Gonzalo Giménez, šéf oddelenia bŕzd a aktívnych bezpečnostných systémov SEAT, strávi až 10 týždňov v roku ďaleko od domova pri testovaní automobilov v extrémne chladných podmienkach. Rovnako ako on, každý rok 150 technikov a inžinierov SEAT cestuje do švédskeho Laponska, kde uskutočnia takmer 60 testov a najazdia 30.000 km. Predpokladom pre prácu pri teplote -25 stupňov Celzia je nadšenie pre prácu a cestovanie, ako aj schopnosť adaptovať sa na akékoľvek podmienky
https://www.youtube.com/watch?v=-VUMeDtMFHc
Je sedem hodín ráno v lokalite neďaleko polárneho kruhu. Gonzalo Giménez, šéf oddelenia bŕzd a aktívnych bezpečnostných systémov SEAT, kontroluje predpoveď počasia a dúfa, že deň bude aspoň slnečný keď vonkajšia teplota je 25 stupňov pod bodom mrazu. Každý rok až do 90 automobilov vzdoruje snehu, ľadu a extrémnym teplotám. Cieľom testov je zaručiť, že všetky systémy budúceho vozidla budú spoľahlivo fungovať aj v extrémnych klimatických podmienkach.
– Kanceláriou je zamrznuté jazero: Gonzalo a jeho tím, tvorený 16 inžiniermi a skúšobnými technikmi, sa každý rok vydávajú na miesto, ktoré sa na dobu 10 týždňov stane ich kanceláriou. Ich pracoviskom je zamrznuté jazero s plochou 6 štvorcových kilometrov. Vrstva ľadu pod nohami, hrubá 60 centimetrov, umožňuje využívať jazero ako skúšobnú trať.
– Automobily dosahujú svoje limity: títo inžinieri počas pobytu v Laponsku uskutočňujú až do 60 rozličných testov. Dnes prvý test dňa spočíva v deaktivácii elektronického stabilizačného systému ESC v rozličných stupňoch až po úplne vypnutie. Ak sa vozidlo vychýli zo smeru, stabilizačný systém ho musí podchytiť a vrátiť späť.
– Brzdy aj všetky systémy fungujú: vpredu je trať dlhá 200 metrov, ktorej polovicu tvorí asfalt a polovicu ľad. Táto trať slúži na testovanie vysokej a nízkej úrovne adhézie pneumatík, čo je častá a kritická situácia na cestách v severských krajinách. Gonzalo sa rozbieha, brzdí s kolesami na rozličných povrchoch a to celé mnohokrát opakuje. Takýmto spôsobom sa dá jemne doladiť systém ABS, ktorý pomáha vodičovi kontrolovať stabilitu vozidla pri brzdení.
– Význam dát: ako hovorí Gonzalo, hlavnou zmenou je „ako sa medzičasom technika vyvinula. Zvýšila sa efektivita systémov vozidla ale súčasne sa aj zdokonalili nástroje, ktoré máme k dispozícii – sú výkonnejšie a rýchlejšie.“ Na konci dňa inžinieri analyzujú dáta získané pri testoch a tieto výsledky im umožňujú dolaďovať rozličné systémy vozidla.
– Schopnosť adaptovať sa: šéf oddelenia bŕzd a aktívnych bezpečnostných systémov SEAT začal pracovať v závode Zona Franca značky SEAT v roku 1992, hneď po ukončení svojich štúdií. „Keď som sa prešiel do technického centra v závode Martorell, mal som možnosť vybrať si rozličné oddelenia, no vybral som si testy podvozka. Táto práca si vyžaduje vášeň pre autá, vôľu cestovať počas celého roka a schopnosť adaptovať sa na rozmanité podmienky,“ dodáva Gonzalo.
– Testy na celej zemeguli: testy sa vždy začínajú v lete, kedy inžinieri technického centra na tri týždne cestujú do púštnych oblastí. Počas roka navštívia päť kontinentov, na ktorých testujú prototypy vo všetkých poveternostných podmienkach a na všetkých druhoch povrchov. Výsledkom je, že majitelia dostanú automobil, ktorý je schopný bezpečnej jazdy na všetkých cestách a vo všetkých situáciách.