Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Podniky a reštaurácie bez nadbytočných reklamných pútačov a svetelných efektov, opravené fasády s prehľadným označením prevádzky aj značky čapovaného piva.

Plzeňský Prazdroj Slovensko bojuje s nadmerným vizuálnym smogom, teda agresívnou reklamou, ktorá sa nehodí do prostredia a ruší ľudí v slovenských mestách a dedinách.

Prazdroj sám síce žiaden pub či reštauráciu nevlastní ani neprevádzkuje, ale v rámci rozvoja pivnej kultúry si uvedomuje zodpovednosť aj za to, ako navonok pôsobia podniky, kam dodáva pivo aj svoje reklamné označenie. Preto v spolupráci s poprednými slovenskými a českými odborníkmi z oblasti dizajnu, architektúry a reklamy na čele s Veronikou Rút Fullerovou rozbehol svoj projekt s názvom Fresh Outlet.

„Rozhodli sme sa zásadným spôsobom zmeniť prezentáciu našich značiek vo verejnom priestore. Sme striedmejší, čo vedie k prehľadnejšiemu značeniu, lepšej orientácii a navigácii zákazníkov do podnikov. V roku 2022 sme takto vylepšili takmer 180 prevádzok po celom Slovensku a celkovo už ich počet presahuje 400,“ hovorí Markéta Bláhová, ktorá má projekt v Prazdroji na starosti.

Cieľom Prazdroja je výrazne zjednodušiť a sprehľadniť prezentáciu svojich značiek v exteriéri, či už ide o firemný nápis, pútač, polep alebo smerovku pri ceste. „Nový smer znižuje počty vonkajších reklamných prvkov aj množstvo použitých svetiel a tlmí používané farby. Redukuje aj počet vonkajších polepov v oknách. Zjednodušili sme dizajn reklamných prvkov, aby nepôsobil rušivo a exteriér každej z prevádzok riešime ako jeden celok. S niektorými podnikmi potom riešime vylepšenia komplexne, vrátane novej fasády,“ opisuje Veronika Rút Fullerová.

„Nemenej dôležitým efektom je zníženie spotreby plastov a energií. Sústreďujeme sa na kvalitu, prezentovať sa chceme skvele načapovaným pivom a nie prebujnenou reklamou. To zapadá do našej dlhodobej stratégie zodpovedného podnikania aj správania,” dopĺňa Markéta Bláhová.

To, že nadbytočná reklama v uliciach aj na podnikoch ľudí ruší, si Prazdroj overil aj u spotrebiteľov. Z prieskumu medzi tisíckou ľudí mu vyšlo, že sú jej vo verejnom priestore presýtení. Striedmejšia prezentácia je pre nich nielen príjemnejšia, ale pomáha im aj v lepšej orientácii. „To so sebou nesie aj benefit pre samotného prevádzkovateľa – do čistejšej, krajšej a vizuálne usporiadanej prevádzky bez zbytočného reklamného balastu majú ľudia oveľa väčšiu chuť zájsť na pivo a častejšie sa tam vracajú,“ konštatuje Markéta Bláhová.

Sú to práve majitelia a prevádzkovatelia barov a reštaurácií, ktorí so zmenami vždy musia súhlasiť a dať im zelenú. „Nemôžeme im nič nariaďovať, ide o ich majetok a podnikanie. Zrealizované projekty ale ukazujú správnosť nového smeru, hostia aj prevádzkovatelia zmeny oceňujú,“ vysvetľuje Markéta Bláhová. Potvrdzuje to aj nedávny prieskum Prazdroja medzi prerobenými prevádzkami. Viac ako polovica oslovených uviedla, že zmena exteriéru im priniesla lepšiu viditeľnosť prevádzky a že spätná väzba prichádza aj od samotných návštevníkov, ktorí úpravy oceňujú.

Jednou z prevádzok, ktorá sa rozhodla v spolupráci s Prazdrojom bojovať proti vizuálnemu smogu a agresívnej reklame, je aj reštaurácia Stará Kotolňa v Nitre. Jej manažment si toto rozhodnutie pochvaľuje. „Náš vizuál sa nám naozaj páči, je vkusný a informatívny. Hostí priťahuje, pôsobí moderne a seriózne. Je predzvesťou kvality, ktorú vo vnútri aj dostanú,“ približuje majiteľka pubu Eva Vrabcová.

Prazdroj novým konceptom taktiež znižuje dopady svojho podnikania na životné prostredie. „Cieľom projektu je nielen spríjemniť ľuďom život v obciach a pomôcť majiteľom zatraktívniť prevádzky pre ich hostí, ale tiež znížiť spotrebu energií aj použitých materiálov vrátane plastov. Konkrétne pri vonkajších plastových pútačoch sme zmenšili rozmer o 30 percent a celkovo tak vďaka novým označeniam znížime produkciu nových plastov na polovicu. Menší počet svetelných zdrojov a prechod na LED pásky alebo moduly, teda šetrnejší typ osvetlenia, prevádzkam ušetrí ročne až 50 percent spotrebovanej energie,“ uvádza Markéta Bláhová.

Zmeny exteriérov a výmena intenzívne svietiacich pútačov za umiernené reklamné prvky prinášajú aj úspory. „Ak počítame všetky zmenené prevádzky, potom úspora elektriny predstavuje 100 tisíc kilowatthodín, teda asi toľko, koľko jej ročne spotrebuje 50 slovenských domácností. Okrem toho sme si dali cieľ znížiť množstvo vyprodukovaného plastu, čo sa nám vďaka novým vývesným štítom darí. Dohromady ide zatiaľ celkovo o úsporu takmer 2,5 m kubických plastov, čo je objem jedného detského bazéna pri rodinnom dome,“ vysvetľuje Markéta Bláhová.

Praktický z pohľadu výmeny aj množstva použitého materiálu je tiež nový štýl pre názvy prevádzok. Vytvára ho nová sada písmen, ktorá je väčšia a podsvietená LED pásom skrytým v lište, takže je aj lepšie viditeľná z diaľky. Autorkou nového písma pre označenie názvu podnikov je slovenská dizajnérka Sláva Jevčinová . Navrhnuté je tak, aby bolo ľahko zapamätateľné a stalo sa jasným označením podnikov, ktoré ponúkajú niektoré z pív Plzeňského Prazdroja. „Písmo je hlavný vizuálny a variabilný prvok nového dizajnu. Nesie v sebe česko-slovenský charakter vďaka inšpirácii, ktorá pochádza z tvorby českého typografa a dizajnéra Jaroslava Bendu,“ vysvetľuje Sláva Jevčinová.

Hoci je rad prvkov v rámci projektu Fresh Outlet jednotný, spoločnosť nezabúda na osobitosť každého podniku. „Pre každý pub či reštauráciu vyberáme každý nosič individuálne s ohľadom na jej charakter a umiestnenie v obci,“ uzatvára Markéta Bláhová. Niektoré mestá na Slovensku sa už rozhodli reklamu vo verejnom priestore regulovať a prístup Prazdroja je v súlade s touto politikou. Prazdroj je pripravený nadviazať s mestami dialóg a zdieľať s nimi skúsenosti, ktoré počas tvorby projektu Fresh Outlet získal.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.