Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave navrhli a zostrojili vlastné vozidlo na batériový pohon a vyrážajú na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon. Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa postavia na štart pretekov a budú sa snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky sa budú konať 20. až 25. mája vo francúzskom Nogare. Rekord školy z minulých rokov je 176 km/1 kWh.
Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom technických škôl a univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.
Tento rok sa na pretekoch predstavia študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, ktorí nie sú nováčikom a na štart sa postavia už po šiestykrát. Pripravili si úplne nové vozidlo na batériový pohon. Oproti modelu z minulého roka je toto nové vozidlo o 12 kg ľahšie, celé z karbónu, karoséria, predná aj zadná náprava sú z karbónového plátna. Vozidlo váži 29 kg a má opäť tri kolesá, motor BLDC je vpletený do zadného kolesa a napájaný je 36 V lítiovým akumulátorom 11,6 Ah. „Tento rok sa na pretekoch zúčastňujeme s mladým tímom, ktorý tvoria študenti prvého a druhého ročníka. Tešíme sa, že preteky vo Francúzsku nám dajú príležitosť vidieť, ako nad tým istým problémom rozmýšľajú študenti iných krajín. Veríme, že získame cenné skúsenosti, z ktorých budeme čerpať aj budúce roky. Máme veľkú chuť prekonať rekord školy, ktorý je 176 km/1 kWh,“ hovorí Andrej Alaksa, kapitán študentského tímu.
Pretekov sa zúčastní takmer 130 tímov z Európy a Afriky. Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať spaľovák (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon. Trnavskí študenti budú súťažiť v kategórii prototypy s elektrickým pohonom.
„Študenti, ktorí sa zapájajú do pretekov Shell Eco-marathon nevyužívajú iba získané vedomosti zo školy, ale podujatie im ponúka priestor pre vlastné inovácie a kreatívny prístup k riešeniu problémov. Som rád, že každý rok sa nám podarí dať dokopy skupinu nadšených študentov, ktorí počas celého roka príprav zbierajú cenné skúsenosti,“ vysvetľuje prínos pretekov Shell Eco-marathon pre študentov Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.
Preteky sú dôkazom toho, že školy a univerzity sú miestom pre inovatívny výskum a sú dôležitým článkom v debate o budúcnosti energií či dopravy. „Je skvelé vidieť, že aj slovenskí študenti majú čo povedať k téme budúcnosti využívania energetických zdrojov v doprave. Touto témou sa v spoločnosti Shell intenzívne zaoberáme, aby sme mohli prinášať riešenia pre čistejšiu energiu. Práve preto sme prijali stratégiu rozvoja s názvom Powering Progress, podľa ktorej sa riadia naše kroky v oblasti dekarbonizácie dopravy a dosiahnutia nulovej emisnej stopy do roku 2050,“ vysvetľuje Jana Voštinárová, riaditeľka korporátnej komunikácie spoločnosti SHELL Slovakia.
O pretekoch Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.
Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939, kedy zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva. Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa konali v roku 1985 vo Francúzsku, kedy sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala viac ako 100 000 účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.
Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii a pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: Prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriu sú autonómne autá.