Ford Ranger je najpredávanejším autom vo svojej triede, za čo vďačí najmä svojim možnostiam, odolnosti a obsiahlej ponuke doplnkovej výbavy. Začiatkom tohto roku sa k nám dostala “civilná” verzia Rangera v najvyššej výbave WildTrak, ktorá bola výborná, ale niečo jej predsa len chýbalo! 

Chýbalo jej to, čo ponúka aktuálne testovaný model: ortodoxné Off-Road pneumatiky, doplnkové LED rampy v prednej časti a hliníková roleta na korbe, vďaka ktorej slúži tento priestor ako (takmer) plnohodnotný kufor. Možno sa to nezdá, ale tieto “aktualizácie” spravia v praxi veľmi veľa. Základ ako taký – teda výbava, motor, podvozok, asistenčné systémy a konektivita, to zostáva nezmenené a naďalej môžeme tvrdiť, že Ford Ranger patrí z pohľadu technologickej výbavy medzi to najlepšie na trhu. Samozrejme, v rámci svojej kategórie. 

Výrobca spravil veľmi dobre, keď do tohto pracovného modelu zakomponoval aj plnohodnotný systém FORD SYNC3, ktorý sa ovláda prostredníctvom 8” dotykového LCD displeja v strede palubnej dosky. V praxi to znamená, že konektivitu, ktorú má Mondeo (recenziu nájdete – TU) ponúka aj Ranger. Medzi najdôležitejšie prvky patrí podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto, režim sluhu, MyKey, Wi-Fi/Bluetooth a v neposlednom rade je to aj natívna navigácia. Výhodou je aj to, že na tento systém si veľmi rýchlo zvyknete.

V tejto recenzii nebudem rozoberať dizajn, interiér a základné podrobnosti, všetko nájdete komplexne zhrnuté v prvom teste tohto modelu – TU

Revír skontrolovaný, môžeme pokračovať

Čo však povedať treba je, že aj tento model má pod kapotou radový 5-valec s objemom 3.2 litra, ktorý má výkon 147 kW a max. krútiaci moment 470 Nm. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má bezproblémové správanie. Ak by bola v bežnom SUV, tak by som mal niekoľko výhrad, ale tu je to úplne v poriadku. Je dobre odstupňovaná, motor nenecháva v zbytočne nízkych otáčkach a reakcie sú tiež fajn. 

To, že v tomto prípade nejde o rýchlosť a zrýchlenie je asi každému jasné, ale báť sa netreba, 5-valec je dostatočne pružný a keď mu šliapnete na otlak, tak sa vie veľmi promptne rozhýbať. No hlavne má silu, v tomto prípade sedí prirovnanie ako ťažný kôň. Neustále som si užíval jeho hutný zvuk po naštartovaní, ale aj počas rozbiehania so studeným motorom – ako by ste riadili kamión, no paráda!  Niekomu to môže prekážať, ale je to charakter tohto motora a jednoznačne k nemu pasuje a patrí. 

Čo sa týka spotreby, tak tá bola celkom prekvapujúca. Počas bežných dní som jazdil so  stredne ťažkou nohou, čoho výsledkom bola príjemná spotreba na úrovni 9,5 l/100km. Keď som ho zobral do terénu a začali sme sa trošku “hrať”, tak bola spotreba o 2 až 3 litre vyššia, čo je na tak objemné a ťažké auto stále uspokojivá hodnota. Ak budete ťahať príves (brzdený – max. 3,5 tony) alebo naložíte na korbu ťažký náklad (nosnosť viac ako 1 tona), tak môžete očakávať niečo medzi tým. Prekvapením bolo aj to, že počas tohto testu som mal nižšiu spotrebu ako v prvom teste, pričom boli obuté pneumatiky s jednoznačne väčším odporom. Že by to bolo tou zimou počas prvého testu? 

Čo sa zmenilo? 

V prvom rade je to obutie, ktoré je v teréne neskutočne cítiť. Testovaný model mal namiesto klasických SUV pneumatík obuté špeciálne All-Terrain pneumatiky BFGoodRich (Baja Champion) 265/60/R18, ktoré majú úplne inú trakciu ako klasické pneu. Počas testu som prešiel, okrem iného, aj trasou, ktorú som absolvoval s prvým modelom, pričom nechýbalo ani kríženie náprav a strmé výjazdy. V prvom teste bol sneh, ktorý teraz nahradilo blato, no trakcia je niekde úplne inde. Na strmých výjazdoch, pri ktorých som musel zapínať redukovanú 4kolku som s týmto obutím prešiel v základnom 4WD režime. Rozdiel bol poznateľný okamžite. Na uzávierku zadného diferenciálu som, pochopiteľne, ani nesiahol. Ale zato asistenta zjazdu z kopca som využil.

S takýmto obutím prejdete 70% ťažkého terénu s redukovanou 4kolkou. Uzávierku využijete iba v skutočne náročnom teréne, v prípade uviaznutia a pod., teda špecifické prípady. Každopádne, ak využívate Rangera prevažne teréne, tak toto obutie by malo byť samozrejmosťou. Čo ma však prekvapilo je fakt, že na bežných komunikáciách nebolo toto obutie extrémne hlučné. Je počuť viac ako klasické cestné pneu, ale nie je to nič strašné a dá sa stým bezproblémov existovať – dennodenne. Prešiel som trasu BA – NR a späť po dialnici, pričom som z toho nemal vôbec nepríjemný pocit. 

Druhou zmenou je integrácia vysokosvietivej LED rampy na strechu vozidla a dvoch prídavných LED svetlometov do prednej masky, ktorá je z časti upravená. Toto je zmena, ktorú uvítate “všetkými desiatimi”. No najmä vtedy, ak vaše cesty vedú do terénu aj proti noci. Ranger nemá extra výkonné svetlomety, čo je jeho slabinou, ale ak si dáte namontovať tieto LED rampy, tak na bežné svetlá zabudnete. Zákaz používania strešnej rampy na bežných komunikáciách – iba v teréne a mimo oficiálnych ciest! Jedine, že by ste stretli neprispôsobivého šoféra :). 

Presný výkon nie je uvedený, ale verte, že tieto svetlá robia z noci deň. Spodné LED rampy sú prepojené s diaľkovými svetlami a zapínajú sa spoločne. Vrchná LED rampa má samostatné zapínanie. Verte, že nechcete stáť pred autom, keď sa tieto svetlá rozsvietia – zaručený “blackout” na minútu. Počas večerných a nočných jázd lesom som ich veľmi ocenil, ale aj tak ešte niečo chýba. Je pochopiteľné, že občas potrebujete odniekadiaľ vycúvať, no základné cúvacie svetlá sú tragédiou! V noci/večer nevidíte takmer nič, čo je nebezpečné – pre okolie aj auto. Kamera tu síce je, ale svetlo je prvoradé. Z tohto dôvodu by som dal ešte jednu LED rampu na zadnú hranu strechy – smerom dozadu.

Treťou zmenou je hliníkovo-plechová roleta korby (kryt), ktorá má výhodu v tom, že kontúry Pick-Upu zostávajú zachované a zároveň môžete túto časť využívať ako uzamykateľný batožinový priestor. Môže sa však stať, že počas silného dažďa vnikne voda aj do útrob korby, ale nie je to strašné – treba s tým ale počítať. Výhodou je aj to, že ak občas prenášate vyššie predmety, tak nie ste nijak obmedzovaní – hardtop má v tomto nevýhodu (samozrejme aj rôzne výhody). Roleta funguje veľmi pekne, ľahko sa zaťahuje a má samostatný zámok. Potešila ma aj drobnosť, ktorou je malá plynová vzpera na dverách korby. Po otvorení samostatne zídu dole a netresknú. Otváranie i zatváranie je podstatne príjemnejšie. 

Hodnotenie TOUCHIT

Na týchto dvoch verziách poznať, ako málo stačí k tomu, aby sa zmenilo tak veľa. Ford Ranger zostáva stále výborným pracantom, ktorý vás bude baviť aj počas bežných dní, čo je výhoda – nielen tohto Pick-Upu. Prejdete s ním neuveriteľný terén, potom sa vyrútite na cestu ako rádový občan a idete do kancelárie. Okrem toho ponúka tento model množstvo technológií a z časti ho môžeme označiť aj za reprezentatívny. Treba však poznamenať aj to, že konkurencia nespí a stále prichádzajú na trh zaujímavé novinky – aktuálne je to veľmi podarené Mitsubishi L200 6. generácie. 

Základná technická špecifikácia: Ford Ranger WildTrak 3.2 TDCi Duratorq

  • Motor: 3196 cm3 / Radový 5-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická
  • Výkon: 147 kW (200 ps) – 3000 rpm / 470 Nm – 1500 až 2750 rpm
  • Poháňaná náprava: V základom režime poháňaná zadná náprava, pohon všetkých kolies, redukovaný pohon všetkých kolies + uzávierka diferenciálu
  • Rozmery: dĺžka – 5362 mm / šírka – 1860 mm / výška – 1848  mm / rázvor – 3220 mm
  • Svetlá výška: 229 mm
  • Polomer otáčania: 12,4 m
  • Brodivosť: 800 mm
  • Nájazdové uhly: predný – 28° / zadný – 28°
  • Prejazdový uhol: 25° / uhol bočného náklonu: 35°
  • Pohotovostná hmotnosť: 2194 kg
  • Objem a veľkosť ložnej plochy: 1549 x 1560 x 511 (d,š,h)
  • Objem palivovej nádrže: 80 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 175 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,6 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Základná cena modelu WildTrak 3.2 TDCi: 41 976 Eur

Prečítajte si aj: 

MINI (Country Man All4 D) Road Trip: S maxi MINI so stanom na streche do Chorvátska

Značky: