Ak zaznie slovo RAPTOR, tak mi po chrbte prebehnú zimomriavky. Áno, mám rád aj Jurský Park, ale slovo RAPTOR sa mi spája s úplne iným „zvieraťom“, takým štvorkolesovým, ktoré vás dokáže dokonale vtiahnuť do deja každodenných presunov a častých adrenalínových zážitkov.

Ak by som mal opísať všetky pocity a eufóriu, ktorú som počas tohoto testu zažíval, tak by ste to čítali dva dni, čiže to skrátim, no určité emócie ponechám, lebo ak si toto auto kupujete, tak verím, že je to prevažne o emócii. Prečo? Lebo ak chcete perfektného pracanta, ktorý je na takúto činnosť komplexne stavaný, tak siahnete po klasickej verzii Ford Ranger (recenzia – TU), ktorá je skvelá aj na každodenné používanie, ale hlavne na prácu.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR však nie je výhradne o práci, aj keď sa jej nebojí a zvládne toho veľmi veľa. Najviac mu to sedí v teréne a tam, kde sa viete dokonale zabaviť, skúmať okolie, predierať sa terénom, ktorý bežné SUV nezvládnu a v neposlednom rade si radi občas zaskáčete :). Jasné, RAPTOR skáče na počkanie.

Mnohí fanúšikovia hundrú, že to nie je tá klasická Amerika, teda F-150 RAPTOR, no ja by som to povedal takto, najprv treba vyskúšať a potom hodnotiť. Áno, americká verzia je roky rokúce aj mojim snom, je to neskutočné vozidlo, no na Slovenské cesty/necesty to určite nebude ideál. Vyznávači a praktikanti off-roadu vedia, že na našom území by bola F-150 veľmi nemotorná, no Ranger RAPTOR sa tu cíti ako doma a dá sa s ním dostať takmer všade.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Späť do európskych reálií! Klasického Rangera si s Raptorom určite nepomýlite, nakoľko je okamžite jasné, že ide stavbou a postojom o dve „odlišné“ autá, no spoločného toho majú veľmi veľa. RAPTOR má typicky obrovskú masku chladiča s nápisom FORD, optimalizovaný predný nárazník kvôli lepšej priechodnosti (je to plast, nie pevnostný nárazník), čím sa zlepšil nájazdový uhol (32,5°) a aj letmým pohľadom vidieť, že má precízne zakrytý podvozok hrubším plechom, ktorý chráni motor, prevodovku a 80L nádrž pred kameňmi a inými nástrahami v teréne.

Ďalším znakom odlišnosti je šírka, RAPTOR je podstatne širší, presnejšie o celých 15 cm, čím sa stáva aj stabilnejším. Lemy blatníkov sú krásne vytiahnuté a kryje ich plastová lišta. Profil auta je tiež iný, spoznáte to najmä skrz svetlej výšky, ktorá je 281 mm (takmer o 5 cm vyšší ako bežný Ranger – brodivosť bez úprav až 850 mm) + výrazným a zároveň výborným AT pneumatikám BF Goodrich, ktoré sú v teréne nutnosťou. Obuté sú na 17“ diskoch 285/70/R17.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Prítomný je aj špeciálny kovový nášľap, ktorý je často praktický a hrá dôležitú úlohu v ochrane karosérie. Zadná časť je taktiež miere upravená, čiže nárazník má odlišnejší tvar, pod ním je kovová ochranná tyč, o ktorú sa počas jazdy v náročnom teréne opriete, pričom neodtrhnete nárazník. Samozrejmosťou je aj ťažné zariadenie (do 2500 kg), ktoré sa určite hodí a plnohodnotná rezerva pod korbou, to je musthave.

Na požiadanie môžete mať auto polepené špeciálnymi nálepkami, ktoré každému napovedia, o aké auto ide. Avšak, nie je to až tak nutné, lebo 3D znak RAPTOR vzadu je, no a samotné auto vzbudzuje pozornosť a rešpekt všade kde sa objaví. Veľký, krásne spracovaný a dominantný, to je európsky RAPTOR.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Spomenúť musím aj Xenónové svetlomety, ktoré ponúkajú slušnú svietivosť a dosah, no určite by som bol radšej, ak by tu boli LED svetlomety. Tie nájdete iba v hmlových svetlometoch. Zostatok bežnej svetelnej techniky patrí klasickým žiarovkám. LED svetlomety by boly lepšie, no keď sa nad tým zamyslím, tak ako majiteľ tohoto auta by som jednoznačne nechal dorobiť LED svetelné rampy, ideálne do všetkých smerov, aby bolo počas nočných výjazdov všetko pod kontrolou (základom by malo byť aspoň toto – Recenzia). Akékoľvek základné svietenie je v teréne nedostatočné, dokonalý prehľad si vyžaduje úpravy (...a keď stratíte prehľad, tak môže v núdzi pomôcť navijak, ten by som si tiež nechal dorobiť).

Keďže ide o klasický pick-up, tak treba myslieť na to, že jediný batožinový priestor je korba, ktorá má rozmery 1575 x 1560 x 541 mm (na podlahe) a v tejto verzii dokáže odniesť okolo 750kg nákladu (klasický Ranger až 1 tonu). Testovaný model mal korbu krytú uzamykateľnou hliníkovou roletou, ktorá náklad čiastočne chráni, no určite by som odporúčal externé a ľahko odnímateľné boxy na rôzne príslušenstvo, nákupy a iné potrebné náležitosti. Inak vám tam bude všetko lietať.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Všetky vyššie uvedené vlastnosti karosérie zlepšujú prejazdnosť v teréne, stabilitu a v neposlednom rade aj pocit, že s týmto autom prejdete aj na prvý pohľad nezdolateľný terén (inak, rovnako to platí aj o Mitsubishi L200, to auto prejde neuveriteľný terén). Samozrejme, aj RAPTOR má svoje limity, no ja som ich počas týždňového bádania nenašiel. Musím priznať, že často som tuhol :), ale to bol skôr môj strach, nie limit auta. Niektoré náklony a prejazdy boli vážne dych berúce.

Poďme na ďalšie odlišnosti: azda jedna z tých najdôležitejších sa nazýva podvozok, ktorý je komplexne prekopaný a inak konštruovaný ako v klasike. Jasné, stále ide o rámovú konštrukciu, ktorá sa vyznačuje extra vysokou pevnosťou (vysoko pevnostná legovaná oceľ). Druhou častou je športové pruženie FOX PRO + odlišné zavesenie kolies, ktoré je dokonale nastavené tak, aby boli bežné cesty pohodlné, no v teréne to vybalí na 100% a ponúkne rokmi overené schopnosti + perfektnú kontrolu na autom – aj počas jazdy v teréne vyššími rýchlosťami.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

RAPTOR vás často nabáda, aby ste v teréne doslova leteli a užívali si to plnými dúškami. Je proste skvelý a mne ani 7 dní nestačili nato, aby som sa ho dostatočne nabažil. Vlastnosti podvozku sú bez preháňania unikátne, lebo ani počas bežných prejazdov, jázd po diaľnici a pod. vás nijako nevyrušuje. Do kabíny sa nedostáva prebytočný hluk a dokonca ani AT pneumatiky nie sú počas jázd po diaľnici otravné a hlučné, čo na dosť prekvapilo.

Veľmi pohodlné vozenie, čo ocenili viacerí pasažieri. Je však zrejmé, že to nie je žehlička nerovností, stále viete, že jazdíte na rámovej konštrukcii a pick-up má svoje špecifiká. Ešte dodám, že spomaľovač, jama alebo veľký výmoľ sú v podaní RAPTORA cudzie slová, ktoré nepozná a ani sa nechystá ich spoznávať :). Jednoducho idete a cez všetko prejdete s občasným poskočením, bodka (pár mojich výrazov počas jazdy v teréne, viď. nižšie).

Teraz sa pozrime na to, čo uvádza tohoto predátora do pohybu.

Jediným dostupným motorom je preplňovaný naftový 2-liter EcoBlue BI-TURBO, ktorý ponúka výkon 157 kW (213ps) a max. krútiaci moment 500 Nm. O prenos výkonu na kolesá sa stará výborná 10-stupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálneho radenia pod volantom. Veľmi slušná motorizácia, ktorá poskytuje dostatok výkonu a pružnosti za každých okolností, pričom nie je extra hladná. 2-liter je na takýto kolos síce hraničný, no nemôžem povedať, že by som pociťoval absenciu výkonu.

V teréne má sily dostatok, 500 Nm nie je málo a verte, že vás vytiahne z kadejakých prúserov. Počas bežných presunov mimo terénu je to veľká pohoda a dokonca aj prudšie predbiehanie a pod. (s mierou) na okresných cestách nie je problém. Dynamika je výborná a pružnosť ma často až zaskočila, všetko do seba zapadá a ja nemám námietky. Napokon vás poteší aj hutný zvykový prejav motora, ktorý atmosféru počas rozjazdov a akcelerácii podčiarkuje.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR (Zdroj: Caricos.com)

10-stupňový automat si aj napriek mnohým prevodom zachováva „chladnú elektroniku“ a veľmi pekne preposiela výkon podľa vášho gusta na kolesá. Reakcie na akcelerátor sú promptné a výkon sa dá dobre dávkovať, čo je v teréne dôležité. Samozrejme, záleží to aj od nastavenia pohonu a zvoleného režimu, ktorý si zvolíte prostredníctvom tlačidla na volante (Terrain Management System). V ponuke sú klasické off-roadové režimy na rôzne podmienky + špeciálne ako napr. BAJA, podľa čoho sa prispôsobuje správanie prevodovky, akcelerátora, trakčnej kontroly a pod.

Volič pohonu zostal na tradičnom mieste a ponúka 3 možnosti: v základe je poháňaná zadná náprava 2H, ku ktorej môžete pridať predok v režime 4H a v horších podmienkach sa hodí redukovaný prevod 4L + uzávierka zadného diferenciálu. Kam sa vyberiete, tam prejdete, prekážky budú skôr vo vašej hlave a to ma na tomto aute neskutočne baví. Hovorí sa, že „Tatra nezná bratra“ no RAPTOR v tom prípade nepozná a nerešpektuje nikoho, proste ide vpred :).

„Prosím, neplačkajte a nesúďte, najprv vyskúšajte, lebo v rôznych diskusiách sa veľa „odborníkov“ vyjadrovalo k tomu, že RAPTOR alebo RANGER je s 2-litrom nepoužiteľný, čo je, samozrejme, blbosť. Občas treba uviesť veci na pravú mieru 🙂.“

A čo sa týka tej spotreby, tak určite môžete počítať s číslom 9l/100km, ktoré je skôr za odmenu, pričom častejšie sa budete pohybovať v priemere okolo 10,3l/100km. No a v teréne, keď mu dáte poriadne na krky, to bude aj cez 15l/100km. V každom prípade sa vám RAPTOR odvďačí svojimi vlastnosťami a charizmou. Neskutočne zábavné auto!

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Na záver sa pozrime do interiéru, ktorý je v základe totožný s Rangerom, no niekoľko dôležitých odlišností spoznáte veľmi rýchlo. V prvom rade sú to kožené sedadlá, kombinované so semišom + modrým prešívaním (to sa objavuje v rôznych častiach interiéru) a nechýba ani logo RAPTOR, aby ste mali na pamäti, s kým máte dočinenia.

Posed je tradične výborný a tieto sedadlá mi veľmi vyhovujú vďaka ich športovému prevedeniu, ktoré moje objemné telo krásne drží počas náročnejších jázd v teréne. Ak ste sa už pohybovali vyššími rýchlosťami v teréne, tak viete, že dobré sedadlá sú dôležité. A ja mám to natriasanie proste rád, nemôžem si pomôcť. Iný je aj kožený multifunkčný volant s výrazne označeným nulovým bodom.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR (Zdroj: Caricos.com)

Je typicky väčší, no výborne sadne do rúk a auto sa ním krásne ovláda, občas je to ako jazda v rodeu, len vykrikujete, smejete sa, dávate mu na krky a celé je to extrémna zábava, ktorá často nemá konca. Takže, posed je super, mám rád aj veľké spätné zrkadlá, lebo prehľad je dôležitý a spomenúť musím aj praktické rozloženie ovládačov, ktoré sú ľahko dostupné a jednoducho ovládateľné, pričom netreba zakaždým ťukať do 8“ displeja.

2-zónová klimatizácia, vyhrievané/elektrické sedadlá, vyhrievané čelné sklo, bezkľúčové štartovanie + vstup do auta a plná konektivita vám poskytne komfort po všetky dni strávené s týmto autom. Okrem toho môžete riadne vypáliť aj „volume“, nakoľko neoznačený audio systém ponúka nadpriemerné zvukové podanie.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Šofér má pred sebou analógové ukazovatele, ktoré sú doplnené o palubný počítač, cez ktorý si nastavíte podstatnú časť všetkých systémov auta, pričom nie je vždy nutné „chodiť“ do systému Sync 3, ktorý sa vyobrazuje na centrálnom 8“ dotykovom displeji. No a keď už doňho zavítate, tak oceníte jeho široký záber možností a multimédií. Osobne ma teší podpora Apple CarPlay alebo Android Auto, ale aj možnosť vytvoriť Wi-Fi hotspot, využívať režim sluhy alebo FordPass Connect (vzdialená kontrola vozidla cez aplikáciu v smartfóne) a pod. Je tu úplne všetko, čo od moderného auta očakávate, vrátane núdzového volania na linku 112 v prípade nehody, Bluetooth konektivity a USB-A portov.

Ford Sync 3 je veľmi prehľadný a jednoduchý systém, cez ktorý viete ovládať napr. aj klimatizáciu. Samozrejme, tá má primárne ovládanie fyzickými a dobre dostupnými tlačidlami. Z asistenčných systémov je prítomné sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, upozornenia na opustenie jazdného pruhu, adaptívny tempomat, pokročilý parkovací asistent s kamerou v zadnej časti auta a nechýba ani automatické prepínanie svetiel. V teréne oceníte systém kontrolovaného zjazdu z kopca, ako aj ľahko dostupné tlačidlo na čiastočné vypnutie kontroly trakcie.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Tak vidíte, aj takýto nemilosrdný Sparťan ponúka všetky výdobytky modernej doby a dokonca má celý interiér precízne spracovaný. Použité materiály sú na pohľad i dotyk veľmi dobré. Ešte sa pozrime do druhého radu, kde je miesta pomenej, no stále dosť na to, aby sa tu pohodlne odviezli dve dospelé osoby priemerného vzrastu alebo 3 deti. Ak využívate autosedačky, tak dve sem dáte s prehľadom, ISOfix je prítomný a nespratných súrodencov môžete oddeliť lakťovou opierkou.

Treba však brať na vedomie, že posed nie je tak pohodlný ako v bežných SUV. Operadlá sa odklopiť nedajú, ale pod sedadlami nájdete oddelený priestor pre lekárničku, lano a pod. Veľký priestor na útočnú pušku M4 tu nenájdete, to ponúka iba veľký brat F-150 a Američania túto možnosť radi využívajú :). Ak si odmyslím absenciu výduchu ventilácie, tak je zadná časť v poriadku.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR (Zdroj: Caricos.com)

Záverečné hodnotenie

Toto auto mám dokonale vryté v pamäti! Toľko radosti a zábavy som nezažil už veľmi dávno. RAPTOR je dokonalým stelesnením radosti, odolnosti a zábavy – na počkanie. Kedykoľvek vám to napadne sa môžete vyblázniť do sýtosti a potom sa ako rádový občan pohodlne odveziete na dlhú služobnú cestu po diaľniciach. Všetko zvláda + budí rešpekt všade kde sa dostaví. A to je čisto sériové auto, na ktorom môžete vykonať ďalších „XY“ úprav podľa seba (odporúčam nahliadnuť na úpravy spoločnosti DELTA 4X4). Ťažko sa mu niečo vytýka. Ak máte radi tento štýl áut, tak toto je hotová vec, stačí kúpiť a vyraziť naprieč dobrodružstvom.

Ford Ranger RAPTOR

Ford Ranger RAPTOR

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Cena: od 57 588 eur

Fotogaléria

Prečítajte si aj:

Ford Ranger Wildtrak 2.0 TDCi: Štýlový do rodiny, odolný do roboty

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.