Reklama je zlá. To je také to moderné davové tvrdenie, ktoré sa zvykne používať.
Je to bezpečné, pretože sa na vás nebude nikto krivo pozerať pri tvrdení opaku. Dáte nám ale isto za pravdu, že reklama zase taká zlá nie je. Niekedy je vtipná, niekedy sa z nej dačo dozvieme a neraz nám pomôže kúpiť si nejaký produkt, či už sme ho potrebovali alebo nie :-).
Reklama na počítači
Nástrojov typu „blokovanie reklamy“ je množstvo. Základné sú v podobe rozšírení pre internetový prehliadač. Mnohé doplnky sú dostupné pre viac prehliadačov naraz. Napríklad AdBlock Plus je pre všetky najpoužívanejšie prehliadače. Tento doplnok bude blokovať reklamy, no nie je úplne drastický.
Spomínané zoznamy sú EasyList, Acceptable Ads List a potom lokálne zoznamy. V našich končinách dôležitý napríklad Czech & Slovak + Easy List. Tento doplnok má aj ochranu Cryptocurrency (Bitcoin) Mining Protection List. V poslednom období je to aktuálna ochrana proti škodlivým skriptom, ktoré zapríčiňujú, že sa váš počítač stáva súčasťou ťažobnej siete. Škodlivé je to preto, lebo používateľ by mal vedieť o tom, že bude ťažiť kryptomenu pre daný server. Vo svojej podstate to nie je zlý nápad, ako nebyť závislým len na príjme z reklám.
V prípade, že chcete blokovať aktívne skripty na stránkach, je tu možnosť inštalácie doplnku NoScript (Firefox) alebo ScriptSafe (Chrome). Ten bude na základe rýchlej voľby v kontextovom menu blokovať skripty na zobrazených stránkach. Pozor na to, že síce môžete ušetriť na dátovej prevádzke sťahovaním skriptových súborov, tiež aj na výkone počítača, no stránky nemusia mať vždy správnu funkčnosť.
Tor a VPN
Tento prehliadač nie je síce priamo blokovačom reklám, ale je považovaný za najbezpečnejší prehliadač z pohľadu súkromia na internete. Blokovanie skriptov má priamo ako vstavanú funkciu. Pointou je vytvorenie spojenia cez Tor sieť, aby ste mohli na všeobecných stránkach surfovať anonymne.
Teda nie na Facebooku, kde o sebe zadávate údaje a verejne za seba vystupujete. Používa sa najmä v krajinách, kde sloboda na internete nie je samozrejmosťou. Znížite riziko sledovania vašich stôp na internete, čo je fajn. Pripravte sa ale na to, že tento prehliadač nie je taký komfortný ako Chrome alebo Firefox. Tu je taká vysoká úroveň blokovania skriptov a identifikátorov, že pre takmer každú stránku predstavujete „riziko“, že ste robot. Overovanie na grafickom systéme CAPTCHA, že nie ste robot budete tak robiť neustále.
Reklama na smartfóne
Smartfóny fungujú inak, hoci aj tu máte možnosť inštalácie rôznych doplnkov pre prehliadače, ktoré to podporujú. Napríklad Firefox pre Android alebo iOS. Pre tento prehliadač odporúčame doplnok uBlock Origin, ktorý bude blokovať skripty a reklamy, podobne ako vo Firefox pre počítače.
Výhodou je, že tu získate aj podstatne rýchlejšie načítanie stránok. Vyskúšali sme si to na pomalších Wi-Fi sieťach a obmedzenom mobilnom spojení. Na 4G a s rýchlym telefónom výrazne rozdiely nebadať, na veľkých weboch však rozdiel pocítite. Ideálne pre tých, ktorí nemajú radi mobilnú aplikáciu Facebook a chcú používať verziu pre prehliadač.
Pre Android odporúčame aj Firefox Focus. Dalo by sa povedať, že to je Firefox s režimom Inkognito. Blokuje reklamy, vyskakujúce okná, nepamätá si heslá do webových stránok ani cookies preferencie. Každá stránka, ktorú znova navštívite je otvorená ako po prvýkrát. Naozaj dobrý browser. Špecialistom na ochranu súkromia a blokovanie nežiaducich prvkov je prehliadač Maxthon 5, dostupný pre Android, iOS a tiež pre Windows a macOS.
Verdikt
Nástrojov na blokovanie internetovej reklamy je dostatok a rozhodne budete mať z čoho vyberať. Desiatky doplnkov pre internetové prehliadače majú veľmi podobné funkcie a líšia sa len v detailoch. Používajú rovnaké zoznamy, pridávajú však rozdielne funkcie v tom, ako sa stavajú k zakazovaniu reklamných bannerov a ďalších prvkov načítaných spolu so stránkou.
Stačí v obchode s rozšíreniami pre vybraný prehliadač zadať kľúčové slovo „adblock“ a nájdete podstatne viac doplnkov. My sme uviedli najpoužívanejšie plus alternatívy ako si poradiť so surfovaním na iných platformách.
Web, ktorý máte radi, skúste akceptovať s reklamami. Príkladom je náš web www.touchit.sk. Pomáhate nám s jeho rozvíjaním a u nás vás určite reklama aj zaujme. V prípade, že sa administrátor „vpratal do kože“ a reklamného obsahu nie je viac ako tvorivého obsahu, nie je na reklamách nič zlé.