejšej Škody Octavia je realizovaná cena automobilu o 8 % nižšia ako cena ponuková. Podobná situácia je pri Forde Focus, kde je rozdiel 6,5 %, pri Volkswagen Golf je uvedený rozdiel 5,6 % a pri Mazde dokonca až 13,9 %. Tento rozdiel je daný už zmienenou obmedzenou ponukou na trhu s ojazdenými automobilmi, kde sa často stretávame s veľkým rozpätím ponukovej trhovej ceny. Práve obmedzený počet týchto automobilov na trhu dovolí obchodníkovi ponukovú cenu navýšiť a počkať na príchod záujemcu.

„Z výsledkov prieskumu je zrejmé, že cena uvedená na inzertných serveroch či v autobazároch nie je vždy konečná. Oplatí sa nad touto cenou zamyslieť a starostlivo preveriť technický stav vozidla, pretože práve stav vozidla nám dokáže konečnú predajnú cenu výrazne ovplyvniť a pri nákupe automobilu ušetriť nemalú čiastku,“ uzatvára Ladislav Smrčka.

Značky: