Divízia BMW M GmbH sa pustila do zdokonaľovania vlastností svojich vysokovýkonných automobilov v segmentoch luxusných vozidiel Sports Activity Vehicle a Sports Activity Coupé s rozsiahlymi úpravami výkonu, vzhľadu a digitalizácie.
Nové modely BMW X5 M Competition (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 12,9 l/100 km; kombinované emisie CO2: 295 – 291 g/km v cykle WLTP; hodnoty pre cyklus NEDC: – ) a BMW X6 M Competition (kombinovaná spotreba paliva: 12,9 – 12,7 l/100 km; kombinované emisie CO2: 292 – 287 g/km v cykle WLTP; hodnoty pre cyklus NEDC: – ) sa môžu pochváliť novým motorom V8 s technológiou 48 V a maximálnym výkonom 460 kW (625 k), vynovením dizajnu exteriéru a najnovšou generáciou ovládacieho a obslužného systému iDrive doplnenou o zakrivený displej BMW Curved Display a operačný systém BMW Operating System 8.
Vylepšenia systému pohonu a jeho elektrifikácia vedú k ešte intenzívnejšiemu nárastu výkonu. Svieže dizajnové akcenty zdôrazňujú dynamickú a extravagantnú auru oboch modelov. Digitálna technológia nielen optimalizuje ovládanie, ale prináša aj pokroky v oblasti automatizovaných jazdných a parkovacích systémov.
Prvé vysokovýkonné modely od BMW M GmbH vybavené 48 V technológiou
Najnovšia generácia technológie pohonu v nových modeloch BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition predstavuje debut 48 V technológie vo vysokovýkonných modeloch značky. Elektromotor integrovaný do kompaktného telesa osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic poskytuje dodatočný výkon až 9 kW (12 k) a krútiaci moment 200 Nm, pričom funguje aj ako štartovací generátor umiestnený priamo na kľukovom hriadeli. Potrebnú energiu dodáva 48 V batéria umiestnená v motorovom priestore. Batéria sa nabíja pomocou vysoko účinnej adaptívnej rekuperácie pri brzdení a pri spomaľovaní.
Novo zabudovaná 48 V technológia spája sily s novým motorom M TwinPower Turbo V8. Okrem priečneho výfukového potrubia dostal 4,4-litrový agregát zosilnený kľukový hriadeľ, zlepšené preplňovanie turbodúchadlom, nové sacie potrubie a optimalizovaný systém rozvodu oleja, ako aj proces separácie oleja. Pohonná jednotka poskytuje maximálny krútiaci moment 750 Nm medzi 1 800 až 5 800 ot./min. a generuje maximálny výkon 460 kW (625 k) pri 6 000 ot./min.
Ostrejšia odozva a vysokootáčkový charakter motora V8 spolu s dodatočným výkonom elektromotora posúvajú výkonnostné atribúty, ktorými sa automobily M dlhodobo vyznačujú, na ešte vyššiu úroveň. Nové modely BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition zrýchlia z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Očarujúcejší charakter pohonného systému sa zreteľne prejavuje aj pri prudkom zrýchlení. Štandardný výfukový systém M Sport s elektronicky ovládanými klapkami pridáva k zážitku z výkonu so vzrušujúcim zvukom jazdy ďalší rozmer. K zlepšeniu výkonu benzínového motora prispievajú aj nové katalyzátory.
Presný prenos sily: nová osemstupňová prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic, nové nastavenie systému pohonu všetkých kolies M xDrive, aktívny M Diferenciál
Výkon motora sa prenáša do novej verzie osemstupňovej prevodovky M Steptronic so softvérom Drivelogic, ktorá v automatizovanom aj manuálnom režime ponúka výber z troch nastavení radenia. Medzi novinky patrí okrem iného aj nové nastavenie a ostrejší chod radenia.
Ďalším príspevkom k výraznému výkonu, ktorý ponúkajú nové modely BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition, je novo upravená verzia systému pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý spolupracuje s aktívnym M Diferenciálom na zadnej náprave. Ponuka M Setup umožňuje vodičovi prepnúť zo základného nastavenia 4WD do režimu 4WD Sport, ktorý umožňuje zažívať kontrolované drifty rozdelením výkonu s výrazným uprednostňovaním zadných kolies.
Presné nastavenie podvozka ponúka maximálne zaručený výkon
Štruktúra karosérie a uloženia podvozka majú výnimočne tuhú konštrukciu, ktorá zaisťuje, že oba modely zvládajú pre značku M charakteristickú zmes dynamiky, obratnosti a precíznosti. Systémy pruženia a tlmenia im zároveň umožňujú ponúkať výnimočnú šírku schopností od športových, až po maximálny komfort počas cestovania na dlhé vzdialenosti. Hodnoty zbiehavosti na zadnej náprave dostali také úpravy, aby pri vysokých rýchlostiach poskytovali viac rovnováhy a stability.
Štandardná špecifikácia zahŕňa adaptívne M odpruženie Professional s prepracovanými elektronicky riadenými tlmičmi a aktívnym potláčaním nakláňania. Zmenené nastavenie prevodu riadenia sa prejavilo na úprave prevodového pomeru riadenia M Servotronic, ktorý ešte viac prispieva k ostrej dynamike ovládania. Brzdy M Compound spolupracujú s najnovšou generáciou integrovaného brzdového systému v konfigurácii špecifickej pre modely M, ktorá dáva vodičovi možnosť nastavenia dvoch úrovní prejavov brzdového pedála.
Namiesto toho, aby bol systém pohonu všetkých kolies M xDrive a aktívny M Diferenciál prepojený iba so stabilizačným systémom DSC (Dynamic Stability Control) ako predtým, tak v nových modeloch BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition prvýkrát spolupracuje aj s obmedzením preklzu kolies umiestnenom pri rozvodovke. To zaisťuje ešte rýchlejšie a presnejšie reakcie na zmeny jazdnej situácie spolu s lepšou trakciou.
Oba modely sa štandardne dodávajú s 21-palcovými M diskami kolies z ľahkých zliatin vpredu, pričom vzadu ich dopĺňajú 22-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin. Kované M disky kolies z ľahkých zliatin s rovnakými rozmermi sú k dispozícii ako voliteľná výbava. Ich súčasťou je aj nová verzia s čiernou povrchovou úpravou Jet Black.
Vyžarovanie exkluzivity a oveľa výraznejší vzhľad
Športová dominancia a extrovertný vizuálny postoj sú hlavnými znakmi dizajnu exteriéru nových modelov BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition. Výraznejší vzhľad prináša najmä nový dizajn prednej časti. Oba modely majú teraz nové adaptívne matricové LED svetlomety a diaľkové svetlá BMW Selective Beam, ktoré zabraňujú oslepovaniu. Obrys nových jednotiek svetlometov je o 35 milimetrov užší ako na odchádzajúcich modeloch. Svetlomety sa na požiadanie dodávajú aj vo verzii M Shadowline. Ľadvinky masky chladiča BMW teraz dostali čiernu farbu. Medzi vizuálne príťažlivé prvky patria aj horizontálne mriežky ľadvinky chladiča a zväčšené označenie modelu. Ľadvinky mriežky chladiča BMW a stredový spodný otvor na prívod vzduchu teraz tvoria jednu čiernu oblasť v tvare X.
Bočný pohľad odhaľuje jasný dizajnový jazyk oboch modelov a ich výrazné proporcie. Kryty vonkajších spätných zrkadiel a zadný spojler modelu BMW X6 M Competition sa na požiadanie dodávajú aj v karbónovom vyhotovení. Na oboch modeloch sa výrazná stredová časť difúzora tiahne smerom nadol k spodnému okraju zadného nárazníka. Poskytuje tiež sofistikované ohraničenie pre dva páry dvojitých koncoviek výfuku, ktoré sú známe aj z iných modelov M. Model BMW X5 M Competition odteraz vo svojich zadných a brzdových svetlách využíva prvky z optických vlákien v tvare X, ktoré zvyšujú príťažlivosť zadnej časti.
Moderný, digitálny, exkluzívny: M kokpit so zakriveným displejom BMW Curved Display
Srdce inovácií dizajnu interiérov nových modelov BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition tvorí zakrivený displej BMW Curved Display, ktorý dodáva kokpitu typickému pre vozidlá s označením M moderný a exkluzívny nádych. Tvorí ho 12,3-palcový informačný displej prístrojovej dosky a stredový ovládací displej s uhlopriečkou s veľkosťou 14,9 palca, pričom obe obrazovky využívajú jeden spoločný sklenený povrch. Dotykový displej stredového ovládacieho displeja umožňuje digitálne ovládanie mnohých funkcií, čo viedlo k výraznému zníženiu počtu tlačidiel a ovládacích prvkov.
Medzi ďalšie nové prvky patrí široká interiérová lišta z jemného dreva Fineline Black s vysoko lesklým kovovým efektom, pruh náladového osvetlenia s efektným podsvietením a obohatením grafiky o logo M, plus M kožený volant s novými karbónovými radiacimi páčkami. V zozname štandardnej výbavy sa nachádzajú aj M multifunkčné sedadlá, opierky na kolená, čalúnenie jemnou kožou Merino a audiosystém Harman Kardon Surround Sound System. Panoramatické sklenené strešné okno Sky Lounge, audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System a nový systém Travel & Comfort patria medzi niektoré z množstva prvkov výbavy dodávaných na požiadanie. Exteriér aj interiér oboch vozidiel možno obohatiť o prvky zo širokého výberu doplnkov z ponuky BMW M Performance Parts, špecificky vytvorených pre každý z oboch nových modelov. Nachádzajú sa v ponuke originálneho príslušenstva Original BMW Accessories.
Výrazne rozšírený výber asistenčných systémov vodiča
Komfort a bezpečnosť v nových modeloch BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition zvyšuje oveľa širší výber automatizovaných systémov zameraných na jazdu a parkovanie ako v doterajších verziách oboch vozidiel. Rozsah funkcií štandardného varovania pred prednou kolíziou sa rozšíril tak, že teraz znižuje riziko kolízie s cyklistami, chodcami a protiidúcimi vozidlami aj pri odbočovaní z doterajšieho smeru cesty. Funkciu varovania pred opustením jazdného pruhu Lane Departure Warning zlepšilo pridanie udržiavania v jazdnom pruhu vrátane aktívnych zásahov do riadenia. Zoznam dostupných možností teraz zahŕňa aj funkcie, ako sú automatický asistent pre obmedzenie rýchlosti Speed Limit Assist, funkcia varovania pri odchode z vozidla, aktívna navigácia Active Navigation, monitorovanie povolenej rýchlosti na trase, rozpoznávanie semaforov (nie je k dispozícii na všetkých trhoch), asistent núdzového zastavenia Emergency Stop Assistant, ako aj asistenčné systémy pre zmenu jazdného pruhu Lane Change Assistant a striedavého radenia do jazdných pruhov pri ich zužovaní Merging Assistant.
Nový na požiadanie dodávaný parkovací asistent Parking Assistant Professional umožňuje ovládať automatizované parkovacie manévre do a von z parkovacích priestorov, ako aj ďalšie úplné parkovacie manévre na vzdialenosť až 200 metrov. Vodič pritom môže stáť mimo vozidla a všetko ovládať pomocou aplikácie My BMW na mobilnom telefóne Apple iPhone. Vodič môže ovládať každý manéver buď zvnútra vozidla, alebo na diaľku, pričom zároveň sleduje aj okolie vozidla.
Známy M koncept ovládania a obsluhy, nové digitálne služby
Koncepcia ovládania a obsluhy špecifická pre modely M obsahuje tlačidlo Setup pre priamy prístup k možnostiam nastavenia motora, podvozka, riadenia, brzdového systému a pohonu všetkých kolies M xDrive. Množstvo obsahu zobrazovaného na displejoch možno tiež individuálne upraviť, rovnako ako aj úroveň zásahov asistenčných systémov vodiča. Po stlačení tlačidla M Mode na stredovej konzole si vodič môže vybrať medzi nastaveniami ROAD, SPORT a TRACK.
Okrem zakriveného displeja BMW Curved Display, so zobrazením údajov špecifických pre modely M, prináša najnovšia generácia systému BMW iDrive na báze operačného systému BMW Operating System 8 do modelov BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition aj nové digitálne služby. Štandardne dodávaný systém BMW Live Cockpit Professional obsahuje aj BMW head-up displej a cloudový navigačný systém BMW Maps doplnený o funkciu rozšírenej reality Augmented View. V momentoch, keď vozidlo stojí, si vodič a spolujazdec môžu na stredovom ovládacom displeji vychutnať obsah vysielaný službou YouTube, ako aj zo špeciálnej aplikácie Bundesliga určenej pre automobily.
Na požiadanie dodávaný digitálny kľúč BMW Digital Key Plus umožňuje zákazníkom zamknúť a odomknúť ich vozidlo pomocou mobilných telefónov kompatibilných s operačnými systémami iOS alebo Android, a to vďaka ultraširokopásmovej rádiovej technológie (UWB). K dispozícii je aj zlepšená integrácia mobilného telefónu, personalizovaná funkcia BMW ID a osobná elektronická SIM karta eSIM navrhnutá pre novú mobilnú technológiu 5G.