Dve eurá nie sú horibilná suma, ale pri objednávke maličkostí z Číny môžu zamrzieť.

Jednou z tém tlačovej konferencie prezidenta Finančnej správy (FS) Jiřího Žežulku a ministra financií Igora Matoviča na konci roka 2021 bol aj dvojeurový poplatok Slovenskej pošte za spracovanie zásielok z Číny s nízkou hodnotou.

Prezident FS vtedy zdôraznil, že tieto poplatky prináležia Slovenskej pošte, ale počas rokovania mu generálny riaditeľ tohto podniku vraj potvrdil, že hľadajú spôsob, ako celý proces zlacniť.

Počas leta sme ale zaznamenali viacero sťažností našich čitateľov, že spomínaný poplatok im pošta stále účtuje. Objavili sa dokonca názory, že jeho vyrubenie je na rozhodnutí konkrétnej pošty v danom meste. Po viac ako desiatich mesiacoch sme teda zisťovali aktuálnu situáciu a Slovenskej pošty sme sa pýtali, či pri účtovaní tohto poplatku došlo k nejakej zmene.

Podľa vedúcej odboru komunikácie a marketingu spoločnosti Slovenská pošta Jany Lukáčovej tretie krajiny a predajcovia využívajú niekoľko poštových partnerov na toky zásielok z ich e-shopov do EÚ. Uviedla, že aktuálne k nám okrem Česka chodia zásielky aj cez Holandsko, Belgicko, Maďarsko a cez výmenný extrateritoriálny úrad Gruzínskej pošty v Prahe.

Pri týchto zásielkach je už väčšinou zaplatené clo aj DPH (prepravca to označí nálepkou na zásielke). Platí, že prepravnú trasu tovaru a následne zásielky si vyberá predajca a je len na ňom, v akom toku príde zásielka na Slovensko; Slovenská pošta, a. s., neovplyvňuje a ani nevie ovplyvniť tento proces prepravy zásielky na Slovensko,“ konštatovala vedúca odboru.

Ak predajca využije inú dopravu a zásielka príde na Slovensko (teda na Slovenskú poštu), potom je pošta podľa Lukáčovej povinná predložiť zásielku Colnej správe. Tá overí IOSS číslo zásielky a ak je správne (teda bolo zaplatené clo aj DPH, čo zistia podľa IOSS), zásielku prepustia, pošta ju dá na doručenie a bude požadovať „svoj“ poplatok podľa platného cenníka. To sú zvyčajne spomínané dve eurá.

„Ak elektronická správa k zásielke obsahuje chybné údaje, prípadne sú niektoré údaje nevyplnené, ako napríklad hodnota či druh tovaru, Slovenská pošta musí chýbajúce/chybné údaje doplniť a/alebo komunikovať s adresátom. Za to je poplatok 4 alebo 9 eur,“ dodala vedúca odboru.

Preložené do bežnej reči to znamená, že na výške poplatku a jeho samotnom vyberaní sa nič nezmenilo. Výslovne sme sa tiež pýtali, či Slovenská pošta nechystá jeho zrušenie, na túto priamu otázku sme ale nedostali odpoveď. To podľa nás prakticky s absolútnou istotou značí, že pošta v tomto smere zmenu nechystá a poplatok bude vyberať i naďalej.

Zaujímali sme sa ešte, či uvedený dvojeurový poplatok vyberajú všetky pošty na Slovensku, keďže sme sa stretli s názormi, že je to individuálne v závislosti od regiónu, respektíve, že každá pošta to rieši inak. Podľa Lukáčovej však v tomto ohľade platia rovnaké pravidlá pre celú krajinu.

Proces a poplatková politika je pre všetky pošty rovnaká. Spracovanie zásielok zo zahraničia neprebieha na jednotlivých poštách, je centralizované a na jednotlivé pošty sa dostávajú centrálne spracované zásielky. Zjednodušene povedané: pošty nestanovujú poplatky za spracovanie zásielok zo zahraničia,“ zakončila vedúca odboru.

Riešením, ako sa vyhnúť tomuto i ďalším poplatkom, je objednávať tovar zo skladov čínskych e-shopov v štátoch Európskej únie, kde sa neplatí ani clo, keďže ide o jednotný colný priestor. Pomôcť vám v tom môže aj náš článok, kde sa tejto tematike venujeme.

Zdroj: vlastné

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.