Reklamný trh vzrástol v roku 2015 o 18,3 % a výdavky do reklamy v offline médiách presiahli 1,27 mld. eur.
Tempo rastu bolo najrýchlejšie od roku 2008. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre, bonusy a agentúrne provízie.
Vzhľadom na viac ako 73%-ný podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o takmer 25 % v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja celého reklamného trhu. Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiu (16,7 %). Stagnovali výdavky do printu (-0,3 %) a outdoorovej reklamy (-0,8 %). Do reklamy v kinách alokovali zadávatelia v roku 2015 takmer o 6 % menej peňazí ako rok predtým.
Prehľad výdavkov do reklamy
Mediatyp | Výdavky do reklamy 2015 | % zmena 2015 vs. 2014 | podiel na mediamixe 2015 |
TV | 935 251 395 € | 24,9% | 73,4% |
175 567 612 € | -0,3% | 13,8% | |
RADIO | 82 588 112 € | 16,7% | 6,5% |
OUTDOOR | 76 536 067 € | -0,8% | 6,0% |
KINA | 3 526 318 € | -5,8% | 0,3% |
SPOLU | 1 273 469 504 € | 18,3% | 100,0% |
Reklamný priestor v médiách
Objem využitého reklamného priestoru sa v rôznych médiách vyvíjal odlišne. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 19 %, v rádiách dokonca až o 32 %. Naopak, počet inzertných strán v printoch poklesol o 3 %.
Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2015 vs. 2014
Mediatyp | 2015 | 2014 | % zmena |
TELEVÍZIA | 7 255 hodín | 6 087 hodín | 19% |
RÁDIO | 1 797 hodín | 1 361 hodín | 32% |
47 148 inz.strán | 49 043 inz.strán | -3% | |
z toho Časopisy | 26 091 inz.strán | 26 768 inz.strán | -5% |
z toho Noviny | 21 057 inz.strán | 22 275 inz.strán | -4% |
Reklamné výdavky podľa kategórií
TOP kategóriou, na propagáciu ktorej minuli zadávatelia najviac peňazí, bola opäť kategória Banky (vrátane stavebných sporiteľní a poskytovateľov pôžičiek v hotovosti). K prvenstvu bánk prispeli najvýraznejšou mierou zadávatelia Prima banka, ČSOB a Tatra banka.
Prvých päť kategórií sa v TOP 5 nachádzalo aj v roku 2014, avšak kategórie Autá a Obchod & maloobchod si v rebríčku vymenili svoje pozície. Najväčší nárast výdavkov do reklamy zaznamenala kategória Obchod & maloobchod (41 %), o čo sa zaslúžil najmä obchodný reťazec Kaufland, ale aj ostatné veľké siete obchodných reťazcov (COOP Jednota, Billa, Tesco, Lidl), keďže každý z nich medziročne svoje reklamné výdavky navýšil. Dvojmiestny nárast reklamných investícií zaznamenali aj kategórie Telekomunikačné služby (14 %), Lieky (26%) a Autá (14%). U Bánk bol nárast jednociferný (9%).
TOP 5 kategórií 2015
Kategória | 2015 | 2015 vs. 2014 % zmena |
Banky | 146 253 907 € | 9% |
Telekomunikačné služby | 103 006 356 € | 14% |
Obchod&maloobchod | 99 420 127 € | 41% |
Lieky | 94 757 259 € | 26% |
Autá | 86 618 455 € | 14% |
Reklamné výdavky podľa zadávateľov
TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy 20 % z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2015. Medziročne zvýšilo TOP 10 zadávateľov svoje investície do reklamy o 12 %. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2014. Nováčikom v rebríčku TOP 10 je obchodný reťazec Kaufland, ktorý medziročne zvýšil svoje reklamné výdavky 30-násobne. Z TOP 10 vypadla Poštová banka, ktorá sa prepadla na 21. miesto.
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom a druhým najväčším zadávateľom bol Orange. Lidl sa posunul na pozíciu 3. najväčšieho zadávateľa reklamy a vytlačil tak z TOP3 mobilného operátora O2.
Slovak Telekom a Orange sú na prvých 2 priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011. Na rovnakej pozícii (č. 5) zostal aj Unilever, a to aj napriek tomu, že medziročne znížil reklamný rozpočet o 7 %. Medziročne sa posunuli nahor Slovenská sporiteľňa (na 6. pozíciu) a Prima banka (na 7. pozíciu). Henkel znížil svoje reklamné výdavky o 19 % a prepadol sa zo 6. na 9. miesto.
TOP 10 zadávateľov 2015
Poradie | Zadávateľ | 2015 | 2015 vs. 2014 % zmena |
1 | Slovak Telekom | 45 850 570 € | 6% |
2 | Orange | 42 456 903 € | 4% |
3 | Lidl | 31 244 508 € | 15% |
4 | O2 Slovakia | 28 160 668 € | 3% |
5 | Unilever | 24 075 631 € | -7% |
6 | Slovenská sporiteľňa | 19 412 029 € | 13% |
7 | Prima banka | 19 158 758 € | 30% |
8 | Kaufland | 17 771 131 € | 2887% |
9 | Henkel | 17 032 995 € | -19% |
10 | Tesco Stores | 15 452 347 € | 5% |
Reklamné výdavky podľa značiek
Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú rovnako ako v roku 2014 mobilní operátori. Na všetky značky v TOP 10 sa medziročne investovalo viac ako rok predtým. Lídrom je značka Telekom, nasleduje ju Orange. Treťou TOP značkou je Lidl. Hodnota reklamy TOP 3 predstavuje takmer 9 % celkových výdavkov do reklamy v roku 2015. 8 z 10 značiek bolo v TOP 10 aj rok predtým. Nováčikmi v rebríčku sú značky Kaufland a Alza. Z TOP 10 značiek vypadli Poštová banka a Škoda. V top 10 značiek sa okrem mobilných operátorov umiestnili aj 4 obchodné reťazce, 2 banky a 1 internetový obchodník.
TOP 10 značiek 2015
Značka | výdavky v 2015 | 2015 vs. 2014 % zmena | |
1 | Telekom | 45 833 300 € | 6% |
2 | Orange | 36 140 072 € | 12% |
3 | Lidl | 31 244 508 € | 15% |
4 | O2 | 28 160 668 € | 3% |
5 | Slovenská sporiteľňa | 19 412 029 € | 13% |
6 | Prima banka | 19 158 758 € | 30% |
7 | Kaufland | 17 771 131 € | 2887% |
8 | Alza | 14 298 531 € | 72% |
9 | Tesco | 13 895 981 € | 14% |
10 | Billa | 13 380 142 € | 23% |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 115 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).