Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Štátne IT služby posúvame dopredu a bližšie k ľuďom. V oblasti informatizácie a digitalizácie štátu sa nám podarilo rozbehnúť viacero prelomových reforiem a projektov, ktoré spravia zo Slovenska modernú digitalizovanú krajinu. Na konferencii ITAPA to zdôraznila vicepremiérka a ministerka informatizácie Veronika Remišová.

„Rok 2022 je pre Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v mnohom prelomový. Veľmi dôležité reformy, ktoré sme začali robiť pred dvoma rokmi, prinášajú prvé zásadné výsledky a zlepšenia služieb štátu pre občanov. Odštartovali sme Veľkú antibyrokratickú revolúciu, zavádzame proaktívne digitálne služby pri jednotlivých životných situáciách, spravili sme prvý, ale o to dôležitejší krok k budovaniu digitálneho ekosystému štátu, ktorý bude pre občanov dostupný vďaka aplikácii Slovensko v mobile. V neposlednom rade sa nám vďaka profesionálnemu a bezkorupčnému riadeniu podarilo ušetriť na výdajoch na štátne IT viac ako 72 miliónov eur a zastabilizovať ústredný portál verejnej správy Slovensko.sk, ktorý sme zdedili po našich predchodcoch v katastrofálnom stave,“ vyhlásila na konferencii ITAPA vicepremiérka Remišová.

Vďaka najväčšej antibyrokratickej reforme sa od januára  zrušilo 13 druhov papierových potvrdení a výpisov, ktoré už občania nemusia predkladať na úradoch. „Ide o výpisy, ktoré boli na úradoch najviac predkladané občanmi, ako napríklad kópia rodného listu, ktorú si predtým úrady pýtali od občanov až 1,5 milióna razy ročne. Zrušili sme tiež kópiu sobášneho listu, potvrdenie o pobyte, potvrdenie o pridelení IČO, vybrané rozhodnutia súdov, atď. Celkovo, v rámci tejto ambicióznej reformy, zrušíme predkladanie až 21 okruhov výpisov a potvrdení, vďaka čomu občania a podnikatelia ušetria ročne viac ako 42 miliónov eur na poplatkoch, doprave či čase, ktorý by inak strávili behaním po úradoch,“ uviedla ministerka.

Ďalším reformným úspechom je zavedenie prvej proaktívnej, plne digitalizovanej životnej situácie – narodenie dieťaťa. „Vďaka tomu už čerství rodičia nemusia obehávať úrady a lekárov, aby získali rodný list či príspevok pri narodení dieťaťa, ale štát automaticky vybaví celú administratívu za nich. Na digitalizácii tejto najkomplexnejšej životnej situácie sa podieľali okrem nášho ministerstva aj rezorty  sociálnych vecí a rodiny, zdravotníctva a vnútra. Systém bol postupne zavádzaný od 1. apríla 2022 a pomohol rodičom už takmer 26 000 detí, ktoré sa odvtedy na Slovensku narodili a odbremenil ich od behania po úradoch,“ vysvetlila Remišová. Viac o službách štátu pri narodení dieťaťa nájdete TU.

MIRRI SR plánuje postupne zavádzať aj ďalšie životné situácie. „Pripravujeme pomoc pre ľudí, ktorí stratia alebo si hľadajú zamestnanie, chcú začať podnikať, kupujú si motorové vozidlo alebo nehnuteľnosť na bývanie. Postupne spustíme až 16 životných situácií. Zbavíme ich byrokracie a docielime, aby štát proaktívne pomáhal občanom a nepreháňal ich po úradoch.“  

MIRRI SR tento rok tiež predstavilo mobilnú aplikáciu Slovensko v mobile. Jej súčasťou je Mobilné ID, vďaka čomu sa do Ústredného portálu verejnej správy – Slovensko.sk prihlásia užívatelia už bez čítačky, iba pomocou aplikácie. „Dodnes evidujeme už 560 000 prihlásení bez potreby čítačky. Aplikácia Slovensko v mobile je zásadným krokom, aby sa stal portál Slovensko.sk užívateľsky prívetivý a zodpovedal potrebám súčasnej doby. Aplikácia je zároveň vstupnou bránou do nového digitálneho ekosystému štátu, cez ktorý dostanú užívatelia postupne užitočné digitálne služby a budú mať k nim prístup kdekoľvek vďaka svojmu mobilnému telefónu,“ povedala Remišová. Aplikácia Slovensko v mobile zatiaľ obsahuje okrem prihlásenia k elektronickým službám tiež kalendár s notifikáciami dôležitých dátumov, ako sú termíny daní či odvodov a ďalšie. Vďaka aplikácii môžu občania tiež jednoduchšie získať výpis z obchodného registra, či podať žiadosť o zasielanie notifikácie o konci platnosti emisnej a technickej kontroly vozidla. Jednoduchšie je taktiež vybavovanie náhradných cestovných dokladov, v prípade ich straty alebo odcudzenia.

MIRRI SR tiež modernizuje centrálny portál Slovensko.sk – prvé zmeny vizuálu portálu uvidia občania už na jar 2023. Súčasťou bude jednoduchšia navigácia, prehľadné návody na riešenie životných situácií, nový dizajn tzv. portfólia klienta, nová schránka, štátny messenger a ďalšie užitočné novinky.

„Som veľmi rada, že naša tvrdá práca prináša ovocie a podarilo sa nám pretaviť do reality projekty, o ktorých bývalé vlády len roky hovorili. S hrdosťou môžem povedať, že na ministerstve informatizácie máme desiatky prvotriednych odborníkov, ktorí sú schopní a majú odvahu tieto ambiciózne reformy zrealizovať. Myslíme však aj na budúcnosť a naším cieľom je, aby pre štát pracovali tí najlepší. Preto som v uplynulých dňoch podpísala memorandá o spolupráci so štyrmi prestížnymi slovenskými vysokými školami. Vďaka tomu odborníci z jednotlivých sekcií nášho ministerstva zapoja študentov a odborníkov z akademického prostredia do štátnych projektov z oblastí eurofondov, inovácií, IT či regionálneho rozvoja. My takto odovzdáme know-how mladým študentom a ukážeme im ako funguje práca v štátnej správe, a oni zas prinesú inovatívne riešenia a nový pohľad,“ uviedla vicepremiérka. Memorandá MIRRI SR podpísalo s Technickou univerzitou v Košiciach, Ekonomickou univerzitou, Slovenskou technickou univerzitou a Univerzitou Komenského v Bratislave.

„Reformy a projekty, ktoré sme rozbehli, už menia Slovensko na fungujúci štát s modernými digitálnymi službami. Na tejto ceste sme spravili prvé odvážne kroky a v niektorých veciach držíme krok s európskymi digitálnymi lídrami ako je napríklad Estónsko. Pred nami je ešte poriadny kus práce. Budovanie funkčného digitálneho štátu, ktorý slúži občanom, to nie je otázka pár rokov, ale je to beh na dlhú trať. Na základoch, ktoré sme za uplynulé dva roky položili, budú stavať budúce generácie,“ dodala vicepremiérka Remišová.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.