Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Úplne prvý model BMW radu 5 s plne elektrickým systémom pohonu prešiel mimoriadne náročným testom odolnosti.

Nový model BMW i5 počas náročných testovacích jázd v zimných podmienkach opakovane preukázal stabilitu svojej elektrickej pohonnej sústavy, ako aj svoje dynamické vlastnosti. Program testovania na ľade a snehu trval od úvodných testovacích jázd až po záverečné fázy dolaďovania celkovo asi rok. Počas rozsiahleho testovania na vidieckych cestách, diaľniciach a špeciálne upravených testovacích okruhoch sa vývojoví inžinieri zamerali najmä na schopnosť automobilu jazdiť pri nízkych teplotách a na povrchoch s nízkou priľnavosťou.

Inovatívne riadiace systémy pohonu a podvozku na palube nového modelu BMW i5 upravujú jeho trakciu, dynamiku a jazdnú stabilitu, čo sa prejavuje predovšetkým na súvislej snehovej prikrývke, na zľadovatených horských cestách, alebo na zamrznutých jazerách. Preto nie je prekvapením, že dynamické zimné testovanie čisto elektricky poháňaného sedanu sa len nedávno skončilo presne tam, kde sa pre približne rokom aj začalo: v mrazivom zimnom testovacom centre spoločnosti BMW Group v Arjeplogu v severnom Švédsku.

Vytrvalostné testy technológie BMW eDrive pracujúcej nepretržite pri extrémnych mínusových teplotách

V rámci vývojového procesu pred sériovou výrobou musel nový model BMW i5 prvýkrát preukázať svoju odvahu už vo februári 2022, keď absolvoval cestu z Mníchova do testovacieho centra automobilky BMW v Arjeplogu. Prototyp plne elektrického BMW radu 5, dokonale maskovaný špeciálnou kamuflážou, plastovými úchytkami, mriežkami a provizórnymi svetlometmi a zadnými svetlami, vyrazil na päťdňovú testovaciu jazdu z úpätia Bavorských Álp až do Dánska, a potom na okraj polárneho kruhu vo švédskom Laponsku.

Cesta dlhá približne 3 000 kilometrov poskytla motorom, výkonovej elektronike, vysokonapäťovej batérii a integrovanému vykurovaciemu a chladiacemu systému pre kabínu a akumulátorovú súpravu prvú príležitosť preukázať svoju pokročilú úroveň pripravenosti na cestovanie na dlhé vzdialenosti. Vďaka špičkovej technológii batériových článkov a inteligentne riadenému tepelnému manažmentu tvorí technológia BMW eDrive piatej generácie, ktorá pre potreby nového modelu BMW i5 dostala ďalšie vylepšenia, základ pre dlhý dojazd a krátke časy nabíjania počas prestávok na ceste, a to aj v extrémnych podmienkach a pri teplotách hlboko pod bodom mrazu.

Konečná destinácia Arjeplog poskytla tímu vývojových a testovacích inžinierov ideálne miesto pre ich testovací program. Zasnežené cesty a zamrznuté jazerá severného Švédska so svojimi obrovskými ľadovými plochami vytvárajú dokonalé prostredie pre objavovanie toho, ako komponenty podvozku, riadiace a brzdové systémy a systémy jazdnej dynamiky a jazdnej stability navzájom spolupracujú v extrémnych vonkajších podmienkach. Výsledkom bolo, že základy pre sebavedomé, isté a nezameniteľné športové ovládanie nového BMW i5 vznikli už počas prvých testovacích jázd v Arjeplogu.

Testovanie pri každodennom jazdení a na zimných cestách na úpätí Álp

V priebehu roka 2022 nasledovalo ďalšie testovanie v ďalších testovacích zariadeniach spoločnosti BMW Group, ako aj pri každodenných jazdách v Mníchove a okolí, ako aj v blízkosti závodu BMW Group Dingolfing. Úlohou bolo pokračovať v zdokonaľovaní technológie podvozku a akustických vlastností vozidla v najrôznejších podmienkach, ako aj zlepšovať výkon pohonnej jednotky, aby za každých podmienok poskytovala typickú radosť z jazdy.

Aj v tomto prípade sa časť vývojových prác zámerne realizovala počas chladnejších mesiacov na zľadovatených a zasnežených cestách v alpskom predhorí. Minulú zimu absolvovali prototypy modelu BMW i5, teraz už takmer bez maskovania a so skoro sériovými svetlometmi, pravidelné testy, aby sa overila funkčnosť a spoľahlivosť ich pohonných jednotiek a systémov riadenia podvozku na ceste a v extrémne náročných cestných a poveternostných podmienkach. Inžinieri automobilky BMW zapojení do projektu vozidla mohli priamo kontrolovať aktuálny stav vývoja prostredníctvom testovania v Bavorsku, rodisku značky BMW, ešte predtým, ako vo februári 2023 nastal čas vrátiť sa k testovaniu odolnosti pri polárnom kruhu.

BMW i5 nadchne svojou bezkonkurenčnou ovládateľnosťou na ľade a snehu

Účelom druhého kola testovania vo Švédsku bolo doladenie všetkých riadiacich systémov pohonnej jednotky a podvozku. Vďaka povrchom s nízkou priľnavosťou boli testovacie plochy na zamrznutých jazerách v okolí Arjeplogu obzvlášť vhodné na jemné doladenie systému riadenia krútiaceho momentu v BMW i5 za presne reprodukovateľných podmienok. V novom BMW i5 sú stabilizačný systém DSC (Dynamic Stability Control), funkcia obmedzenia preklzu kolies v blízkosti aktuátora a systém riadenia krútiaceho momentu pohonu vzájomne prepojené, aby sa mohli v akejkoľvek jazdnej situácii flexibilne vzájomne dopĺňať a komunikovať medzi sebou. Výsledkom je, že plne elektrický sedan jazdí na ľade a snehu prinajmenšom rovnako dobre ako ktorýkoľvek iný konvenčne poháňaný model.

Integrovaná konštrukcia všetkých hnacích a podvozkových systémov podporuje vynikajúce jazdné schopnosti, ktoré model BMW i5 preukázal v zimných testoch. Čím náročnejšie boli podmienky, tým pôsobivejšia bola rýchlosť a presnosť riadiacich systémov v plne elektrickej verzii nového BMW radu 5 Sedan. Model BMW i5 ponúka harmonickú súhru optimálnej trakcie pri rozjazde a špičkovej jazdnej stability v zákrutách alebo pri brzdení, čo v porovnaní s ostatnými konkurentmi predstavuje výraznú výhodu.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.