Lýdia Vajsáblová je charizmatická žena, ktorá vedie Adient IT procesy.
Súčasťou Bratislava Business Center sa stala v roku 2010 a so sebou si priniesla skúsenosti z práce v DHL IT Services v Prahe a ekonomické vzdelanie z Ekonomickej univerzity v Banskej Bystrici.
Dnes vedie globálne IT tímy s viac ako 40 pracovníkmi z Európy a Spojených štátov. Je ukážkovým príkladom ženy, ktorej sa podarilo uspieť v primárne mužskom prostredí. Hovorí, že tajomstvom úspechu je otvorená komunikácia a konštruktívny pohľad na riešenie problémov. Spolu so svojím tímom pripravuje projekty pre stredné aj vysoké školy ktoré priťahujú mladých talentovaných ľudí do biznisu.
TI: Aká bola vaša cesta na pozíciu, z ktorej je teraz riaditeľka medzinárodného prevažne mužského IT tímu?
LV: Je to zaujímavé, pretože som začínala svoju kariéru ako agent v call-centre v Prahe. Prijímala som telefonáty od zákazníkov a riešila som problémy typu nejde mi počítač, neviem sa prihlásiť do aplikácie, či spustiť VPN. Už na tejto pozícii sa prejavil môj talent a postúpila som do pozície lídra tímu. Keď som v roku 2010 zvažovala z rodinných dôvodov návrat na Slovensko, na môj životopis zareagovala firma Johnson Controls. Ponúkli mi pozíciu supervísora v tíme, ktorý mal riešiť globálnu podporu dátových centier, čo bola výzva, ktorá ma zaujala.
Z podpory koncových používateľov som sa posunula na úroveň, kde sme riešili globálnu podporu serverov s možnosťou hneď zo začiatku formovať spôsob, akým budeme poskytovať samotný servis, ako aj výber talentovaných ľudí, ktorí prispeli k tomuto cieľu. Nastavovali sme procesy, ktoré boli úplne decentralizované, pretože každé dátové centrum dovtedy bežalo samostatne bez globálnej podpory. Tento proces bol náročný, pretože aj ľudia „na druhej strane“ si museli prejsť transformáciou.
V úlohe tímového supervízora som zotrvala 11 mesiacov, následne som postúpila na pozíciu manažéra, kde som pôsobila 5,5 roka. V čase návratu z materskej dovolenky sa jedna z divízií firmy Johnson Controls oddelila a vznikala nová firma pod názvom Adient. Bola som oslovená ponukou riaditeľky celého operačného tímu.
TI: Ako vyzerá váš klasický pracovný deň?
LV: Keďže je môj šéf v Amerike, vždy ráno si skontrolujem, čo sa udialo mimo mojej pracovnej doby a vyriešim naliehavé požiadavky. Zájdem ku chalanom na dobrú kávu, spýtať sa, aká je momentálna situácia a potom mám v rozvrhu pravidelné individuálne rozhovory, mítingy s mojim šéfom, kolegami a zákazníkmi z celého sveta.
Individuálne rozhovory považujem za dôležité, vďaka nim môžem zistiť, kde moji chalani vidia priestor na zlepšenie a čo s tým vieme urobiť. Podporujem ich v kreativite, snažím sa im pomáhať uviesť myšlienky do praxe. Keďže sme americká spoločnosť, veľké rozhodnutia sa dejú v USA a my sa snažíme ukázať, aké talenty máme na Slovensku. Takto prispievame k tomu, aby firma napredovala.
Je tiež dôležité zamestnancom pripomínať, akú pridanú hodnotu vytvárajú. Niektorí si nevedia dostatočne premietnuť ich vplyv na celkové dianie výrobného závodu, napr. ak nastavenie tlačiarne, ktorá má tlačiť čiarové kódy pre výrobný závod neprebehne správne, môže spôsobiť aj dvojkilometrovú kolónu kamiónov čakajúcich na expedíciu hotových výrobkov pre zákazníka. Celkovo je dôležité ľudom ukázať, že ich práca je dôležitá. Nie je to len o virtuálnom svete človeka sediaceho za monitormi počítača. Majú reálny podiel na celkovom úspechu firmy.
TI: Je náročné pracovať s tímami, kde sú vo výraznej prevahe chlapi?
LV: Vníma sa to tak. Samozrejme, aj ja som sa musela etablovať v tíme a ukázať, že aj napriek tomu, že nemám hlboké technické znalosti a neviem skriptovať, rozumiem súvislostiam a cieľu, ktorý sa snažíme dosiahnuť. Tým pádom im viem poskytnúť potrebnú podporu, aby sme dokázali návrhy na zefektívnenie poskytovaného servisu uviesť do praxe. Vďaka tomu som si dokázala získať ich rešpekt a naša spolupráca je založená na dôvere.
TI: Váš recept na úspešný manažment ľudí spočíva v dôvere, otvorenosti, motivácií…
LV: A v otvorenej komunikácii a hlavne v schopnosti naslúchať ľuďom. Riadim sa citátom od Georga S Pattona: „Nehovor ľudom ako robiť veci, povedz im čo treba urobiť a nechaj, aby ťa prekvapili výsledkami.“ Keď do správnych ľudí vložíte dôveru, vráti sa vám v podobe skvelých výsledkov a spokojnosti samotných zamestnancov. Tiež kladiem dôraz na to, aby fungovali ako tím a navzájom si odovzdávali skúsenosti, aby sa mohli ďalej rozvíjať.
TI: Čo by ste odporučili ženám, ktoré by chceli pracovať v IT sektore?
LV: Nebáť sa. Pokiaľ majú aspoň trochu analytické myslenie a zaujímajú sa o technológie, mali by to určite skúsiť. Nie je podmienkou, aby boli absolventkami FIITky alebo FEIky, či mali dlhoročné skúsenosti v oblasti IT. Pri našej práci je predovšetkým dôležitá schopnosť pochopiť vzájomné súvislosti v kombinácii so snahou rozvíjať už skôr nadobudnuté znalosti. Budúcim kolegyniam v IT sektore odkazujem: „Najdôležitejšia je vôľa učiť sa nové veci!“
TI: Keďže manažujete globálne tímy, pociťujete rozdiely medzi jednotlivými kultúrami?
LV: Áno. Absolvovala som kurz medzinárodného manažmentu, kde školitelia na konkrétnych prípadoch upriamili našu pozornosť na rozdielnosť jednotlivých kultúr, ich hodnôt a zvykov. Vysvetlili nám ktoré témy sú, resp. nie sú vhodné pri individuálnom rozhovore, akým gestám je potrebné vyhnúť sa, za účelom budovania vzájomne prospešných interkulturálnych pracovných vzťahov. Pokiaľ riadite globálny tím, nemôžete klásť dôraz iba na vaše hodnoty, musíte reflektovať aj hodnoty a potreby iných kultúr.
Kým v pracovnom styku s Američanom je dôležitá častá kontrola, pravidelná individuálna komunikácia, telefonát aspoň raz týždenne, nemeckí kolegovia od Vás očakávajú presne cielenú agendu a skrátenú diskusiu týkajúcu sa danej problematiky.
TI: Dá sa vyhovieť úplne každému?
LV: Je to náročné a nedá sa to na 100%. Neraz sa v praxi stretnem s rozhodnutím či návrhom, o ktorého správnosti nie som úplne presvedčená, no napriek tomu ho aplikujem. Občas je potrebné sa pozrieť na veci zo širšie uhla pohľadu, aby si ste videli celkový obraz. Nie každý to dokáže.
Ďakujeme za rozhovor!