Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Hoci začiatok roka nie je zvyčajne silným obdobím pre cestovný ruch, podľa údajov spoločnosti Kiwi.com na Slovensko prilieta viac ako dvojnásobok cestujúcich ako vlani.
  • Priemerné ceny leteniek síce v porovnaní s minulým rokom vzrástli, sú však stále o 40 % lacnejšie ako na začiatku roka 2019.
  • Dôvera cestujúcich sa vracia; začínajú plánovať cesty s väčším predstihom.

Údaje spoločnosti Kiwi.com, ktorá pôsobí v oblasti cestovných technológií, ukazujú, že v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka príde v prvom štvrťroku tohto roka na Slovensko dvakrát viac turistov. V porovnaní s predpandemickým rokom 2019 to predstavuje trojnásobok cestujúcich. Zároveň sa od minulého roka predĺžil aj ich pobyt v krajine. Hoci priemerná cena predaných leteniek na Slovensko je v porovnaní s predchádzajúcim rokom o pätinu vyššia, je stále pod úrovňou cien v roku 2019. Tento rok turisti prichádzajú najčastejšie zo Spojeného kráľovstva, po nich nasledujú turisti z Českej republiky.

Údaje od spoločnosti Kiwi.com, ktorá pôsobí v oblasti cestovných technológií, potvrdzujú oživenie cestovného ruchu. Predaj leteniek za prvý štvrťrok ukazuje, že na Slovensko prichádza o 130 % viac cestujúcich ako za rovnaké obdobie minulého roka a počet cestujúcich je dokonca trojnásobný v porovnaní s rokom 2019. Hoci priemerné ceny leteniek boli o pätinu vyššie ako minulý rok, turisti prichádzajúci na Slovensko za ne stále platili o vyše 40 % menej ako pred pandémiou. Prispeli k tomu najmä nízke ceny stredne dlhých letov (1 500 až 4 000 km), ako napríklad na trasách Londýn – Košice, Dalaman – Bratislava alebo priame lety z Dublinu. V dôsledku toho zaplatili cestujúci za podobné lety o 14 % menej ako minulý rok.

Plánovanie dlhších pobytov s predstihom

Turisti, ktorí si kúpili spiatočné letenky, ostávajú dlhšie ako minulý rok. Podiel cestujúcich, ktorí strávili na Slovensku štyri až šesť dní, sa zvýšil o desať percent a čoraz viac ľudí volí pobyty na jeden až dva týždne. Zmenou tento rok je aj to, že ľudia plánujú cesty s väčším predstihom. „Takmer polovica našich zákazníkov si kúpila letenky na Slovensko dva mesiace až tri týždne pred cestou a jeden z desiatich si letenku rezervoval až štyri mesiace vopred, čo dokazuje ich rastúcu dôveru,“ povedal Mario Gavira, viceprezident pre rast v spoločnosti Kiwi.com.

S rastúcim počtom priamych letov prevádzkovaných nízkonákladovými leteckými spoločnosťami zo vzdialenejších krajín sa počet turistov, ktorí volia stredne dlhé lety, zvýšil viac než štvornásobne. V prvej časti roka prichádzajú najmä návštevníci z Veľkej Británie a z Česka. Treťou a štvrtou najpočetnejšou skupinou sú turisti z Turecka a Grécka, ktorí sa vďaka priamym letom z Dalamanu a Solúna posunuli v „rebríčku návštevnosti podľa národností“ o desať miest vyššie.

„Niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti, ktoré po covide zvýšili svoju kapacitu, ponúkli na začiatku roka výrazné zľavy, aby mali dostatok práce aj v prvom štvrťroku, keď je dopyt po letenkách tradične slabší,“ vysvetlil Gavira. Zvýšenie kapacity a rozšírenie ponuky nízkonákladových leteckých spoločností najviac zvýhodnili stredne dlhé trasy. Napríklad trasa z Dalamanu do Bratislavy patrí medzi desať najpopulárnejších a priemerné ceny leteniek z Turecka sú stále nižšie ako v minulom roku. Turisti z Grécka alebo Spojeného kráľovstva nebudú platiť skoro nič navyše v porovnaní s minulým rokom. V prvej časti roka väčšina turistov prilieta na Slovensko z Londýna, a to do Bratislavy alebo do Košíc.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.