Zákon nazvaný ako Right-To-Repair bude ochraňovať spotrebiteľov pri kúpe a používaní elektroniky.

Dostupnosť servisov a tiež náhradných dielov mimo dobu garantovanej záruky, no aj počas nej nie je vždy ideálna. Používatelia sa tak po poškodení zariadenia častokrát uchýlia k svojpomocnej oprave v domácich podmienkach s rôznymi náhradnými súčiastkami. Dnešné podmienky nastavené v rámci Európskej únie garantujú dvojročnú záruku na väčšinu elektroniky, ktorá však po svojpomocnom zásahu môže byť narušená a oprava zariadenia nebýva lacná.

Európska únia tak už dlho bojuje s elektroodpadom, ktorého množstvo sa snaží zredukovať. Podporuje zákazníkov v tom, aby si svoje smartfóny, počítače, práčky či umývačky riadu nechali skôr opraviť, najmä ak ide o menšiu chybu. Pravidlá predajcov však nie sú vždy v ich prospech.

Zákon Európskej únie má ochrániť zákazníkov a zlepšiť podmienky

So zákonom spájaným aj s názvom Right-To-Repair, teda právo na opravu, ste sa možno už stretli. Ide o zákon, ktorý by mal upraviť dnešné podmienky na trhu týkajúce sa reklamácie či servisu zariadenia. Tento zákon zatiaľ nie je v plnej platnosti, no stále sa upravuje a Európska únia sa snaží podmienky výraznejšie vylepšiť. Posledná zmena zákona sa týka predĺženia času záruky. Ak sa zákazník rozhodne pri poškodení pre záručnú opravu, tak sa záruka produktu automaticky predĺži o ďalší rok.

Xiaomi 13 ProZdroj: TOUCHIT

Ďalej však EÚ vyžaduje od spoločností, aby informovali zákazníkov o ich práve na opravu zariadenia. Rovnako by však výrobcovia mali poskytovať aj mimozáručnú opravu, ktorá by bola časovo garantovaná. Aj po uplynutí záručnej doby by teda zákazníci mali právo na využitie oficiálneho predajcu. S tým by sa malo spájať aj regulovanie cien opráv, keďže podľa Európskej únie by mali mať „rozumnú“ cenu. Zákazník by taktiež mal mať prístup k náhradným dielom či príslušenstvu, ktoré by potreboval na svojpomocnú opravu.

Návrh zmeny zákona tiež obsahuje pravidlá toho, do akej miery môžu výrobcovia elektroniky obmedzovať používanie náhradných dielov. Výrobca elektroniky by tak nemal obmedzovať žiadne softvérové či hardvérové obmedzenia, ktoré by zabraňovali oprave. Zahŕňa to napríklad aj praktiku zakazovania použitia neoriginálnych náhradných dielov či dielov vytvorených 3D tlačiarňou od nezávislých výrobcov. Predajca tiež nesmie odmietnuť opravu zariadenia len na základe toho, že ho niekto predtým opravoval.

Nie všetky produkty sú predmetom zákona

Základom zákona je ochrana zákazníkov, ktorí si kupujú bežnú elektroniku ako práčky, vysávače, smartfóny alebo iné produkty. Produkty zakúpené pre podniky alebo priemyselný tovar však nebudú spadať do skupiny zariadení, ktoré budú chránené týmto zákonom. Problém so zákonom by mohlo byť aj nejasné označenie toho, čo je „rozumná“ cena za opravu.

Aktuálnu podobu zákona musí ešte schváliť Európska rada. Ak sa však tak stane, každý štát Európskej únie bude mať 2 roky na to, aby tieto pravidlá adaptoval a zaviedol do praxe.

Zdroj: androidauthority.com

Prečítajte si aj:

Značky:

Katarína Šimková

Katarína Šimková
Sústreďujem sa na Xiaomi, Huawei a ďalších čínskych výrobcov smartfónov. Zaujíma ma aj Google a systém Android. V redakcii sa venujem aj lifestyle technológiám a domácnosti.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.