Nakladanie s osobnými dátami spotrebiteľov sa v poslednom čase stalo kontroverznou témou. Pre mnohých internetových obrov sú údaje používateľov skutočným pokladom, lenže za jeho získanie nemuseli nič zaplatiť, my zákazníci ich poskytujeme zadarmo.
Sociálne siete a platformy pre zasielanie správ sú založené na implicitnej zmene: používatelia zverejňujú osobné informácie zo svojho života výmenou za možnosť využívať nástroje na zdieľanie týchto informácií. Väčšina podmienok používania tvrdí, že používateľ má pod kontrolou všetko, čo zverejňuje, ako aj spôsob, akým údaje zdieľa. Je však čím ďalej tým zjavnejšie, že nad používateľskými dátami v skutočnosti vládnu uvedené platformy a nakladajú s nimi podľa ľubovôle, niekedy aj s hrozivými či nejasnými dôsledkami.
Platformy predstavujú skutočné studnice informácií, medzi ktorými nájdeme tie najvzácnejšie spomienky našich životov zdieľané s priateľmi a rodinou. Ale nielen s nimi – niekedy sú zdieľané aj s treťou stranou bez nášho poučeného súhlasu či dokonca celkom bez nášho vedomia. Všimli ste si niekedy reklamu na pizzu, ktorá sa objaví v newsfeede Facebooku práve v tej chvíli, keď ste kamarátovi navrhli zájsť si na pizzu? To, samozrejme, nie je náhoda, ale biznis. Niekto môže tvrdiť, že poskytovanie pridanej hodnoty týmto spôsobom je vo vašom záujme. Lenže túto hodnotu vytvára sociálna sieť čítaním vašich konverzácií s priateľmi.
Výber správnej aplikácie na zasielanie správ je vo všeličom podobný výberu správneho partnera. Váš vzťah s obľúbenou mobilnou aplikáciou na správy je dosť možno jedným z najintímnejších vzťahov vôbec, pretože jej prostredníctvom ste v spojení s najdôležitejšími ľuďmi vášho života. Potrebujete istotu, že appke je možné dôverovať, čo sa týka zabezpečenia vašich informácií, a tiež v tom, že nepredá vaše súkromie najvyššej ponuke na trhu.
End-to-end encryption, teda koncové šifrovanie od jedného používateľa k druhému, je často používaný technický termín, ale porozumieť mu nie je ťažké. Váš obsah, či už správy, fotografie, videá alebo hlasové a video hovory, je kódovaný (módne povedané „hashovaný“) od okamihu odoslania z jedného zariadenia až do dosiahnutia určeného príjemcu. Taký obsah nie je možné v priebehu prenosu prečítať dokonca ani centrálnymi servermi aplikácie zaisťujúcimi jeho prenos. Po doručení dát príjemcovi nie je na centrálnych serveroch uložený žiadny obsah komunikácie. Pokiaľ sa vyskytne problém s doručením správy, môže zostať po obmedzený čas zašifrovaná, kým ju príjemca neprijme, a po doručení zmiznúť zo serveru. Iba zariadenie príjemcu má kľúč na rozlúštenie kódovanej správy určenej práve jemu/jej; platforma prístupom ku kľúču nedisponuje.
Mnohé aplikácie na zasielanie správ vám umožňujú pristupovať k chatom prostredníctvom ľubovoľného internetového prehliadača s použitím používateľského mena a hesla. Aby to docielili, musia ukladať obsah správ v nešifrovanej podobe na centrálnom serveri. V takom prípade nie je možné aplikovať koncové šifrovanie, čo znamená bezprostredné ohrozenie vášho súkromia. Súkromné debaty s priateľmi či rodinnými príslušníkmi sa môžu razom stať dostupné na reklamné účely, poskytnutie cudzím subjektom či dokonca pre hackerov.
V dnešnom vysokorizikovom bezpečnostnom prostredí potrebujeme platformy, ktoré ctia súkromie spotrebiteľov a ich právo na bezpečnosť bez toho, aby bolo nutné úplne prestať so zdieľaním informácií. Zodpovedajúcu úroveň ochrany poskytujú už zmienené aplikácie s koncovým šifrovaním pre všetky individuálne aj skupinové chaty a hovory. Je dôležité, aby tieto aplikácie nemali prístup k odosielaným správam a nemohli ich tak čítať. Tieto bezpečnostné opatrenia by mali byť využité automaticky vo východiskovom nastavení bez toho, aby používatelia museli prechádzať nekonečným bludiskom všemožných nastavení pre šifrované spojenie. Ochrana súkromia a zabezpečenie musia byť východiskovým režimom aplikácie. Odtajnenie obsahu je možné prijať iba ako vedomé rozhodnutie spotrebiteľa, ktorý jednoznačne vie, aké údaje zdieľa a na aký účel.
Každý rok zdieľame viac každodenných aktivít – o to väčšia by mala byť aj ochrana nášho súkromia. Tlačte na každého, kto hlása úctu k osobným dátam, aby svoje slová podporil činmi a zaviedol koncové šifrovanie ako základné nastavenie. Len tak budete vedieť, kedy je vaše súkromie chránené a kedy, naopak, hrozí nebezpečenstvo.
Text: Djamel Agaoua, generálny riaditeľ Viber Messaging App