V oblasti kritickej IT infraštruktúry vo firmách vládne všeobecne veľký konzervativizmus. No aj v tomto zdanlivo nedotknuteľnom odvetví sa dejú zásadné zmeny. V roku 2021 očakávame posun k  liberalizácii, čo prinesie pre mnohé firmy nové výhody a výrazne lepší pomer cena-výkon. Zároveň sa tolerancia plytvania priblíži k nule a firmy by sa mali zamyslieť, ako ho znížiť aj v IT.

Enterprise Resource Planning (ERP) patrí ku kritickej infraštruktúre každej firmy. Čím je firma väčšia, tým zohráva ERP dôležitejšiu a strategickejšiu úlohu. Rozhodnutie, ktoré dnes v tejto oblasti urobíte, má dopad na biznis najbližších 15 a viac rokov. Veľa firiem ostáva v tradičnom a drahom systéme z viacerých pochopiteľných dôvodov.  Riziko aj náklady spojené s takouto zmenou a ďalšie efekty ako nechuť zamestnancov k zmene nestoja za to.

Pokiaľ nie ste spokojní so súčasným stavom alebo stojíte pred strategickým rozhodnutím, aký podnikový systém vybrať, rok 2021 prináša niekoľko optimistických možností.

Rastislav Brenčič, CEO a zakladateľ 26HOUSE

Rastislav Brenčič, CEO a zakladateľ 26HOUSE, Zdroj: archív autora

  1. Koniec závislosti na celý život

 V oblasti ERP funguje stále veľmi silná závislosť na jednom výrobcovi tzv. „vendor lock-in“, od prvej implementácie až po nekonečný servis. Firmy musia častokrát doslova strpieť už nasadené systémy. Zmeny potom riešia „prílepkami“ alebo ešte drastickejšími okľukami. Prípadne sa zmieria s tým, ako to je, a odnesú si to zamestnanci pri nekonečnom prepisovaní zo systému do systému. Poznám biznisy, ktoré si radšej založili spin off, teda oddelili časť firmy, aby mohli do portfólia pridať ďalší produkt. Radšej, než by upravili svoje existujúce ERP.

Na trhu sa však už teraz objavujú nové riešenia, ktoré rešpektujú princípy voľnej súťaže: neustále zlepšovanie kvality a férovú cenu. Jeden z nových prístupov hovorí – obzerajte sa po otvorených systémoch, tzv. Open Source, a získajte svoj systém aj so zdrojovým kódom. Neskôr sa rozhodnete, či budete pokračovať s existujúcim alebo novým implementačným partnerom. Prípadne si Môžete vyvíjať ERP ďalej vlastnými silami.

  1. Správa ERP vo vlastnej réžii

Očakávame, že mnohé firmy sa vďaka novému štandardu s otvoreným kódom rozhodnú posilniť vlastné IT tímy. Na Slovensku sa touto pionierskou cestou vybrala napríklad spoločnosť O2 Slovakia a dnes žne úrodu. Tretí najväčší operátor si na platforme Odoo dovyvíjal, a so sedem členným tímom spravuje, vlastný ERP systém. Odoo je momentálne najrýchlejšie rastúce ERP riešenie na trhu. Skúsenosť má s ním na Slovensku napr. aj známy e-commerce hráč Dedoles, ktorému Odoo a 26HOUSE pomáha k raketovému rastu.

  1. Otvorme sa svetu 

Jediný systém, ktorý by ste mali od zajtra inštalovať, je ten, ktorý je otvorený voči tretím stranám. V prekladovom slovníku 2021 to znamená, že využíva protokol API. Vďaka tejto vlastnosti sa ľahko napojíte na vaše už existujúce systémy a aplikácie alebo ľahko pridáte ďalšie v budúcnosti.

Ďalšou výhodou otvorených systémov ako Odoo je ich decentralizovaný vývoj. Nielen že je dostupný zdrojový kód všetkých jeho súčastí. Ale na ďalšom vývoji doplnkov, modulov či apiek sa podieľa veľká komunita developerov. Medzi 28-tisícmi apkami, ktoré pochádzajú od vývojárov z celého sveta, si nájdete takú, ktorá spĺňa vaše požiadavky a kúpite ju. Presne ako v mobile.

Vyzerá to tak, že nás čaká nový rozmer slobody a flexibility v podnikových systémoch.

  1. Šťastní používatelia 

Čoraz viac mileniálov rastie a posúva sa po kariérnom rebríčku. Od vzhľadu a funkčnosti firemných systémov očakávajú presne to, čo od najmodernejších webstránok, mobilných aplikácií, či sociálnych médií. Vyžadujú atraktívnu obrazovku a superintuitívnu navigáciu. V e-commerce to nie je žiadna novinka, no v oblasti firemného IT sa táto “infekcia“ atraktívneho vizuálu ešte len začína šíriť. Používanie ERP má byť jednoducho radosť.

  1. Preč s akýmkoľvek plytvaním 

Absolútnym trendom v roku 2021 bude nulová tolerancia k  plytvaniu v administratíve. To vzniká na viacerých úrovniach pri zasielaní dokumentov, čakaní na ďalší procesný krok kolegu, získavaní súhlasu nadriadeného alebo prenášaní informácií z jedného systému do druhého. Osobitnou kapitolou je odovzdávanie si informácií a úloh medzi jednotlivými oddeleniami.

Podľa mojich skúseností ešte stále asi dve tretiny celkového plytvania vo firmách tvorí prepisovanie medzi systémami a opravovanie chybovosti, ktorá pri tom vzniká. Automatizujte všetko, čo sa dá. 

Odporúčame: Pozrite si bezplatné webináre Odoo Academy a nájdite správne riešenie pre svoj biznis.

 Autor: Rastislav Brenčič, CEO a zakladateľ 26HOUSE

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.