Keď sa minulý rok objavilo BMW M8 GTE, obdivovali ho pre inovatívny dizajn, ktorý staval na dedičstve pretekárskych aj cestných automobilov BMW, pričom však jasne hlásal modernosť. Michael Scully, hlavný dizajnér BMW Motorsport a muž, ktorý stojí za estetikou najnovšieho modelu pretekajúceho v Le Mans, v rozhovore vysvetľuje, ako vznikol dizajn BMW M8 GTE.
Pán Scully, BMW M8 GTE bolo skonštruované na najťažšie vytrvalostné preteky na svete. Prečo považujete za dôležitý vzhľad vozidla?
Michael Scully: „Keď sa automobil ako BMW M8 GTE prvýkrát verejne predstaví ako vlajková loď pre sériové vozidlá, napríklad BMW radu 8, je kontinuita výkonu a dizajnu mimoriadne dôležitá, pretože pretekársky automobil zohráva veľmi aktívnu úlohu v tom, že pomáha tvarovať a sprostredkúvať podstatu nového BMW radu 8.
Pretekárske vozidlá sú zvyčajne známe ako predmety zamerané na funkčnosť a páči sa mi, keď je vozidlo tak orientované: majú prirodzený, autentický výraz toho, čo robia. Táto vizuálna komunikácia je subjektívnejšia než stopky, no ako dizajnéra ma zaujíma nielen absolútny výkon vozidla, ale aj to, aký charakter oznamuje jeho tvar a grafika. Synergia medzi týmito prvkami je niekedy veľmi náročná, ale v dizajne ju považujem za najväčšiu odmenu.“
Prináša táto rovnováha funkčnosti a emócií podľa dizajnéra kompromis alebo štruktúru?
Scully: „Vidím to z dvoch strán. Kritériá funkčných požiadaviek pomáhajú štrukturovať proces dizajnu a dávajú nám niečo, na čo môžeme reagovať. Podstatu práce dizajnéra pre mňa vystihuje snaha nájsť inovatívne, rozumné riešenia v reakcii na tento rámec. Bez takýchto obmedzení by tvorivý proces mohol byť považovaný za výlučne umeleckú vec: ako napríklad sochárstvo. Pre mňa sa tvorivá dynamika skutočne začína pri zjednotení základnej DNA dizajnu BMW s funkčnými a regulačnými požiadavkami v procese vývoja.
Akým spôsobom prezrádza dizajn charakter vozidla? A aký je charakter BMW M8 GTE?
Scully: „Myslím, že s BMW M8 GTE sme vytvorili sústredený, rozhodný výraz. Vozidlo pôsobí impozantne, a to čiastočne vďaka svojim základným proporciám pochádzajúcim zo sériového vozidla: je klasicky dvojmiestne s dlhou kapotou a vizuálnym dôrazom na zadných kolesách, čím v podstate pripomína športové vozidlo. Pridali sme takmer 100 mm na každú stranu vozidla a automobil výslovne aerodynamickými prvkami jasne vyjadruje svoj zámer vyhrať preteky.
V prednej časti vozidla sme zdôraznili vnútorné vedenie mriežok odvážnym použitím farieb a oslávili účelové aerodynamické tvary. V kombinácii s intenzívnymi prednými svetlometmi a bočnými svetlami špecifickými pre vytrvalostné preteky má automobil odhodlaný výraz, ktorý považujem za dôležitý vzhľadom na účel vozidla.“
Váš starý otec bol vplyvný historik architektúry. Ide podľa vás o náhodu alebo si myslíte, že jazyk tvaru a dizajnu môžete zdediť
Scully: „Môj starý otec ma naučil, aké dôležité je, aby stavba alebo predmet priznávali svoj kontext a že navrhovanie v situačnom vákuu je bezúspešné. Predmet môže pozitívne prispieť k zážitku ľudí, ak je koncipovaný s uvedomením si svojho okolia. Niekedy možno toto spojenie dosiahnuť priamym odkazom na prostredie; napríklad dom v horách s líniou strechy smerujúcou k charakteristickým svahom hôr, alebo inokedy očividným popieraním existujúceho okolia, aby sa vyvolal väčší dialóg. Obe možnosti môžu byť cenné v závislosti od konkrétneho prípadu, ale vytváranie hlbších spojení je dizajnérovou povinnosťou. Myslím, že vďaka tomu som sa naučil hľadať význam, zmysel a vplyv predmetu alebo obrázku.“
Takže ak je pohorie kontext pre budovu, okruh je kontext pre pretekársky automobil?
Scully: „Presne. Kontext pretekárskeho vozidla je súťažná aréna. Uchvacujú ma predmety, ktoré sú vytvorené na súťaž, pretože vyzerajú a aj sú účelné. Výsledkom je, že vysielajú veľmi jasné vnútorné posolstvo svojho zámeru. Pre BMW M8 GTE boli v tomto kontexte podstatné moderné, odvážne a pôsobivé tvary aj grafiky a myslím, že automobil uspeje v tom, aby tieto atribúty preniesol na svetovú scénu.“
Aké sú ďalšie výzvy pre dizajnéra pretekárskych automobilov?
Scully: „V BMW Design používame precízne línie v spojení s rozličnými povrchmi, aby sme dosiahli ich vzájomné pôsobenie a dodali tvaru vozidla vizuálnu štruktúru. Predpisy pre BMW M8 GTE však zakazujú pridať k povrchom akékoľvek ostré línie; v skutočnosti sa v mnohých oblastiach vyžaduje pri pridaní k povrchu minimálny polomer 50 mm. Preto môžu byť tvary veľmi ťažkopádne, hoci sú dovolené. Pri tomto projekte sme neustále hľadali spôsoby, ako zachovať integritu, bohatosť a presnosť dizajnu sériových automobilov BMW radu 8 a zároveň dodržiavať predpisy a dosiahnuť naše ciele v oblasti aerodynamiky a balenia. Jedným zo spôsobov, ako sme to dosiahli, sú sacie a výstupné potrubia pre vzduch v karosérii: vykonávajú zásadné funkcie, ale zároveň dodávajú presnosť a štruktúru tvaru, ktorý by inak mohol byť trochu ťažkopádny.“
Aké ste mali pracovné vzťahy so svojimi kolegami z BMW radu 8?
Scully: „Vedenie BMW Design má samozrejme veľmi aktívnu úlohu v BMW radu 8, čo zahŕňa aj variantu GTE. Dizajnér exteriéru BMW radu Concept 8 je navyše môj dobrý priateľ a spolupracovník: pochopiť, z čoho tematicky vychádza, bolo naozaj užitočné pri udržiavaní kontinuity medzi vozidlami. Takisto sme mali možnosť si priamo vymieňať nápady týkajúce sa GTE, takže v tomto zmysle to bolo prirodzené rozšírenie línie BMW radu 8.
Vidím vzťah medzi pretekárskymi a sériovými vozidlami v BMW Group ako obojsmerný: veľa výrobcov propaguje, že ich konštruktéri pretekárskych vozidiel informujú konštruktérov sériových vozidiel, a to robíme aj my, ale v BMW to funguje tak, že aj konštruktéri sériových a koncepčných vozidiel informujú konštruktérov pretekárskych vozidiel. Myslím, že práve preto sú obe autentické.“
Uvediete príklad tohto obojsmerného vzťahu?
Scully: „Pri zrkadlách BMW M8 GTE som sa v celom procese vývoja snažil, aby sme do hlavného krytu zrkadla integrovali kultový BMW „M hák“, ktorý odkazuje späť smerom k osi vozidla. Je to prvok našich sériových vozidiel M, ktorý skutočne rezonuje u puristov BMW. Z môjho pôvodného náčrtu s podvesenou, konzolovou podporou sme v intenzívnej spolupráci s odborníkmi na aerodynamiku našli niekoľko pozoruhodných funkčných výhod vyplývajúcich z tvaru zrkadla, najmä pokiaľ ide o mimoriadne tvarovaný základ: práve ten skutočne pozitívne ovplyvňuje režim aerodynamického toku po boku automobilu. Takže u zrkadiel tu máme vzťah, pri ktorom sa zlepšuje funkčnosť pretekárskeho vozidla, ale základný dizajnový slovník a smer sú inšpirované sériovými automobilmi.“
Aké sú vaše obľúbené časti BMW M8 GTE a prečo?
Scully: „Ako som spomenul, som hrdý na zrkadlá, pretože majú vstavanú aerodynamickú funkciu, nesú ikonografiu M a majú moderný, účelný výraz. Rovnako sa mi páčia predné mriežky s exponovanými vnútornými povrchmi, ktoré spĺňajú požiadavky na osobitnú starostlivosť a napájanie pretekárskeho vozidla. Mriežky pripomínajú históriu BMW. Vyzerajú ako nos žraloka naklonený dopredu a sú otvorené exponovanými vnútornými priestormi, čím odkazujeme na dedičstvo úplne moderným spôsobom.“
Aby sme to zhrnuli: Kde stojí BMW M8 GTE v porovnaní s inými pretekárskymi automobilmi BMW, na ktorých ste pracovali?
Scully: „BMW M8 GTE sa skutočne vrátilo ku svojej podstate. Je to efektívny, konkurencieschopný stroj. Má mimoriadne definovaný účel a výraznú, dynamickú osobnosť. Pre mňa je to najživelnejší, najodvážnejší pretekársky automobil, aký sme kedy zostrojili.“