Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na linke Bratislava – Dunajská Streda – Komárno (trať 131) od dnes po takmer 9 rokoch opäť jazdí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Karol Martinček, podpredseda predstavenstva ZSSK v príjemnom rozhovore s Jaroslavom Kmeťom, štátnym tajomníkom SR a Bélom Keszeghom, primatorom Komárna

Karol Martinček, podpredseda predstavenstva ZSSK v rozhovore s Jaroslavom Kmeťom, štátnym tajomníkom SR a Bélom Keszeghom, primátorom Komárna

Pri tejto príležitosti sa dnes (nedeľa 13. 12. 2020) konal tlačový brífing na železničnej stanici v Komárne. Národný dopravca v prvý deň prevádzky na tejto trati vypravil jeden z prvých vlakov za účasti Jaroslava Kmeťa, štátneho tajomníka SR, Bélu Keszegha, primátora Komárna, Karola Martinčeka, podpredsedu predstavenstva a riaditeľa úseku obchodu ZSSK, a slovenskej herečky Évy „Vice“ Kerekes. Do vlaku po ceste pristúpili primátor Dunajskej Stredy Zoltán Hájos aj primátor Veľkého Medera Gergő Holényi a vo vlaku sa viedli príjemné rozhovory.

Zľava: Bela Keszegh, Jaroslav Kmeť, Karol Martinček, Eva Vica Kerekes

Zľava: Bela Keszegh, Jaroslav Kmeť, Karol Martinček, Eva Vica Kerekes

ZSSK v spolupráci s rakúskymi Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) bude trať obsluhovať minimálne dva roky, ide o prechodné obdobie, počas ktorého Ministerstvo dopravy a výstavy SR (MDV SR) zrealizuje na túto liberalizovanú trať novú súťaž, z ktorej vzíde víťaz na ďalších 10 rokov.

„Teším sa z našej novej vlakovej trasy aj z nášho partnera, ktorého vlakom oddnes budeme na Slovensku ukazovať aj niečo viac ako len Petržalku a Záhorie. Chcem sa pri tejto príležitosti poďakovať predchádzajúcemu prevádzkovateľovi – spoločnosti RegioJet za ich prácu na rozvoji vlakovej dopravy v tomto regióne. Všetkým cestujúcim vo vlaku i na cestách prajem vždy šťastnú cestu, no motoristov v tejto oblasti zvlášť prosím, aby pri prejazde koľajníc mali vždy oči na stopkách,” uviedol Hlubocký.

V úseku Komárno – Bratislava Odb. Letisko sa nachádza veľký počet železničných priecestí – celkovo ich je 51, pričom iba 8 z nich je vybavených závorami a 17 svetelným zariadením.

Od nového cestovného poriadku 2020/2021 (13. 12. 2020) premáva na linke 59 vlakov. V pracovných dňoch je v čase dopravnej špičky medzi Bratislavou a Komárnom 60-minútový takt (základný interval: 2-hodinový takt), v úseku Bratislava – Dunajská Streda 30-minútový takt (základný interval: 1-hodinový takt) a v úseku Bratislava – Kvetoslavov 20-minútový takt.

Jaroslav Kmeť, štátny tajomník SR, na tlačovom brífingu pri príležitosti opätovného spustenia vlakov národného dopravcu na linke Bratislava – Komárno

Jaroslav Kmeť, štátny tajomník SR, na tlačovom brífingu pri príležitosti opätovného spustenia vlakov národného dopravcu na linke Bratislava – Komárno

„Novému, dočasnému dopravcovi veľmi držím palce a rád by som za ministerstvo sľúbil, že urobíme všetko preto, aby sme túto, z pohľadu počtu cestujúcich, slovenskú top trať ďalej vylepšovali. Napríklad aj rekonštrukciou nástupíšť či vypísaním novej, dobre pripravenej súťaže na desaťročnú prevádzku osobných vlakov,“ povedal Kmeť.

Na linke Bratislava – Dunajská Streda – Komárno (max. rýchlosť: 80 km/h) budú jazdiť tieto vozidlá:

  • HKV 2016 (ÖBB) + 2x osobný vozeň Bdteer (ZSSK) + 2x vložený vozeň Bmpz-I (ÖBB) + riadiaci vozeň Bmpz-s (ÖBB) – celková prepravná kapacita súpravy: 372 miest na sedenie
  • dieselmotorové jednotky 840 (ZSSK) – celková prepravná kapacita jednotky: 110 miest na sedenie
  • HKV 754 (ZSSK) + 2x osobný vozeň Bdteer (ZSSK) + 2x osobný vozeň Bdtmeer (ZSSK) – celková prepravná kapacita: 364 miest na sedenie

Vozne Bdteer sú vozne s klimatizáciou, vákuovým WC a možnosťou prepravy bicyklov. Vozne Bmpz-I a Bmpz-s sú bez klimatizácie, majú viacúčelový veľkopriestorový oddiel na prepravu bicyklov a osôb s obmedzenou možnosťou pohybu. Dieselmotorové jednotky 840 sú nízkopodlažné vozidlá s klimatizáciou, vákuovým WC a možnosťou prepravy osôb s obmedzenou možnosťou pohybu. Vozeň Bdtmeer je rekonštruovaný vozeň bez klimatizácie. Približne 60 – 70 % radených kapacít bude klimatizovaných a moderných, bez klimatizácie sú len vozne Bmpz-I a Bmpz-s (ÖBB) a Bdtmeer (ZSSK).

„Sme radi, že v úzkej spolupráci s naším partnerom ZSSK sa nám podarilo presvedčiť ministerstvo dopravy našou kvalitou, cenou a službami. Je to po prvýkrát, kedy ÖBB budú ponúkať svoje služby v zahraničí ako súčasť zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme,“ uviedla Michaela Huber, členka predstavenstva spoločnosti ÖBB Personenverkehrs AG.

reláciakmcena RegioJetcena ZSSK
zo stanicedo stanice
Bratislava hl. st.Miloslavov211,30 €1,12 €
Bratislava hl. st.Kvetoslavov261,55 €1,32 €
Bratislava hl. st.Dunajská Streda462,55 €2,18 €
Bratislava hl. st.Komárno1005,25 €5,25 €

ZSSK sa rozhodla zaviesť SUPERGARANCIU ZSSK na linke Bratislava – Dunajská Streda – Komárno a cestujúcim za meškanie od 60 a viac minút v ich cieľovej stanici garantuje odškodnenie až do výšky 100 % zaplateného cestovného. Vrátenie cestovného sa vzťahuje na takmer všetky meškania, výnimkami sú smrť v koľajisku a nehoda na priecestí.

Ak vlak v dotknutom úseku mešká do cieľovej stanice cestujúceho 60 a viac minút, cestujúci má nárok na odškodnenie:

  • pri meškaní 60 – 119 minút vo výške 50 % zo zaplateného cestovného prislúchajúceho na daný vlak a úsek,
  • pri meškaní 120 a viac minút vo výške 100 % zaplateného cestovného prislúchajúceho na daný vlak a úsek.

K zlepšeniu pomerov na trati prispieva aj predlžovanie nástupíšť, ku ktorému pristúpil manažér infraštruktúry, Železnice Slovenskej republiky. Prvou lastovičkou je nástupište v Kvetoslavove, ktoré bolo na začiatku decembra predĺžené z pôvodných 120 m na 150 m. Vďaka predĺženému nástupišťu boli po úprave existujúceho chodníka vytvorené nový prístup a šikmá rampa na nástupište, čo umožní aj imobilným cestujúcim ľahší prístup k vlaku. Predĺženie nástupíšť je dôležité z pohľadu radenia vlakov, kedy môžeme „poskladať“ dlhšiu súpravu, a tým odviezť viac cestujúcich.

Vo vlakoch na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno je použitá kombinácia slovensko-maďarských hlásení. Pre ZSSK narozprávala v maďarčine názvy staníc a upozornenia pre cestujúcich známa herečka Éva „Vica“ Kerekes. Na tomto linku https://fb.watch/29ZiUSMmm8/ nájdete jej videopozdrav cestujúcim.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.