Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Objem investícií do reklamy v 6 celoštátnych slovenských rádiách prekročil v roku 2015 výšku 82,5 mil. eur, čo predstavuje medziročný nárast o 16,7 percenta. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.

5 zo 6 rádií bolo súčasťou monitoringu aj v roku 2014, šieste rádio (rádio Vlna) vzniklo až počas roka 2015. Vznik nového rádia nemá výrazný vplyv na rastúci trend, keďže rádio Vlna sa na celkovom objeme výdavkov do reklamy podieľalo iba 2 percentami. Objem reklamných výdavkov 5 rádií (bez Vlna) dosiahol 81,1 mil. eur.

Najväčší podiel na celkovom reklamnom koláči malo Rádio Expres (35 %) a Fun rádio (30 %). Podiel Expresu sa medziročne nezmenil, zatiaľ čo podiel Fun rádia mierne klesol (-3 %). Poradie dopĺňajú rádio Jemné (medziročne +3 %), verejnoprávne Slovensko 1 (medziročne +1 %) a Europa 2 (medziročne bez zmeny).

Podiel rádií na celkových výdavkoch do reklamy

Nárast výdavkov do reklamy zaznamenali všetky monitorované rádiá. Najvyšší objem reklamných rozpočtov alokovali zadávatelia do reklamy v rádiu Expres, ktoré zaznamenalo medziročný nárast reklamných výdavkov o 14 percent. Najvýraznejší, až 40%-ný nárast zaznamenalo rádio Jemné. Slovensko 1 medziročne rástlo o 22 percent. Polepšilo si aj Fun rádio (4,5 %) a Europa 2 (6,4 %).

Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy

MediumObjem reklamy v €% zmena
20152014
RADIO EXPRES29 207 12925 583 24214,17%
FUN RADIO24 412 21623 353 3104,53%
RADIO JEMNÉ12 932 5259 208 88840,44%
SLOVENSKO 18 974 8037 328 42122,47%
EUROPA25 632 6415 291 7806,44%
VLNA1 428 798 

 

Celková dĺžka vysielacieho času využitého pre účely vysielania reklamy v roku 2015 vzrástla o 32 percent. Túto skutočnosť zapríčinil jednak vznik rádia Vlna, ale aj výrazný nárast (37 %) reklamného času vo vysielaní rádia Jemné. 6 slovenských rádií odvysielalo viac ako 265 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke takmer 1 800 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov medziročne narástol o 33 %.

Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov

MediumPočet odvysielaných spotovReklamný čas v hodinách
20152014% zmena20152014% zmena
Jemné66 54147 46740,2%44432437,0%
Fun rádio60 83759 6092,1%4024000,4%
Expres51 46345 83612,3%34030511,5%
Europa 228 12127 7791,2%2091985,2%
Slovensko 121 53118 60415,7%14813311,5%

Najviac reklamných spotov z hľadiska ich počtu bolo odvysielaných v piatok 11.decembra 2015 a to spolu 1 500 spotov na 6 monitorovaných rozhlasových staniciach.

Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 16.júna 2015 popoludní o 15:15 hod. a  trval 7 minút 15 sekúnd.

Najviac komunikovanou komoditou sa stali operačné programy z fondov EÚ. Osobné autá, ktoré boli TOP komoditou v minulých rokoch, sa tentokrát umiestnili až na 3. pozícii. Predbehla ich aj kategória propagácie časopisov a predajcovia domácich elektrospotrebičov. Tabuľka nižšie uvádza desiatku najviac komunikovaných produktových segmentov v rádiách za rok 2015:

 

SegmentVýdavky v €
Operačné programy, Európske fondy6 198 990
Časopisy4 327 394
Osobné autá3 415 231
Predajcovia domácich spotrebičov3 323 337
Noviny3 046 841
Supermarkety2 903 766
Predajcovia nábytku2 678 137
Portály2 546 995
Obchodné centrá a nákupné galérie2 277 139
Predajcovia potrieb pre domácich majstrov1 806 516

Rebríček TOP 15 zadávateľov rozhlasovej reklamy v tabuľke nižšie nezahŕňa zadávateľov zo segmentu Operačné programy. V rebríčku sa umiestnili 3 obchodné reťazce (COOP Jednota, Tesco, Billa), 3 automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia so značkami Audi, Seat, VW) a 2 banky (Prima banka a OTP banka). Úplným nováčikom, ktorý patrí k najväčším zadávateľom rozhlasovej reklamy, je Bauhaus.

 

ZadávateľVýdavky v €
News and Media Holding2 451 999
Ringier Axel Springer1 832 911
MAC TV1 191 364
Bauhaus1 171 004
Citroen Slovakia1 087 435
Prima banka1 038 473
Škoda Auto Slovensko1 032 206
AAA Auto1 014 301
COOP Jednota Slovensko977 868
OTP banka901 942
Tesco865 344
NAY Elektrodom806 699
Billa788 141
Shell763 777
Porsche Slovakia759 993

9 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj v roku 2014. Do TOP 15 sa dostalo 6 nových zadávateľov, a to Bauhaus, Prima banka, OTP banka, NAY Elektrodom, Shell a MAC TV.

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje  bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.