Presne pred štyridsiatimi rokmi bol vo francúzskom meste Toulon premiérovo, v dňoch 4. až 9. februára 1979, motoristickej verejnosti predstavený Mercedes-Benz model G konštrukčného radu 460.
Jeho história sa však začala písať oveľa skôr, v lete 1969, kedy spoločnosti Daimler-Benz AG a rakúska Steyr-Daimler-Puch AG začali rokovať o možnej spolupráci. O dva roky neskôr sa zrodil nápad vyrobiť spoločne terénne vozidlo, ktoré by spojilo extrémne terénne danosti s dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. Na jeseň roku 1972 sa vedenia konštrukčného tímu ujíma Erich Ledwinka, šéfdizajnér spoločnosti Steyr-Daimler-Puch. O rok neskôr bol postavený prvý drevený model a v roku 1974 bol testovaný prvý prototyp schopný jazdy. Jeho definitívnu, neodmysliteľnú a typickú siluetu – veľké a rovné plochy karosérie s technicky danými vlastnosťami, akými sú veľké nájazdové uhly vpredu i vzadu či relatívne vysoká výška kombinovaná s pomerne úzkou celkovou šírkou vozidla – mu stanovil dizajnový tím Mercedes-Benz na čele s Brunom Saccom.
Legenda z obce Thondorf
Sériová výroba modelu G sa od jeho počiatku, vo februári roku 1979, krátko po svetovej premiére, realizuje v závode Puch v obci Thondorf neďaleko mesta Graz. Je za ňu zodpovedná spoločnosť Geländefahrzeug Gesellschaft (GfG), založená oboma podnikmi v roku 1977.
V rámci prvého konštrukčného radu 460, sériovo dodávaného s pohonom 4×4 s pripojiteľným náhonom prednej nápravy, či voliteľnou uzávierkou diferenciálu na prednej a zadnej nápravy (ktorá od roku 1985 patrí do sériovej výbavy), sa na začiatku vyrábali modely 240 GD a 300 GD s dieselovými motormi a typy 230 G a 280 GE so zážihovými motormi. Všetky mali dva rôzne rázvory kolies (2 400 a 2 850 mm), ako aj rozličné tvary karosérie (otvorené vozidlo s plachtovou strechou, uzatvorený krátky variant Station-Wagen a skriňové vozidlo s uzatvorenými bočnými stenami).
Okrem konštrukčného radu 460 s 12-voltovou napäťovou sústavou bol od roku 1992 v ponuke aj konštrukčný rad 461 s 24-voltovou napäťovou sústavou určený na vojenské účely. Neskôr z neho vzniká vyhotovenie „ckd“ s označením 462. Tak rad 460 ako aj 461, ako aj o pár rokov neskôr Trieda G, variant Professional, boli všestranne úžitkovými vozidlami, dbajúcimi na dodržiavanie tradičných hodnôt modelu G.
Míľniky úspechov modelu G
Postupom rokov prebieha aj dynamický technologický vývoj vozidla – dostalo sériové servoriadenie (najskôr v typoch 280 GE a 300 GD, od roku 1987 vo všetkých typoch), sériové uzávierky diferenciálov (1985), bol do nich zavedený riadený trojcestný katalyzátor (od roku 1986 najskôr ako mimoriadna výbava typu 230 GE) a od roku 1990 v konštrukčnom rade 463 protiblokovací systém (ABS). Komfort od roku 2001 garantuje sériovo dodávaná kombinácia najvýkonnejších systémov dynamiky jazdy a náhonu na všetky kolesá, pozostávajúca z elektronicky riadeného trakčného systému 4ETS, elektronického systému stability ESP® a asistenta brzdenia BAS. A nielen to. V roku 1990 dostáva konštrukčný rad 463 stály náhon na všetky kolesá, namiesto dovtedy používaného pripojiteľného. Pod kapotu výkonnej a luxusnej Triedy G sa dostávajú osemvalcové, či dokonca až dvanásťvalcové motory.
Atribúty luxusu a komfortu
Exkluzívna výbava si v modeli G našla svoje miesto už v roku 1981, v podobe samostatných sedadiel Recaro pre vodiča a spolujazdca, vo forme mimoriadnej výbavy. O rok neskôr bol vylepšený interiér v rámci sériového prevedenia a od roku 1990 prináša konštrukčný rad 463 do interiéru ušľachtilé drevo. Nielen komfort, ale aj výkon a motorizácia zušľachťovali túto offroadovú legendu ciest. V roku 1993 bola zlomovým okamihom pre model Mercedes-Benz 500 GE inštalácia osemvalcového motora V8. Rodina terénnych vozidiel sa od tohto roka začína jednotne označovať ako Mercedes-Benz Triedy G, pričom sériovým špičkovým modelom sa na dlhé roky stáva model G 500.
Vývoj sa zastaviť nedá a už v roku 1999 prichádza na trh nový, špičkový model konštrukčného radu 463 – G 55 AMG, ktorý položil základy úspechu vysokovýkonných vozidiel Triedy G od Mercedes-AMG. O päť rokov neskôr prichádza na trh model G 55 AMG Kompressor, v roku 2012 vylepšené modely G 63 AMG a G 65 AMG, o rok po nich model G 63 AMG 6×6.
Jedinečné offroadové šperky
Technologický vývoj, aj napriek zachovaniu pôvodnej genetiky modelu G napreduje: vo februári 2018 je uvedený na trh model Mercedes-AMG G 63 novej Triedy G, dosahujúci kombinovanú spotrebu paliva 13,1 l/100 km a kombinované emisie CO2 299 g/km (podľa NEDC) a model Mercedes-Benz G 500 s kombinovanou spotrebou 12,1–11,5 l/100 km a kombinovanými emisiami CO2: 276–263 g/km (podľa NEDC).
V decembri 2018 oslavuje svetovú premiéru model G 350 d (tretí variant motorizácie, obsahujúci moderný dieselový motor OM 656) s kombinovanou spotrebou 9,8–9,6 l/100 km a kombinovanými emisiami CO2: 259–252 g/km (podľa NEDC).
Okrem už „tradičných“ modelových typov sa Trieda G snaží uspokojiť aj motoristických „fajnšmekrov“. Práve im v roku 2015 predstavila model G 500 4×4² s portálovými nápravami a o dva roky neskôr model Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, z ktorého bolo vyhotovených len 99 kusov.