BMW je jedna z mála automobiliek, ktorá má stále v ponuke modely kategórie MPV.

Tie sa totiž z ponuky mnohých konkurentov postupne vytrácajú. A to je škoda, lebo tento segment má stále čo ponúknuť, pričom má množstvo priaznivcov, ktorí sa nedali opantať obrovskou vlnou SUV. Počas každého testu MPV sa utvrdzujem v tom, že tieto autá sú často praktickejšie a z pohľadu rodinného auta zaujímavejšie.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Samozrejme, záleží od konkrétnych preferencií zákazníka, no tí sú počas rozhodovania často príliš ovplyvnení neúprosným SUV trendom. Úvodná úvaha končí, teraz sa vrhneme na toto kompaktné MPV, ktoré je okrem segmentu jedinečné aj v tom, že ide o Plug-In hybrid, teda model, s ktorým je možné jazdiť aj na čisto elektrický pohon a využívať výhody (a strpieť nevýhody) tohto systému.

Dizajn modelu 225xe nie je ničím novým a nevídaným, posledná aktualizácia jeho vizáž príliš nezmenila, iba jemne poupravila. Testovaný model má príplatkový lak Sunset Orange, ktorý vyzerá za každých okolností výborne. Klasický štýl MPV karosérie vás ničím neohromí, no vyzerá obstojne a naživo podstatne lepšie ako na fotkách.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Celkovú vizáž mení hlavne stupeň výbavy. Testovaný model nesie prívlastok Luxury Line, čo v praxi znamená viac chrómových dielov, zmenu v tvarovaní nárazníkov + niekoľko ďalších detailov. Samozrejmosťou sú perfektne pracujúce adaptívne LED svetlomety s výborným dosahom i svietivosťou. Sú za príplatok, ale jednoznačne ich odporúčam. LED svetlomety s typickým podpisom tejto série nájdete aj v zadnej časti. Decentný dizajn dotvárajú aj 18“ disky Y-spoke.

Tento model, rovnako ako BMW 2 Grand Tourer (recenzia – TU) bol od vzniku ortodoxnými vyznávačmi tejto značky odsudzovaný (priznám sa, aj ja som mal istý čas podobný názor), no nie právom. Dizajn bol a je na pomery tejto značky netradičný, to je pravda, no jazdné vlastnosti a celkový pocit z tohoto modelu zostal verný filozofii BMW.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

A tým skočíme rovno do interiéru, ktorý je, ako som uviedol, typickým pre BMW. Výborný posed za volantom, všetky podstatné prvky a zobrazovacie panely smerujú na šoféra, ktorý má všetko pod drobnohľadom a na dosah rúk. Už po pár dňoch budete prevažnú väčšinu prvkov ovládať tzv. autonómne, čo je výsledkom logického rozloženia všetkých ovládačov. Okrem výborného posedu oceňujem aj výhľad z kabíny, ktorá je vďaka panoramatickej streche pekne presvetlená.

Chýbať nesmie ani multifunkčný športový M volant, ktorý sadne do rúk ako uliaty. Toto všetko je kombinácia prvkov a premyslenej architektúry kabíny, vďaka čomu má vodič za volantom reálnu radosť z každej jazdy. Kožené sedadlá majú príjemné bočné vedenie, sú vyhrievané a elektricky nastaviteľné a aj napriek tomu, že sú na proporcie mojej postavy užšie som s nimi nemal problém ani počas dlhších jázd.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Vodič má k dispozícii celkom 3 zobrazovacie jednotky. Centrálou je veľký dotykový displej v strede palubnej dosky so systémom iDrive, ktorý najradšej ovládam prostredníctvom  kruhového ovládača v stredovej konzole, v ktorého okolí sú tlačidlá rýchleho prístupu k najdôležitejším funkciám – navigácia, telefón, multimédiá a pod. Je to rýchle, precízne a displej zostáva čistý. Oceňujem aj síce staršiu, no výbornú architektúru rozloženia ovládačov, ktoré sú prevažne fyzické a veľmi ľahko hmatateľné.

Centrálnemu displeju sekunduje hybridný digitálny prístrojový panel, na ktorom vidíte najdôležitejšie údaje, z ktorých časť sa zrkadlí aj na malom head-up displeji s čiernym sklom, vďaka čomu sú zobrazované údaje čitateľné aj s polarizačnými okuliarmi. Z pohľadu štandardnej výbavy mi nechýbalo nič, aj konektivita je dostatočná,(USB-A + USB-C porty, Bluetooth, 3,5mm audio vstup, bezdrôtové nabíjanie smartfónov).

Chýbať nesmú ani komfortné prvky ako napr. bezkľúčový vstup a štartovanie + optimálna dávka asistenčných systémov, ktorých základ tvorí monitorovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie rýchlostných obmedzení, sledovanie pozornosti šoféra, parkovací asistent, monitorovanie jazdných pruhov s funkciou navrátenia do pruhu, čo je dobre kombinovateľné s adaptívnym tempomatom (funkcia Stop&Go). Asistent samostatného vedenia vozidla v jazdnom pruhu je obmedzený na diaľnice a do rýchlosti 60 km/h (dopravné zápchy na diaľniciach). Samozrejmosťou je aj emergency Call, teda núdzové volanie.

Od asistentov a technológií sa presunieme na miesto spolujazdca, ktorý sa bude cítiť rovnako pohodlne, nakoľko má k dispozícii dostatok priestoru v každom smere. Osobne ma celkom prekvapilo, že toto auto je síce na prvý pohľad kompaktné, no vnútorný priestor je dostatočný pre 4 člennú rodinu, ktorá nebude nijako trpieť. Samozrejme, sú aj podstatne väčšie MPV, ktoré osobne preferujem, no v rámci daných rozmerov ma to celkom prekvapilo.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Beriem to hlavne z pohľadu rodiča, ktorý vozí okrem nežnejšej polovičky aj dve deti. Na krajné pozície umiestnite autosedačky, pričom v strede zostáva núdzové miesto pre extra útlu osôbku alebo lakťovú opierku, ktorá poslúži aj ako držiak nápojov.

Okrem toho je možné stred úplne vyklopiť (optimálne delenie operadiel 40:20:40) a prevážať dlhé predmety, napr. lyže, pričom krajné pozície nie sú nijako obmedzené. Zadní pasažieri majú k dispozícii prijateľný priestor, ako aj samostatný výduch ventilácie a dva USB-C porty na nabíjanie zariadení. Dospelí jedinci sa v druhom rade musia trošku uskromniť, no nie je to nič hrozné.

Celkový posed je fajn, teda až na trošku krátke sedáky. Batožinový priestor s elektricky ovládateľným vekom ponúka slušných 400 litrov a dvojité dno s piestom. V podlahe sa môže nachádzať povinná/potrebná výbava a nabíjacie káble, ako to bolo v mojom prípade. Tvar kufra je relatívne pravidelný a pojme dostatok potrebnej i nepotrebnej batožiny.

Poďme jazdiť! Čo ponúka BMW 225xe Active Tourer?

Začnem netradične, a to tým, že ak si kúpite model 2 Active Tourer alebo 2 Gran Tourer, tak neprídete o podstatu značky BMW, ktorá tkvie v radosti z jazdy. Aj tento model ponúka výborný podvozok, ktorý sa počas bežných jázd správa veľmi priateľsky a ponúka dostatok komfortu aj na našich rozbitých cestách, no ak si budete chcieť jazdu trošku viac užiť, tak sa absolútne netreba obávať dynamického prechádzania zákrut – šoférovanie si môžete vychutnávať plnými dúškami.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Praje tomu aj inteligentný pohon všetkých kolies xDrive, celkom presné riadenie, systémový výkon 224 koní a výborný 8-stupňový automat. Je zrejmé a jasné, že to nie je žiadne „emko“, ani nič tomu podobné, no určite by som tento model nepodceňoval. Je to rodinné zlatíčko, ale vie sa ukázať aj v inom svetle – najlepšie v režime Sport, v ktorom sa trošku mení jeho charakter.

Spomenúť som musel aj túto stránku, no pravdou je, že typického majiteľa/ku tohto vozidla bude zaujímať jeho „zelená“ stránka a ekonomická prevádzka. Veď nie nadarmo má zelené EVČ. Podstata modelu 225xe spočíva v kombinácii spaľovacieho motora a elektromotora, ktorému dodáva šťavu 10kWh batéria. Vďaka tomu je možné s týmto autom jazdiť na čistú elektriku (až do rýchlosti 135km/h – v hybridnom režime: 202 km/h), no zároveň vzniká aj „povinnosť“ ho nabíjať, lebo až vtedy to bude dávať reálny zmysel.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Ešte pár dôležitých údajov: spaľovací 1.5-litrový benzínový 3-valec ponúka výkon 100 kW (136 ps) a max. krútiaci moment 220 Nm. Elektromotor ponúkne výkon 65 kW (88 ps) a max. krútiaci moment 165 Nm. Systémový výkon činí 165 kW (224 ps) + 385 Nm, čo vôbec nie je málo a reálne to cítiť. Výsledný výkon spracúva overený 8-stupňový automat, ktorý pracuje bez najmenších problémov. Ešte dodám, že systémový výkon je na danú kategóriu nadpriemerný a vodič si ho môže dosýta užívať, akurát by mal myslieť na nabíjanie.

Aká je prax? Život s Plug-In hybridom má dve stránky. Z tej prvej môžete jazdiť veľmi ekonomicky a užívať si výhody, ktoré týmto vozidlám prináležia. Z tej druhej musíte myslieť na to, že keď chcete využívať všetky výhody, tak musíte pravidelne nabíjať a veľa predvídať. To by nebol až taký problém, no nevýhodou je, že tento model ponúka max. nabíjací prúd 3,7 kW/h, čo je značné obmedzenie.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Žiť sa s tým dá, no treba to mať na pamäti. V praxi to znamená, že na verejnej nabíjacej stanici budete batériu nabíjať viac ako 3 hodiny. Takéto nabíjanie však nie je príliš ekonomické. Najväčší benefit spočíva v nabíjaní z domácej siete, či už z WallBoxu alebo klasickej 230V zásuvky s nabíjačkou, ktorá je súčasťou výbavy.

Z 230V siete bude trvať nabíjanie okolo 5, max. 6 hodín, čo je v rámci nočného nabíjania v pohode. Ak máte možnosť nabíjať aj v práci a denne nenajazdíte viac ako cca. 80 km, tak môžete jazdiť veľmi výhodne, takmer s nulovou spotrebou benzínu. 10 kWh batéria ponúka priemerný dojazd 40 km, čo je celkom fajn, no treba myslieť aj na to, že ak jazdíte na čistú elektrinu, tak máte k dispozícii menší výkon (65 kW), pričom treba viac predvídať, aby ste nezapájali spaľovací motor a ideálne je veľa rekuperovať, vďaka čomu si predĺžite dojazd, lebo prebytočná energia zbytočne neuniká, ale sa vracia späť do batérie.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Mne najviac vyhovoval automatický/hybridný režim, ktorý pracuje výborne, pričom stále platí, že ak nabíjate, tak dosiahnete veľmi peknú spotrebu, pričom sa nemusíte nejak strašne obmedzovať. Spotreba je v rámci Plug-In hybridu veľmi pohyblivá, nakoľko je závislá od viacerých faktorov, ktoré spomíname v každej recenzii (štýl jazdy, poveternostné podmienky, trasa a pod.). Počas testu som často jazdil zo satelitnej dedinky (pri BA) do mesta a späť s takmer nulovou spotrebou paliva. Elektromotor papal od 16,5 do 19,5 kWh, v závislosti od záťaže, ktorú som naňho vyvíjal. Kombinovaný priemer, s nabitou baterkou, sa pohybuje okolo 3l/100km, no po prejdení prvej stovky vám zostáva minimum el. energie, ktorá sa využíva iba priebežne a počas rozjazdov, takže stúpa aj spotreba.

Spotreba síce stúpa, ale nie vysoko, čo ma príjemne prekvapilo. Po vybití akumulátoru viete bez väčších obmedzení jazdiť so spotrebou do 7 l/100km, čo je pekné číslo. Nádrž má 36 litrov, takže približne 400 km je akčný rádius bez pomoci elektriky a kombinovane to je okolo 500 km. Testovací týždeň som končil so spotrebou v okolí 6l/100km, pričom som si užíval nie len výhody „elektromobilu“, ale aj systémový výkon a celkovú agilitu + pružnosť tohoto vozidla.

BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Záverečné hodnotenie: BMW 225xe Active Tourer

Ak vás ešte nepohltila vlna SUV a máte záujem o auto pre vašu rodinku, pričom chcete byť ekologickí + túžite po prémiovej značke, tak tento model by nemal uniknúť vašej výberovej tabuľke. Pravdou je, že prítomnosť elektriky dáva najväčší zmysel automobilke, ktorá si každým e-modelom znižuje flotilové emisie, no vo výsledku to je využiteľná a dostatočne ekonomická voľba aj pre zákazníka. Samozrejme, záleží od množstva faktorov a ochoty sa trošku prispôsobiť. 225xe Active Tourer je stále BMW, takže môžete očakávať pekný dizajn, kvalitné vypracovanie, dobré materiály a v danej kategórii nadpriemerné jazdné vlastnosti, ako aj systémový výkon. Nevýhodou je určite pomalšie nabíjanie 10 kWh batérie. Ak nie ste priaznivcom e-modelov, tak je v ponuke aj čisto benzínová verzia 225ix, prípadne naftová verzia 220xd a mnoho iných. Výber je iba na vás 🙂

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Cena testovaného modelu: 54 855 eur

Fotogaléria: BMW 225xe Active Tourer

Prečítajte si aj:

TOUCHIT cestuje do Chorvátska |s BMW 2 GT| testovať dostupnosť internetu (vyhodnotenie + lokálny operátor)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.