Dňa 19. novembra 2024 Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES), ako príspevková organizácia Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, zorganizovala Verejné prerokovanie v súvislosti s verejným pripomienkovaním projektovej dokumentácie k pripravovanému projektu s názvom „Modernizácia Platformy pre rozvoj a riešenie prioritných životných situácií“, ktorý je realizovaný v rámci finančného rámca Komponentu 17 „Digitálne Slovensko“ Plánu obnovy a odolnosti SR.
Cieľom projektu je dosiahnuť podstatný pokrok smerom k tomu, aby boli slovenská spoločnosť a ekonomika pripravené na zmeny v oblasti digitalizácie. Tento cieľ sa dosiahne prostredníctvom opatrení zameraných na digitalizáciu verejnej správy a digitalizáciu poskytovania verejných služieb, zlepšenie kybernetickej bezpečnosti prostredníctvom štandardizovaných prístupov k predchádzaniu incidentom a ich riešeniu naprieč všetkými subjektmi verejnej správy, zastrešujúcej stratégie digitálnych zručností a podpory cezhraničných projektov EÚ, ako aj investícií do výskumu a uplatňovania špičkových digitálnych technológií. Okrem toho tento komponent predstavuje opatrenia v oblasti digitálnej pripojiteľnosti, ktoré orgány plánujú financovať z fondov politiky súdržnosti.
Úlohou Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby v rámci uvedenej reformy je optimalizovať centrálne eGovernment systémy tak, aby priniesli zlepšenia a rozvoj ich služieb pre potreby životných situácií. Optimalizácia a rozvoj technologickej a aplikačnej platformy sú základom pre naplnenie oboch prístupov, ako je jednoduchá použiteľnosť služieb v životnej situácii občana a efektívnosť pri prevádzkovaní centrálnych systémov eGovernmentu.
„Cieľom Reformy je umožniť občanom a podnikateľom, aby rýchlo a jednoducho administratívne vyriešili takéto životné situácie na jednom mieste. Cieľom je tak nielen zvyšovanie počtu používateľov elektronických služieb, kvalitné digitálne riešenia pre životné situácie, ale aj spokojnosť občanov a podnikateľov s elektronickými službami štátu. Pôjde o zásadnú technologickú obnovu centrálnych komponentov Ústredného portálu verejnej správy tak, aby bol systém posunutý na súčasnú technologickú úroveň a dali sa tak naplniť budúce rastúce výkonové požiadavky, hovorí Ľubomír Mindek, generálny riaditeľ NASES.
Integrované eGovernment riešenia budú obsahovať jednotný prístup k vyhľadávaniu služieb, jednotné miesto pre využívanie služieb, mobilnú verziu, jednotný dizajn a jasnú navigáciu, plynulý prechod v životnej situácii, prehľad o stave spracovania podaní a statuse notifikácií a platby online. Projekt zahŕňa aj integráciu riešení do centrálneho portálu verejnej správy, prepracovanie koncepcie základných administratívnych postupov, modernizáciu programových systémov a prepojenie s centrálnym middlewarom a centrálnym backendom.
Program Slovensko 3.0
Aj napriek tomu, že v posledných rokoch verejná správa sprístupnila množstvo elektronických služieb, podiel ich využívania je v rámci Slovenska stále na nízkej úrovni v porovnaní s inými krajinami. Prispieva k tomu fragmentácia, neprehľadnosť služieb, duplicity a neprívetivé používateľské prostredie. Bariérami pri používaní služieb sú aj niektoré zo základných činností spojených so službami, napríklad prihlasovanie sa, informácie a komunikácia zo strany štátu alebo podpisovanie, a to najmä kvôli svojej zložitoti.
Víziou programu Slovensko 3.0 stream 4 je tak do roku 2026 transformovať a zjednodušiť platformy pre životné situácie v rámci Plánu obnovy a odolnosti a využitie dát a služieb tak, aby sa zabezpečilo naplnenie strategických cieľov:
– zjednodušenie prístupu k elektronickým službám pre občanov,
– zníženie zložitosti v používaní elektronických služieb verejnej správy,
– kontinuálne zlepšovanie a zvyšovanie spokojnosti s existujúcimi službami,
– zvyšovanie podielu elektronickej komunikácie.
„Projekt „Modernizácia Platformy pre rozvoj a riešenie prioritných životných situácií“ podporuje „Program Slovensko 3.0“ tým, že sa zameriava na celkové zjednodušenie nových riešení a optimalizáciu centrálnych aplikačných a podporných komponentov, ako sú elektronické doručovanie a schránka, notifikačný modul pre podporu komunikácie medzi občanom a štátom alebo správa identít. Dôraz bude kladený aj na zlepšenie prevádzkovania, ktoré sa týka týchto služieb,“ hovorí Juraj Hupka, riaditeľ Sekcie stratégie, IT architektúry a riadenia projektov.