Ukrajina bola až do začiatku minulého roka jedným z najrýchlejšie rastúcich európskych trhov v oblasti online nakupovania. Vojna spôsobila prudký obrat. Napriek tomu sa elektronický obchod v krajine nezastavil.
Pokles spojený s vojnou bol na začiatku minulého roka prakticky nevyhnutný. Avšak tento výkyv v e-commerce nebol prvým, ktorý krajina musela zvládnuť. Predchádzala mu vojna v Donbase a anexia Krymu v roku 2014. „V tomto roku sme na Ukrajine stratili 42 % e-shopov,“ hovorí Jaroslav Hansal, prevádzkovateľ e-commerce platformy Webareal po celej Európe. Na Ukrajine začal Webareal.com.ua pôsobiť v roku 2011. Počas 12 rokov založili ukrajinskí podnikatelia na tejto platforme celkovo 5 400 e-shopov.
Po roku 2014 sa online obchodovanie zotavilo a rástlo dvojcifernými hodnotami každý rok. Až do začiatku roku 2022. „Minulý rok bol pre nás a najmä pre podnikateľov na Ukrajine veľkým šokom. Za celý rok skončilo na našej platforme takmer 66 % obchodov prevádzkovaných na Ukrajine,“ opisuje straty Jaroslav Hansal. Podľa údajov portálu Statista sa celkovo e-commerce v krajine propadla o 92 %.
Našťastie e-shopy, ktoré prežili, neboli zasiahnuté tak veľkými poklesmi. Medzi rokmi 2021 a 2022 sa ich obrat znížil o 26 %. Dnes najsilnejší sortiment predávaný cez internet zahŕňa darčekové predmety, materiály a ozdoby pre cukrársku výrobu rovnako ako hračky a oblečenie z „druhej ruky“. Nie je prekvapivé, že hlavnými zákazníčkami sú ženy, ktoré sa aktuálne podieľajú na 91 % všetkých objednávok tovaru.
Podľa údajov z platformy Webareal je 80 % zásielok zasielaných prostredníctvom súkromnej prepravnej spoločnosti Nova Poshta. Najviac objednávok, konkrétne 18 %, je zasielaných do hlavného mesta Kyjeva. Medzi príjemcami zásielok sú však aj mestá na východe Ukrajiny, ako Záporožie, Kryvyj Rih alebo Dnipro. Optimistický výhľad sa pre e-commerce na Ukrajine zatiaľ nekoná. Podľa Jaroslava Hansala vznikne na platforme priemerne jeden internetový obchod týždenne. Niektoré obchody sa medzitým pretransformovali na predaj medzi firmami (B2B), kde majú väčšiu šancu získať zákazníkov aj za hranicami krajiny.