Ľudstvo sa od nepamäti snaží posúvať svoje možnosti.
Posúvanie hraníc môžeme počas ostatných rokov sledovať aj v oblasti cestovania. Pokým niektoré moderné formy cestovania považujeme za už “celkom normálne”, tak sú tu aj také, ktoré na dni svojej najväčšej slávy pravdepodobne ešte len čakajú.
Jednou z týchto foriem je aj Hyperloop, za ktorým môžeme nájsť vizionára Elona Muska. Ten je považovaný za otca tohto konceptu, v rámci ktorého majú v potrubí premávať prepravné kapsuly až rýchlosťou zvuku, čo je rýchlosť na úrovni približne 1200 km/h. Z dôvodu veľkej vyťaženosti sa však už dávnejšie vzdal myšlienky realizácie tohto projektu. Po ňom však prichádzajú ďalšie spoločnosti, ktoré chcú na Hyperloope pracovať, no nie všetkým sa pri tom darí podľa ich očakávaní.
Základom systému Hyperloopu je prepravná kapsula osadená lineárnym elektromotorom, ktorá sa pohybuje v potrubnom systéme s nízkym tlakom vzduchu, aby sa minimalizoval odpor vzduchu voči pohybujúcej sa kapsule. Zdá sa, že celý koncept je inšpirovaný starším projektom Swissmetro.
Pokým za najrýchlejšiu formu pozemného cestovania sú považované rýchlovlaky s maximálnymi rýchlosťami na úrovni 600 km/h, tak nový Hyperloop je o krok bližšie k tomu, aby umožnil cestovať rýchlosťou vyššou ako 1000 km/h. Portál Autoevolution nám teraz ponúka pohľad na úspešný kanadský projekt, ktorý je veľmi blízko uvedenia do prevádzky.
Za touto snahou je potrebné hľadať spoločnosť TransPod, ktorá v Kanade niekoľko rokov vyvíja prelomový sieťový systém TransPod Line založený na plne elektrickom vozidle FluxJet. Ide o dopravný prostriedok, ktorý je akýmsi krížencom medzi vlakom a prúdovým lietadlom. Dokáže prepraviť až 54 cestujúcich rýchlosťou vyššou ako 1000 km/h, čo je trikrát rýchlejšie jazdí väčšina rýchlovlakov, ale aj rýchlejšie ako lietajú prúdové lietadlá, hoci aj v tejto oblasti sa zaznamenali značné pokroky.
Zdroj ďalej informuje, že spoločnosť plánuje vybudovať prelomový sieťový systém, ktorý spojí mestá Calgary a Edmonton v kanadskej Alberte. Systém spoločnosti TransPod sa však od všetkých ostatných systémov vlakov s vákuovými trubicami líši. Je založený na „inteligentnej infraštruktúre„, ktorá výrazne znižuje náklady na prevádzku a údržbu.
To umožní oproti cestovaniu lietadlom ušetriť až 44 % nákladov, čo prispeje aj k zníženiu emisií CO2 o 600 000 ton ročne. Kapsuly FluxJet by mali byť dokonca vypravované každé 2 minúty, čo celý proces cestovania ešte viac zefektívni.
Autoevolution dodáva, že v ďalšej fáze sa spoločnosť zameria na vysokorýchlostné testy a získanie certifikácie pre vozidlo. Pokiaľ pôjde všetko podľa plánu, tak budovanie samotnej linky by malo byť spustené ešte pred rokom 2027.
Zdroj: Autoevolution
Prečítajte si aj: