MediaTek a Qualcomm pripravujú svoje prvé 10-jadrové procesory. MediaTek ho prirovnáva k prevodovke v aute.

Spoločnosť uviedla 8-jadrové mobilné procesory v roku 2013. Ostatní výrobcovia (spomeňme Qualcomm) ich považovali za zbytočnosť, resp. za kozmetický efekt bez reálneho prínosu. Dnes ich však takisto vyrábajú.

MediaTek teraz pripravuje uvedenie prvého 10-jadrového procesora. Nazýva sa Helio X20 a ide o nástupcu čipu Helio X10, ktorý poháňa HTC One M9+. Procesor by sa mal dostať na trh v treťom kvartáli, pričom prvé zariadenia s ním sa budú predávať už na konci tohto roka. Predpokladáme, že v Európe sa 10-jadrové smartfóny objavia budúci rok.

Helio X20 sa bude vyrábať 20 nm technológiou. Procesor obsahuje nasledujúcich 10 jadier – dvojicu 2,5 GHz Cortex-A72 jadier, štyri Cortex-A53 jadrá s taktom 2 GHz a štyri tieto jadrá s frekvenciou 1,4 GHz. Rozdielom oproti procesoru Helio X10 sú dve nové Cortex-A72 jadrá. Zvyšných 8 jadier, ktoré sú aj v modeli X10, je v prípade novinky taktovaných na nižšiu frekvenciu.

Prínos 10 jadier? Sú rozdelené do 3 skupín a každá z nich sa aktivuje podľa potreby aktívnej aplikácie

Prínos 10 jadier? Sú rozdelené do 3 skupín a každá z nich sa využije podľa potreby aktívnej aplikácie

Prínos jadier s tromi rôznymi frekvenciami má spočívať v tom, že zariadenie získa „ďalší prevodový stupeň„. MediaTek prirovnáva funkcionalitu procesora k autám. V prípade dvoch skupín jadier s dvomi rôznymi frekvenciami sa zariadenie podľa potreby prepína medzi nízkou a vysokou spotrebou, resp. výkonom. Teraz však získa ďalší stupeň. Niečo medzi. Ak netreba maximálny výkon, použijú sa „stredné“ jadrá. Vďaka tomu mohol výrobca znížiť frekvenciu najpomalších jadier a zároveň zvýšil výkon tých najvýkonnejších.

Za zmienku stojí aj to, že všetkých 10 jadier môže (teoreticky) pracovať simultánne. Z praktického hľadiska to však nemá zmysel. Čip má v sebe zabudovaný softvér, ktorý dokáže aktivovať jednotlivé jadrá (resp. skupiny) podľa potreby. Šetrí sa tým energia. V praxi to znamená, že emailový klient alebo komunikačné aplikácie budú využívať najpomalšie jadrá a ostatné sa nebudú používať, menej náročné hry pobežia využitím stredne výkonných jadier a najnáročnejšie 3D hry využijú najvýkonnejšie jadrá.

Sami sme zvedaví, ako dobre to bude fungovať v praxi a nakoľko bude toto riešenie energeticky efektívne. Zistíme už budúci rok.

Zdroj: Engadget

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.