Tlač si v mnohých oblastiach stále udržuje nezastupiteľnú úlohu, a to aj napriek zreteľnejšiemu presunu radu ľudských vlastností do virtuálneho prostredia. Tieto služby sú cenné najmä tam, kde hrá prím kreativita, rozmanitosť využitia a snaha zapôsobiť na viac zmyslov naraz: v typografii, fotografovaní, marketingu, v móde, ale tiež napríklad v interiérovom dizajne. Pripomeňte si Medzinárodný deň tlače, ktorý pripadá práve na 20. októbra, spolu s odborníkmi zo spoločnosti Canon, ktorá vďaka svojim technológiám dlhodobo určuje trendy vo väčšine týchto odvetví.
Technológia tlače zaznamenala za posledných 100 rokov ohromujúci pokrok. Od prvých tlačových telegrafov cez rozetové a líniové tlačiarne išiel vývoj smerom k ihličkovým, laserovým a atramentovým prístrojom až po súčasné 3D tlačiarne. Dnešné možnosti sú skutočne takmer neobmedzené.
Tričká, samolepky na nechty, hračky
„Dôležitosť tlače za posledný rok akcentovala pandémia. Veľa zamestnancov i študentov muselo zostať doma, kde potrebovali spoľahlivo a lacno tlačiť pracovné a študijné materiály. Ľudia taktiež nemohli toľko využívať služby copy centier a fotolabov. Na druhej strane ale zistili, že tlačiť krásne fotky zvládne každý aj vďaka smartfónu a malého kompaktného zariadenia. Premýšľali ale tiež viac nad tým, ako si svoj byt alebo dom skrášliť napríklad personalizovanou tapetou s vlastným vzorom. Pri všetkých týchto činnostiach sme mohli ľuďom podať pomocnú ruku,“ hovorí Michal Petro, riaditeľ B2B Sales & Marketing v spoločnosti Canon CZ.
Vďaka kvalitnej digitálnej tlači, nespočetnému množstvu médií a aplikácií ale zďaleka tento výpočet nemožno považovať za konečný. Záleží len na nápadoch a chuti skúšať za pomoci tlače meniť svet okolo nás. Aby sme vynikli v dave, môžeme si sami doma potlačiť tričká vďaka nažehľovací fóliám. A najmä dievčatá ocenia dekoratívne samolepky na nechty. To všetko možno dnes zvládnuť vďaka domácej tlačiarni.
Samostatnou kapitolou je potom 3D tlač, ktorá sa dnes uplatňuje napríklad pri tvorbe hračiek, dekorácií na stenu alebo magnetických obrázkov, ktoré si zavesíme alebo dáme chladničku. Zároveň zohráva stále silnejšiu úlohu aj v rámci výrobného alebo servisného procesu v mnohých priemyselných odvetviach a úspešne sa s 3D tlačou experimentuje aj v lekárstve.
Tapety s vlastným vzorom
Veľkú budúcnosť majú podľa odborníkov publikácií pre interiéry, ktorých obľuba v posledných rokoch závratne rastie. Pandémia tento trend ešte akcentovala, kedy okrem komerčných priestorov rástol záujem aj o nápaditejšie riešenia interiéru doma. Ľudia si už nechcú vyberať z vopred daného portfólia, ale radšej by mali svoje vlastné vzory. Preto je veľký dopyt po personalizovaných tapetách, ktoré si môžu používatelia sami navrhnúť a ktoré sú vďaka technológii digitálnej tlače, patentovaným atramentom a množstvu materiálov ozajstnou kreatívnou lahôdkou.
„Canon ponúka komplexné riešenie zvané UVgel Wallpaper Factory určené špeciálne pre produkciu kvalitných personalizovaných tapiet. Tie sa pýšia stálosťou materiálov a farieb, nadväznosťou jednotlivých dielov, odolnosťou a umývateľnosťou. V neposlednom rade sú zdravotne nezávadné, čo je potvrdené certifikáciou. Vďaka spolupráci s dizajnérmi sme tento rok tieto tapety ukázali v niekoľkých materských školách a atypický byt v stredných Čechách zasa zdobí veľkoformátová umelecké tapeta s obrazom od pražskej maliarky,“ hovorí Eva Kučmášová, šéfka komunikácie Canonu v strednej Európe.
Tlač pre interiéry využívajú aj obchody alebo kaviarne, ktoré ocenia možnosť potlačiť rýchlo a kvalitne takmer čokoľvek, a tovďaka digitálnym technológiám – od papiera cez sklo až po dlaždice alebo drevo. Pomocou najmodernejších zariadení vznikli potlače hotelových stropov prispôsobené aktuálnej sezóne roka alebo dokonca veľkoformátová reklama na povrchu ľadovej plochy alebo dna bazéna.
Tlačou proti digitálnej únave
Zabúdať nesmieme ani na kníhtlač, ktorá zostáva jednou z najdôležitejších odvetví polygrafického priemyslu napriek klesajúcim nákladom. Vydavatelia sa zameriavajú na nízkonákladové publikácie, ktoré sa snažia pomocou kreatívneho dizajnu prispôsobiť skupinám svojich čitateľov.
Podľa správy Insight Report, ktorú si spoločnosť Canon nechala tento rok vypracovať, sa počíta naďalej s výraznou úlohou tlače aj podľa marketérov, ktorí vo svojich rozpočtoch vyhradzujú priemerne tretinu na tlačenú reklamu. A nejde len o billboardy a plagáty. Napríklad jedna z automobilových spoločností v rámci svojej kampane umiestnila do magazínu fotografiu s kľukatou horskou cestou a odkazom na mobilnú herňu. Ľudia, ktorí sa rozhodli aplikáciu vyskúšať, sa ocitli za volantom najnovšieho modelu auta. Práve takéto kampane dokážu čeliť vzrastajúcej únave spotrebiteľa z výhradne digitálneho reklamného obsahu.
„Budúcnosť tlače je naozaj farebná a nič nenaznačuje, že by tlačené materiály zaostávali. Naopak, skvele dopĺňajú digitálny svet a umocňujú jeho kreatívne možnosti,“ uzatvára Michal Petro z Canonu.