Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najlepšie sa dovolenkárom prispôsobujú Gréci, Španieli a Portugalci. Práve v týchto krajinách nájdeme najviac platobných terminálov na počet obyvateľov. Naopak Slovensko sa nachádza na chvoste štatistík. Hovoria o tom údaje spoločnosti Global Payments.

Bezkontaktné platby sa stali neodmysliteľnou súčasťou našich životov. Aj to je jedným z dôvodov, prečo v dovolenkových destináciách nájdeme platobný terminál v každej malej prevádzke. Európsky rebríček vedie spomínané Grécko, kde na tisíc obyvateľov pripadá až 72 platobných terminálov. Slovensko je na konci štatistík na predposlednom mieste, keďže na tisíc obyvateľov máme u nás necelých 12 platobných terminálov, susedné Česko sa drží v strede rebríčka s 27 platobnými terminálmi na tisíc obyvateľov.

Buďte ostražití aj pri platení na dovolenke 

So začiatkom letných prázdnin sa pre Európanov začína hlavná dovolenková sezóna. Aj počas oddychu by mali byť ľudia obozretní a pozorne sledovať, aký e-mail či správu na pláži potvrdzujú. Rovnako to platí aj pri platbe či výbere z bankomatu. Podvodníci sa totiž každý rok snažia využiť nesústredenosť dovolenkárov. Okrem toho sú čoraz viac prefíkanejší. Hovoria o tom trendy kyberútokov, ktoré sa v posledných rokoch výrazne menia. Zatiaľ čo v minulosti prevládalo klasické klonovanie platobnej karty (skimming), v súčasnosti nám podvodníci ukradnú rovno celú digitálnu identitu (phishing).

Skimming, keď podvodníci upravia bankomaty tak, aby mohli načítať údaje z magnetického prúžku karty pri výbere, už nie je najčastejším spôsobom podvodu v súvislosti s platobnými kartami. Túto formu podvodu nahrádza phishing. Útočníci sa vydávajú za dôveryhodný subjekt (napríklad banku) a sofistikovane sa snažia získať od ľudí citlivé údaje ako sú čísla platobných kariet alebo heslá do internetového bankovníctva. Pritom ak užívateľ prezradí podvodníkovi svoje údaje, nie je krytý poistením ako v prípade skimmingu a môže prísť o všetky finančné prostriedky na účte.

Páchatelia využívajú nepozornosť klientov

Je dôležité myslieť na to, že platobná karta nie je len nástrojom k plateniu, ale taktiež kľúč k vašim financiám, o ktoré môžete ľahko prísť. Pracovníci banky vás nikdy nebudú žiadať, aby ste im posielali alebo niekam vyplňovali čísla platobných kariet, PIN či prístupové údaje. Ak vás k tomu niekto vyzve, máte takmer istotu, že komunikujete s niekým, kto sa vás snaží podviesť. Pri akejkoľvek aktivite s platobnými kartami či prístupovými údajmi do elektronického bankovníctva buďte obozretní a pokiaľ budete mať podozrenie, ihneď kontaktujte svoju banku. Kyberútočníci totiž vedia, že užívatelia sú zahltení mnohými úkonmi, ako napríklad prijímanie cookies či potvrdzovacie sms, čo znižuje ich pozornosť a obozretnosť. Užívateľ nepremýšľa nad tým, čo robí, a keďže ho podvodník vedie krok po kroku celým procesom, často urobí presne to, čo sa po ňom chce. “Všetko vyzerá dôveryhodne a užívateľ si ani neuvedomí, že ide o podvod. Dobrovoľne prezradí či vyplní do online formuláru svoje osobné údaje, číslo a platnosť karty a niekedy dokonca aj PIN. Následne podvodník požiada o overenie cez bankovú aplikáciu či sms, a keď ho užívateľ počúvne, podvodník v tom okamihu získá prístup k platobnej karte alebo do bankového účtu,” vysvetľuje Robert Kuba, šéf oddelenia riadenia rizík spoločnosti Global Payments.

Aké formy podvodov sú najčastejšie?

  1. Podvodné platobné brány a e-shopy

Rovnako ako nenakupujete v neoverených kamenných obchodoch, nerobte to ani na internete. Podozrivo výhodné ponuky či nebodaj výhry sú často lákadlom, ktoré zaslepí vašu obozretnosť. Podvodníci vás nasmerujú na svoje stránky, z ktorých ukradnú všetky kľúčové informácie, ktoré v dobrej viere uvediete.

  1. SMS či emailové správy

Typickým prípadom podvodu je snaha o nabúranie sa priamo do bankového účtu. Podvodníci presviedčajú, že je nutné aktualizovať váš počítačový systém, prípadne, že zaregistrovali podozrivú platbu. Často ponúknu pomoc s prevedením celého procesu. Manipuláciou sa vás pokúsia presvedčiť, aby ste im povolili vzdialený prístup do vášho počítača a pustili ich do internetového bankovníctva. Ak im to umožníte, počas niekoľkých sekúnd vedia prevziať váš účet. 

  1. Podvodníci na online bazároch

Na internete koluje veľké množstvo prípadov, v ktorých ľudia zdieľajú, ako sa stali obeťou podvodu na internetových bazároch, aukčných portáloch či sociálnych sieťach. Typickým príkladom je podvodník, ktorý sa ozve na inzerát, ponúkne možnosť dopravy cez overenú prepravnú spoločnosť, no pošle odkaz s formulárom, do ktorého požiada predávajúceho napísať citlivé osobné údaje potrebné k ukradnutiu jeho digitálnej identity.

  1. Aj obchodníci si musia dávať pozor

Príkladom je zákazník, ktorý si rezervuje celý penzión na týždeň na usporiadanie oslavy. Ďalšie udalosti už idú podľa scenára: klient zloží zálohu odcudzenou kartou, no následne sa ozve so srdcervúcou historkou. Uistí obchodníka, že chápe náklady a zisk, ktorý mu prepadne, a že mu nechá napríklad 15% z depozitu, no zvyšok má obchodník poslať nie na pôvodnú platobnú kartu, ale prostredníctvom bezhotovostného prevodu. Skutočný majiteľ platobnej karty si všimne podozrivú transakciu až po jej realizácii a nahlási ju ako podvodnú. Jeho banka transakciu anuluje, čo znamená, že peniaze budú požadované od obchodníka, no väčšinu už má podvodník na svojom účte a strata ide na úkor penziónu.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.