Objem investícií do reklamy v 6 celoštátnych slovenských rádiách prekročil v roku 2015 výšku 82,5 mil. eur, čo predstavuje medziročný nárast o 16,7 percenta. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.
5 zo 6 rádií bolo súčasťou monitoringu aj v roku 2014, šieste rádio (rádio Vlna) vzniklo až počas roka 2015. Vznik nového rádia nemá výrazný vplyv na rastúci trend, keďže rádio Vlna sa na celkovom objeme výdavkov do reklamy podieľalo iba 2 percentami. Objem reklamných výdavkov 5 rádií (bez Vlna) dosiahol 81,1 mil. eur.
Najväčší podiel na celkovom reklamnom koláči malo Rádio Expres (35 %) a Fun rádio (30 %). Podiel Expresu sa medziročne nezmenil, zatiaľ čo podiel Fun rádia mierne klesol (-3 %). Poradie dopĺňajú rádio Jemné (medziročne +3 %), verejnoprávne Slovensko 1 (medziročne +1 %) a Europa 2 (medziročne bez zmeny).
Podiel rádií na celkových výdavkoch do reklamy
Nárast výdavkov do reklamy zaznamenali všetky monitorované rádiá. Najvyšší objem reklamných rozpočtov alokovali zadávatelia do reklamy v rádiu Expres, ktoré zaznamenalo medziročný nárast reklamných výdavkov o 14 percent. Najvýraznejší, až 40%-ný nárast zaznamenalo rádio Jemné. Slovensko 1 medziročne rástlo o 22 percent. Polepšilo si aj Fun rádio (4,5 %) a Europa 2 (6,4 %).
Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy
Medium | Objem reklamy v € | % zmena | |
2015 | 2014 | ||
RADIO EXPRES | 29 207 129 | 25 583 242 | 14,17% |
FUN RADIO | 24 412 216 | 23 353 310 | 4,53% |
RADIO JEMNÉ | 12 932 525 | 9 208 888 | 40,44% |
SLOVENSKO 1 | 8 974 803 | 7 328 421 | 22,47% |
EUROPA2 | 5 632 641 | 5 291 780 | 6,44% |
VLNA | 1 428 798 | – |
Celková dĺžka vysielacieho času využitého pre účely vysielania reklamy v roku 2015 vzrástla o 32 percent. Túto skutočnosť zapríčinil jednak vznik rádia Vlna, ale aj výrazný nárast (37 %) reklamného času vo vysielaní rádia Jemné. 6 slovenských rádií odvysielalo viac ako 265 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke takmer 1 800 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov medziročne narástol o 33 %.
Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov
Medium | Počet odvysielaných spotov | Reklamný čas v hodinách | ||||
2015 | 2014 | % zmena | 2015 | 2014 | % zmena | |
Jemné | 66 541 | 47 467 | 40,2% | 444 | 324 | 37,0% |
Fun rádio | 60 837 | 59 609 | 2,1% | 402 | 400 | 0,4% |
Expres | 51 463 | 45 836 | 12,3% | 340 | 305 | 11,5% |
Europa 2 | 28 121 | 27 779 | 1,2% | 209 | 198 | 5,2% |
Slovensko 1 | 21 531 | 18 604 | 15,7% | 148 | 133 | 11,5% |
Najviac reklamných spotov z hľadiska ich počtu bolo odvysielaných v piatok 11.decembra 2015 a to spolu 1 500 spotov na 6 monitorovaných rozhlasových staniciach.
Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 16.júna 2015 popoludní o 15:15 hod. a trval 7 minút 15 sekúnd.
Najviac komunikovanou komoditou sa stali operačné programy z fondov EÚ. Osobné autá, ktoré boli TOP komoditou v minulých rokoch, sa tentokrát umiestnili až na 3. pozícii. Predbehla ich aj kategória propagácie časopisov a predajcovia domácich elektrospotrebičov. Tabuľka nižšie uvádza desiatku najviac komunikovaných produktových segmentov v rádiách za rok 2015:
Segment | Výdavky v € |
Operačné programy, Európske fondy | 6 198 990 |
Časopisy | 4 327 394 |
Osobné autá | 3 415 231 |
Predajcovia domácich spotrebičov | 3 323 337 |
Noviny | 3 046 841 |
Supermarkety | 2 903 766 |
Predajcovia nábytku | 2 678 137 |
Portály | 2 546 995 |
Obchodné centrá a nákupné galérie | 2 277 139 |
Predajcovia potrieb pre domácich majstrov | 1 806 516 |
Rebríček TOP 15 zadávateľov rozhlasovej reklamy v tabuľke nižšie nezahŕňa zadávateľov zo segmentu Operačné programy. V rebríčku sa umiestnili 3 obchodné reťazce (COOP Jednota, Tesco, Billa), 3 automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia so značkami Audi, Seat, VW) a 2 banky (Prima banka a OTP banka). Úplným nováčikom, ktorý patrí k najväčším zadávateľom rozhlasovej reklamy, je Bauhaus.
Zadávateľ | Výdavky v € |
News and Media Holding | 2 451 999 |
Ringier Axel Springer | 1 832 911 |
MAC TV | 1 191 364 |
Bauhaus | 1 171 004 |
Citroen Slovakia | 1 087 435 |
Prima banka | 1 038 473 |
Škoda Auto Slovensko | 1 032 206 |
AAA Auto | 1 014 301 |
COOP Jednota Slovensko | 977 868 |
OTP banka | 901 942 |
Tesco | 865 344 |
NAY Elektrodom | 806 699 |
Billa | 788 141 |
Shell | 763 777 |
Porsche Slovakia | 759 993 |
9 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj v roku 2014. Do TOP 15 sa dostalo 6 nových zadávateľov, a to Bauhaus, Prima banka, OTP banka, NAY Elektrodom, Shell a MAC TV.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).