Tento rok oslávi 25. narodeniny. Známe a obľúbené japonské SUV ovplyvnilo históriu automobilového priemyslu a prinieslo množstvo zaujímavých riešení.
1. Ako sa zrodilo prvé SUV
Koncept s názvom RAV-Four predstavila spoločnosť Toyota už v roku 1989. Automobil, ktorý vyvíjali od roku 1986, ohromil dizajnom aj technickým riešením – vozidlo malo zvýšenú svetlú výšku, pohon všetkých štyroch kolies ako terénne vozidlo, ale motor umiestnený priečne, čo bolo typické pre osobné auto. O päť rokov neskôr debutovala na trhu produkčná verzia RAV4 – vizuálne síce zmenená, ale verná konštrukčným riešeniam konceptu. Mala podlahovú plošinu z Corolly s pohonom 4×4 a zavesenie kolies zo športového modelu Celica GT-Four. Takto Toyota vlastne vynašla moderné SUV.
2. RAV-Four
Nové auto bolo určené predovšetkým pre mladých, akčných ľudí. Skratka RAV-Four, označujúca prototyp auta, bola odvodená zo slov Recreational Active Vehicle – with 4-wheel-drive, čo v preklade znamená rekreačné vozidlo s pohonom na všetky štyri kolesá. Vo výrobnej verzii bola v názve štvorka číslom, ale význam názvu modelu sa nezmenil.
3. Postupne „rástla“
Toyota RAV4 bola spočiatku v ponuke iba v trojdverovom variante. Vozidlo malo dĺžku 3,74 m, šírku 1,695 m a batožinový priestor s objemom 176 l. Bola teda kratšia ako súčasný Yaris mala menší objem. Pre porovnanie – najnovšia generácia RAV4 je dlhá 4,6 m, široká viac ako 1,8 m a do kufra sa zmestí bez sklopenia sedadiel 580 l nákladu. Po ich sklopení dokonca aj bicykel s 29-palcovými kolesami.
4. Dnes najobľúbenejšie SUV na svete
Keď Toyota v roku 1994 uviedla na trh model RAV4, nikto z predstaviteľov japonskej automobilky neočakával až taký obrovský úspech. Záujem o vozidlo dvojnásobne prevýšil pôvodné odhady. Od jeho premiéry predali vo svete vyše 6 miliónov kusov tohto modelu a v súčasnosti je Toyota RAV4 najpopulárnejším SUV na svete. Priemerný ročný predaj predstavuje okolo 750 000 kusov.
5. Elektrický a hybridný
V roku 2015, spolu s faceliftom štvrtej generácie, predstavila japonská automobilka model RAV4 s hybridným pohonom. Dynamický a úsporný pohon zabezpečil vozidlu veľkú popularitu. Istý čas ju ponúkali aj s výlučne elektrickým pohonom. Vozidlo v tejto verzii malo premiéru už v roku 1997, elektrického variantu sa dočkala tretia generácia modelu a dostupná bola len na americkom trhu.
6. Najvýkonnejšia
Aktuálna Toyota RAV4 Hybrid vo verzii s pohonom 4×4 AWD-i je najvýkonnejším a najrýchlejším modelom RAV4, aký kedy ponúkali autosalóny v Európe. Vďaka dvom elektromotorom a benzínovej jednotke s objemom 2,5 litra má hybridný RAV4 celkový výkon 222 k a zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 8,1 s.
7. Nové konštrukčné riešenia
Prvá a druhá generácia Toyoty RAV4 bola vybavená permanentným pohonom 4×4. Pri tretej generácii výrobca zaviedol úspornejšie usporiadanie, ktoré v prípade potreby inteligentne pripojilo pohon zadných kolies. Najväčšou inováciou modelu však bolo zavedenie elektronického systému E-Four, ktorý je k dispozícii vo verzii RAV4 Hybrid. Systém bol zbavený klasického stredového hnacieho hriadeľa a zadné kolesá sú poháňané iba elektromotorom. Najnovšia verzia auta využíva vylepšený pohon s názvom AWD-i, ktorý dokáže prenášať až 80 % krútiaceho momentu na zadnú os.
8. Prvá s digitálnym zrkadlom
Model RAV4 bol od samého začiatku revolučným autom v ponuke japonského výrobcu automobilov. S príchodom tretej generácie sa auto stalo prvým kompaktným SUV s možnosťou výberu jazdných režimov. Najnovšia generácia vozidla je k dispozícii s digitálnym spätným zrkadlom, ktoré ukazuje situáciu za vozidlom dokonca aj vtedy, keď je kufor naložený až po strop. SUV je aj v štandardnej verzii vybavené balíčkom technológií aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.