Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Motor Klassik Award každoročne organizuje uznávaný nemecký časopis Motor Klassik. Magazín vyberá najlepšie historické automobily a vozidlá, ktoré čoskoro tento status dosiahnu.

Legendárnu Toyotu 2000GT zvolili čitatelia za najlepšiu japonskú klasiku. Až 37,10 % hlasujúcich si vybralo auto, z ktorého bolo vyrobených iba 351 kusov. V roku 2023 sa hlasovania zúčastnilo 18 063 čitateľov a vyberali tie najunikátnejšie vozidlá.

Toyota 2000GT ako ukazovateľ potenciálu značky

Toyota 2000GT je jedným z najoriginálnejších áut japonského výrobcu. Automobil mal premiéru na autosalóne v Tokiu v roku 1965. Z tohto nádherného kupé s nadčasovými líniami existuje len 351 exemplárov. Vyrobené boli v rokoch 1967 až 1971. Status legendy potvrdilo aj jeho účinkovanie v bondovke Žiješ len dvakrát. Špeciálne pre tento film boli vyrobené dve vozidlá bez strechy.

Auto bolo technicky neuveriteľne prepracované a pomohlo vybudovať povesť spoločnosti Toyota. Malo ľahkú hliníkovú karosériu a pod dlhou kapotou sa nachádzal 2,0-litrový šesťvalec s výkonom 150 koní, ktorý poháňal zadné kolesá. K dispozícii bola päťstupňová manuálna alebo trojstupňová automatická prevodovka. Model 2000 GT bolo prvé japonské auto, ktoré malo štandardné kotúčové brzdy na každom kolese a zadný diferenciál s obmedzenou svornosťou. Kupé malo nezávislé zavesenie kolies a unikátne hliníkovo-horčíkové zliatinové disky. O jeho prvotriedne ovládanie sa zaslúžili nízke ťažisko a hmotnosť, ktorá bola len 1125 kg.

Rýchlostné a iné rekordy

Maximálna rýchlosť Toyoty 2000GT bola 220 km/h a auto zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Pred takmer 60 rokmi pôsobil takýto výkon osobného auta ohromujúcim dojmom. Kupé prekonalo tri svetové (na 10 000 míľ, 15 000 km a 72 hodín) a vytvorilo 13 nových medzinárodných rýchlostných a vytrvalostných rekordov, čo dokazuje efektivitu a spoľahlivosť pokročilých technológií použitých v tomto automobile.

Dodnes hrá Toyota 2000GT veľmi dôležitú úlohu v histórii automobilového priemyslu. Bola prvým superautom z Japonska a je preto zberateľmi veľmi vyhľadávaná. Ide o najcennejší a najžiadanejší model v histórii značky Toyota. Prvý exemplár, ktorý zišiel z výrobnej linky v roku 1967, bol predaný v aukcii v marci 2022 za rekordných 2,5 milióna dolárov. Spoločnosť Toyota sa o majiteľov ikonického modelu neustále stará. Projekt GR Heritage Parts ponúka originálne náhradné diely pre päťstupňovú manuálnu prevodovku a diferenciál. K prevodovke je možné dokúpiť ozubené koleso s nábojom, sadu tesnení a guferá ventilov, sadu ložísk, poistných krúžkov, dištančných podložiek a vidlíc radenia a sadu ozubených kolies pre diferenciál spolu so skrutkami prevodovky.

Značky: