Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Škoda Auto v prvých troch štvrťrokoch tohto roka pokračovala v raste: od januára do septembra 2023 dosiahla spoločnosť pozitívne výsledky v kľúčových finančných ukazovateľoch.

Prevádzkový zisk vo výške 1,26 miliardy eur prekročil minuloročnú hodnotu o výrazných 47,2 %. Rentabilita tržieb sa zvýšila na 6,4 % (vlani 5,6 %). K pozitívnemu vývoju prevádzkového zisku prispel najmä zvýšený predaj plne elektrického modelového radu Enyaq. Celkovo automobilka dodala zákazníkom na celom svete 642 200 vozidiel. Škoda Auto okrem toho pokračuje vo svojej stratégii internacionalizácie. Česká automobilka je v rámci koncernu Volkswagen zodpovedná za strategický rozvoj skupiny hlavných koncernových značiek Core na trhoch Združenia krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN) a v septembri urobila v tomto smere prvý významný krok: vstúpila do Vietnamu, ktorý považuje za vstupnú bránu do celého regiónu.

Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, hovorí: „Solídny trend v prvých deviatich mesiacoch roku 2023 je výsledkom obetavej a vytrvalej práce všetkých zamestnancov spoločnosti Škoda Auto vrátane dílerskej siete, ktorá je pre zákazníkov tvárou našej značky. Vďaka týmto výsledkom a nášmu spoľahlivo fungujúcemu obchodnému modelu sa Škoda Auto uberá správnym smerom. Za všetko hovorí vývoj prevádzkového zisku, ktorý vzrástol o viac ako 47 %. Najmä posledné tri roky však ukázali, že trhy sa vyvíjajú stále rýchlejšie. Pri všetkej našej sebadôvere zostávame opatrní. Preto aj naďalej smerujeme všetko naše úsilie k vytvoreniu ideálnej pozície našej spoločnosti na medzinárodnej scéne.“

Holger Peters, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť financií a IT, zdôrazňuje: „V prvých troch štvrťrokoch tohto roka sa nám podarilo stabilizovať naše dodávateľské reťazce. Okrem toho sme dosiahli medziročný nárast rentability tržieb o 0,8 percentuálneho bodu na 6,4 %. Tento výsledok je ešte stále ovplyvnený ukončením aktivít spoločnosti Škoda Auto v Rusku. Vďaka investíciám vo výške viac ako 500 miliónov eur do hmotného majetku, ako je napríklad modernizácia našej IT infraštruktúry, sme položili pevné základy pre rozvoj nášho portfólia s pokročilou digitalizáciou. Okrem toho sme investovali do rozšírenia našej ponuky elektrických vozidiel, aby sme uspokojili potreby zákazníkov a ďalej zintenzívnili naše úsilie v oblasti udržateľného rozvoja. Očakávame však, že zostávajúce mesiace budú náročné a ak má byť rok 2023 celkovo úspešný, musíme si udržať doterajšie tempo a úsilie.“

Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť predaja a marketingu, hovorí: „Naše dodávky za posledných deväť mesiacov dokazujú, že moderný modelový rad značky Škoda je atraktívny pre zákazníkov na celom svete. Obzvlášť silný bol dopyt po modelovom rade Enyaq, ktorý v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástol o 47,6 percenta. Rastú aj predajné čísla modelov Kodiaq a Superb, ktorých nové generácie budú ďalšou úspešnou kapitolou v ich histórii. S dynamickým dizajnom, modernými technológiami a väčším vnútorným priestorom určite zaujmú existujúcich zákazníkov a získajú nových.“

Nárast prevádzkového zisku, solídna rentabilita tržieb a silný odbyt plne elektrického modelového radu Enyaq

Po prvých deviatich mesiacoch má Škoda Auto stále pozitívny kurz so stabilnými hospodárskymi výsledkami. Rentabilita tržieb zostala za prvé tri štvrťroky na slušnej úrovni 6,4 %, hoci sa už prejavil odchod z Ruska. Prevádzkový zisk vo výške 1,26 miliardy eur prekročil minuloročný výsledok o 47,2 %. Spoločnosť však očakáva, že celý rok 2023 bude negatívne ovplyvnený obmedzenou dostupnosťou dielov od dodávateľa v Slovinsku, ktorý bol postihnutý povodňami.

K doterajšiemu pozitívnemu vývoju výrazne prispel plne elektrický modelový rad Enyaq, ktorý si získal obľubu u zákazníkov najmä v Českej republike, na Slovensku, vo Fínsku, Rakúsku a vo Švajčiarsku, kde od januára do augusta tohto roka patril medzi tri najpredávanejšie elektromobily.

Škoda Auto dodala v prvých troch štvrťrokoch tohto roka zákazníkom na celom svete celkovo 642 200 vozidiel. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je to nárast o 97 700 automobilov. Najpredávanejší model Octavia dosiahol vďaka predaju 145 000 vozidiel medziročný nárast o 35,8 %. Viac ako každý piaty dodaný automobil značky Škoda pochádzal z tohto modelového radu. Veľký záujem bol aj o ďalšie vozidlá, ako napríklad Fabia a SUV Kamiq, Karoq a Kodiaq.

Škoda Auto pokračuje v presadzovaní stratégie internacionalizácie

Škoda Auto získava silnejšiu pozíciu na medzinárodnej scéne a pokračuje v globálnej expanzii. Svojím nedávnym vstupom na vietnamský trh v septembri tohto roku sa spoločnosť rozhodla využiť potenciál regiónu ASEAN. Škoda Auto začala vo Vietname predávať dovezené modely Karoq a Kodiaq.

Tamojší predaj sa do celkových výsledkov automobilky premietne postupne, ale po roku 2030 automobilka očakáva potenciál predaja viac ako 40 000 vozidiel ročne. Škoda Auto považuje Vietnam za vstupnú bránu do regiónu ASEAN, kde prevzala strategickú zodpovednosť za skupinu hlavných koncernových značiek Core koncernu Volkswagen.

Škoda Auto Group 1) – Kľúčové ekonomické ukazovatele za január až september 2023/2022 2)

      2023  2022Zmena v % 
Dodávky zákazníkom vozidiel 642 200544 50017,9 % 
Dodávky zákazníkom, bez Číny vozidiel 624 100508 30022,8 % 
Výroba3) vozidiel 741 500647 20014,6 % 
Odbyt4) vozidiel 777 500645 50020,5 % 
Tržby mil. eur 19 65915 18129,5 % 
Prevádzkový výsledok mil. eur 1 26085647,2 % 
Rentabilita tržieb (Return on Sales) % 6,45,6  
Investície bez vývojových nákladov  mil. eur 503605-16,9 % 
Čistý penažný tok mil. eur 1 01583022,3 % 

1) Skupina Škoda Auto zahŕňa spoločnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Private Ltd. a do mája 2023 zahŕňala aj spoločnosť OOO Volkswagen Group Rus, ktorej finančné výsledky sú do tohto obdobia zahrnuté.

2) Percentuálne odchýlky sú vypočítané z nezaokrúhlených údajov.

3) Zahŕňa výrobu v rámci koncernu Škoda Auto, bez výroby v partnerských montážnych závodoch v Číne, na Slovensku, v Rusku a v Nemecku, ale vrátane ostatných koncernových značiek, ako sú Seat, VW a Audi; výroba vozidiel bez čiastočných/kompletných montáží.

(4) Zahŕňa predaj vozidiel skupiny Škoda Auto predajcom, vrátane ostatných koncernových značiek, ako sú Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; predaj vozidiel bez čiastočných/kompletných montáží.

Celosvetové dodávky automobilov za prvé tri štvrťroky vo vybraných predajných regiónoch:

Predajný regiónDodávky od januára do septembra 2023(Dodávky od januára do septembra 2022; zmena v %)
Európa525 900 vozidiel                      (427 300 vozidiel; +23,1 %)
EU 27, Nórsko a Island443 500 vozidiel                      (353 700 vozidiel; +25,4 %)
Západná Európa355 100 vozidiel                      (281 100 vozidiel; +26,3 %)
Nemecko (najväčší jednotlivý trh)115 300 vozidiel                      (100 700 vozidiel; +14,6 %)
Stredná Európa136 400 vozidiel                      (106 300 vozidiel; +28,3 %)
Česká republika64 300 vozidiel                        (51 200 vozidiel; +25,7 %)
Východná Európa34 400 vozidiel                        (39 900 vozidiel; -13,7 %)
India35 600 vozidiel                        (38 300 vozidiel; -7,1 %)
Čína18 100 vozidiel                        (36 300 vozidiel; -50,1 %)
Predajný regiónDodávky od januára do septembra 2023(Dodávky od januára do septembra 2022; zmena v %)
Ostatné regióny62 600 vozidiel                        (42 700 vozidiel; +46,7 %)
Turecko24 400 vozidiel                        (12 600 vozidiel; +93,1 %)
Izrael12 700 vozidiel                        (10 900 vozidiel; +17,3 %)
Svet spolu642 200 vozidiel                    (544 500 vozidiel; +17,9 %)

Dodávky vozidiel Škoda zákazníkom v prvých troch štvrťrokoch roku 2023

(v kusoch, zaokrúhlené, podľa modelov; zmena v % v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka):

Škoda Octavia    (145 000 ks; +35,8 %)

Škoda Kamiq      (85 300; +16,7 %)

Škoda Kodiaq     (81 200; +13,9 %)

Škoda Karoq       (75 800; +23,5 %)

Škoda Fabia        (70 000; +0,3 %)

Škoda Enyaq       (54 400; +47,6 %)

Škoda Superb     (50 400; +11,4 %)

Škoda Scala         (43 300; +45,6 %)

Škoda Kushaq     (19 300; -1,4 %)

Škoda Slavia        (14 100; -8,3 %)

Škoda Rapid        (3 300; -78,8 %)

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.