Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Tento rok oslávi 25. narodeniny. Známe a obľúbené japonské SUV ovplyvnilo históriu automobilového priemyslu a prinieslo množstvo zaujímavých riešení.

1. Ako sa zrodilo prvé  SUV

Koncept s názvom  RAV-Four predstavila spoločnosť Toyota už v roku 1989. Automobil, ktorý vyvíjali od roku 1986, ohromil dizajnom aj technickým riešením – vozidlo malo zvýšenú svetlú výšku, pohon všetkých štyroch kolies ako terénne vozidlo, ale motor umiestnený priečne, čo bolo typické pre osobné auto. O päť rokov neskôr debutovala na trhu produkčná verzia RAV4 – vizuálne síce zmenená, ale verná konštrukčným riešeniam konceptu. Mala podlahovú plošinu z Corolly s pohonom 4×4 a  zavesenie kolies zo športového modelu Celica  GT-Four. Takto Toyota vlastne vynašla moderné SUV.

2.  RAV-Four

Nové auto bolo určené predovšetkým pre mladých, akčných ľudí. Skratka RAV-Four, označujúca prototyp auta, bola odvodená zo slov Recreational Active Vehicle – with 4-wheel-drive, čo v preklade znamená rekreačné vozidlo s pohonom na všetky štyri  kolesá. Vo výrobnej verzii bola v názve štvorka číslom, ale význam názvu modelu sa nezmenil.

3. Postupne „rástla“

Toyota RAV4 bola spočiatku  v ponuke iba v trojdverovom variante. Vozidlo malo dĺžku 3,74 m, šírku 1,695 m a batožinový priestor s objemom 176 l. Bola teda kratšia ako súčasný Yaris mala menší objem.  Pre porovnanie – najnovšia generácia  RAV4 je dlhá  4,6 m, široká viac ako 1,8 m a do kufra sa zmestí bez sklopenia sedadiel  580 l nákladu. Po ich sklopení dokonca aj bicykel s 29-palcovými kolesami.

4. Dnes najobľúbenejšie SUV na svete

Keď Toyota v roku 1994 uviedla na trh model RAV4, nikto z predstaviteľov japonskej automobilky neočakával až taký obrovský úspech. Záujem o vozidlo dvojnásobne prevýšil pôvodné odhady.  Od jeho premiéry predali vo svete vyše 6 miliónov kusov tohto modelu a v súčasnosti je Toyota RAV4 najpopulárnejším SUV na svete. Priemerný ročný predaj predstavuje okolo 750 000 kusov.

5. Elektrický a hybridný

V roku 2015, spolu s faceliftom štvrtej generácie, predstavila japonská automobilka model RAV4 s hybridným pohonom. Dynamický a úsporný pohon zabezpečil vozidlu veľkú popularitu. Istý čas ju ponúkali aj s výlučne elektrickým pohonom. Vozidlo v tejto verzii malo premiéru už v roku 1997,  elektrického variantu sa dočkala tretia generácia modelu a dostupná bola len na americkom trhu.

6. Najvýkonnejšia

Aktuálna Toyota RAV4 Hybrid vo verzii s pohonom  4×4 AWD-i je najvýkonnejším a najrýchlejším modelom RAV4, aký kedy ponúkali autosalóny v Európe. Vďaka dvom elektromotorom a benzínovej jednotke s objemom  2,5 litra má hybridný RAV4 celkový výkon 222 k a zrýchľuje z nuly na  100 km/h za 8,1 s.

7. Nové konštrukčné riešenia

Prvá a druhá generácia  Toyoty RAV4 bola vybavená permanentným pohonom  4×4. Pri tretej generácii výrobca zaviedol úspornejšie usporiadanie, ktoré v prípade potreby inteligentne pripojilo pohon zadných kolies. Najväčšou inováciou modelu však bolo zavedenie elektronického systému E-Four,  ktorý je k dispozícii vo verzii RAV4 Hybrid.  Systém bol zbavený klasického stredového hnacieho hriadeľa  a zadné kolesá sú poháňané iba elektromotorom. Najnovšia verzia auta využíva vylepšený pohon s názvom AWD-i, ktorý dokáže prenášať až  80 %  krútiaceho momentu na zadnú os.

8. Prvá s digitálnym zrkadlom

Model RAV4 bol od samého začiatku revolučným autom v ponuke japonského výrobcu automobilov. S príchodom tretej generácie sa auto stalo prvým kompaktným SUV s možnosťou výberu jazdných režimov. Najnovšia generácia vozidla je k dispozícii s digitálnym spätným zrkadlom, ktoré ukazuje situáciu za vozidlom dokonca aj vtedy, keď je kufor naložený až po strop. SUV je aj v štandardnej verzii vybavené balíčkom technológií aktívnej bezpečnosti  Toyota Safety Sense 2.

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.