Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Podujatie BMW Group Hydrogen Days (Vodíkové dni spoločnosti BMW Group) sa prvýkrát konalo 26. a 27. septembra vpriestoroch spoločnosti BMW Group vo Viedni.

Pri spoločnej výmene názorov s rakúskymi médiami a predstaviteľmi vlády sa stretli popredné rakúske priemyselné spoločnosti vrátane AVL, BMW Group, Wien Energie, vzdelávacie inštitúcie ako TU Graz a platforma Hydrogen Partnership Austria. Diskusia sa zameriavala na otvorenosť technológii a na hlavný príspevok vodíka k dosiahnutiu klimatickej neutrality v Rakúsku v roku 2040.

Spolkový minister Martin Kocher: „Technologicky otvorený prístup je dôležitým kľúčom k transformácii ekonomiky. To zahŕňa aj cielené využívanie vodíka ako zdroja energie. Rakúske spoločnosti a výskumné inštitúcie dosiahli v ostatných rokoch technologickú výhodu vo vývoji a výrobe riešení na báze vodíka pre budúcnosť, ktorú treba posilniť. Posilnenie ranej vodíkovej ekonomiky otvára nové príležitosti pre udržateľný rast a nové oblasti zamestnanosti.“

Vodík v súkromnej doprave: BMW Group vyzýva k činom

„Spoločnosť BMW Group jednoznačne podporuje diverzifikáciu typov bezemisných pohonov. Spolu so zmenou individuálnej mobility sa jednotlivé globálne trhy vyvíjajú veľmi odlišne. Vidíme tu aj potenciál pre vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami. V Rakúsku vidíme veľa odborných skúseností v oblasti vodíkovej technológie, čo podčiarkuje odbornú vyspelosť spoločností a inštitúcií, ktoré sa tu dnes stretli,“ vysvetľuje Klaus von Moltke, generálny riaditeľ závodu BMW Group Steyr.

Pre BMW Group môže vodík zohrávať kľúčovú úlohu v energetickej revolúcii a tým aj pri ochrane klímy. Je to jeden z najefektívnejších spôsobov skladovania a prepravy obnoviteľnej energie. Tento potenciál by sa mal využiť aj na urýchlenie transformácie sektora mobility. Spoločnosť BMW Group zastáva názor, že vodík je chýbajúci kúsok skladačky pre mobilitu s nulovými emisiami. Podľa spoločnosti nebude na celosvetovo klimaticky neutrálnu mobilitu stačiť jediná technológia.

BMW Group kritizuje európsky prístup, ktorý zameriava využívanie vodíka na použitie v oblastiach s vysokou tepelnou energiou: „S ohľadom na nabíjaciu infraštruktúru a stabilitu siete má zmysel diverzifikovať pohony s nulovými emisiami. Štúdie potvrdzujú, že zriadenie dvoch doplnkových infraštruktúr bude lacnejšie ako vybudovanie jedinej infraštruktúry, ktorá musí sama prekonať všetky výzvy. Dodávka vodíka predovšetkým zníži špičkové zaťaženie a môže tak znížiť potrebné rozšírenie elektrickej siete,“ hovorí Dr. Jürgen Guldner, manažér vodíkového technologického programu v spoločnosti BMW Group. Jürgen Rechberger, viceprezident spoločnosti Hydrogen & Fuel Cell AVL, dodáva: „Klimaticky neutrálna mobilita je jednou z hlavných výziev našej doby. Aby sme dosiahli udržateľný obrat, je dôležité zahrnúť všetky riešenia, ktoré nás privádzajú k čistému nulovým emisiám CO2 a použiť ich tam, kde majú najväčší vplyv. Technológie vodíkových a palivových článkov predstavujú dôležitý kľúčový prvok v technologickom mixe budúcnosti.“

Súčasná výzva: Náklady a infraštruktúra

Vodíkové vozidlá ponúkajú jednoznačné výhody: nevypúšťajú lokálne emisie, dosahujú veľký dojazd s krátkym časom tankovania tri až štyri minúty. Všetci odborníci sa zhodujú, že na úspešnú implementáciu je potrebná komplexná infraštruktúra. „Chceme výrazne posunúť udržateľnú vodíkovú spoločnosť, pretože sme presvedčení, že zelený vodík musí byť súčasťou riešenia pre klimaticky neutrálny energetický systém,“ hovorí Johannes Jungbauer, vedúci divízie obnoviteľného vodíka v spoločnosti Wien Energie. V súčasnosti môžete v Rakúsku natankovať vodík len na piatich miestach. Tie sa nachádzajú vo Viedni, Wiener Neudorfe, Grazi, Innsbrucku a v Astene.

Štart pilotnej flotily BMW iX5 Hydrogen v Európe

V roku 2022 začala automobilka BMW vyrábať prvú vodíkovú pilotnú sériu modelov BMW iX5 Hydrogen. Koncom februára 2023 sa testovacia flotila dostala na cesty po celom svete – približne 100 vozidiel primárne jazdí v Európe, Japonsku, Kórei, Číne, USA a na Blízkom východe. Cieľom je demonštrovať vhodnosť vodíkových vozidiel na každodenné používanie a ďalej podporovať rozširovanie infraštruktúry vodíkových čerpacích staníc. Okrem toho spoločnosť získa dôležité poznatky pre vývoj potenciálneho sériového produktu. Štyri z týchto vozidiel v súčasnosti jazdia v Rakúsku a v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov budú k dispozícii vybraným zainteresovaným stranám pre účely testovania.

Technické údaje BMW iX5 Hydrogen:

• Maximálny systémový výkon: 295 kW (401 k)

• Objem vodíkovej nádrže: 6 kg vodíka (plynného)

• Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6 s

• Najvyššia rýchlosť: viac ako 180 km/h

• Dojazd: 504 km podľa WLTP

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.