Problematiku Smart City na Jarnej ITAPA otvoril primátor hlavného mesta Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Mobilita, energetika, správa zelene – všade tam je v mestách priestor na využitie smart technologických riešení.
Podľa Iva Nesrovnala je koncepcia pre Smart Bratislavu už takmer hotová a v krátkom čase bude predstavená verejnosti. Na jej príprave sa podieľali aj odborníci z magistrátov miest Viedne a Brna. Medzi kľúčovými oblasťami, ktoré sa v nej riešia, je najmä mobilita. „Musíme dostať ľudí z áut na koľajnice. Preto realizujeme zmeny vo verejnej doprave, riešime integráciu mestskej a regionálnej dopravy, kde už je možná aj platba kartou“, povedal Ivo Nesrovnal.
Hlavné mesto pripravuje spustenie bike sharingu a car sharingu (zdieľanie verejne prístupných bicyklov a áut) ako efektívne formy ekologickej dopravy, a tiež systém nabíjacích staníc, ktorým podporí rozvoj elektromobility. „Chceme ísť príkladom aj v energetickej efektivite. Našim cieľom je znížiť energetickú náročnosť o 20 % do roku 2020“, uviedol Nesrovnal. K tomu má prispieť passportizácia energetickej náročnosti budov v správe mesta a nový kontrakt na verejné osvetlenie, ktoré už dnes môže zahŕňať množstvo prvkov smart technológií a riešení.
Veľkou oblasťou zlepšení môže byť životné prostredie, kde sa počíta s nasadením smart technológií napríklad na lepšie využitie zrážkovej vody. Ako úspech mesta zdôraznil Ivo Nesrovnal zlepšenie v oblasti poskytovania elektronických služieb. Podľa jeho slov môžu občania Bratislavy z domu vybaviť už 85 agend, ktoré bolo predtým potrebné riešiť osobne a tento rok k nim pribudne ďalších 58.
Veľkou bariérou sú podľa neho rôzne administratívne prekážky, najmä súčasná štruktúra systému stavebných úradov, školstva a sociálnych vecí, ktorá podporuje rozdrobené záujmy malých mestských častí a neumožňuje ucelený a strategický manažment celého mesta. Ako najväčšiu výzvu vníma primátor schopnosť mesta udržať tempo s dynamickým vývojom v technológiách. Verí, že aj v spolupráci s inými hlavnými mestami bude slovenská metropola významne napredovať napriek tomu, že je spomedzi všetkých európskych hlavných miest najmladšia.