Po veľmi krátkom čase od testu Mazdy CX-3 (recenziu nájdete – TU) smerovali moje kroky opäť do Mazdy, kde som bol prevziať novú Mazdu 6 v exkluzívnej výbave Takumi Plus. Už týždeň predtým mi často„behala po rozume“ otázka, aká vlastne tá nová 6ska bude. CX-3 na mňa extra dojem neurobila, a tak som bol trošku na pochybách.

 Dizajn Mazdy 6 sa mi páči dlhodobo, to musím priznať. Faceliftovú verziu som doposiaľ videl (asi) iba na obrázkoch. V reálnej prevádzke ich ešte nie je veľa, aspoň ja som na nich nemal šťastie. No a práve tu nastal rýchly zvrat všetkých pocitov – čakala na mňa nádherná 6ska v bielej perleti, obutá na elegantných 19“ diskoch a po nastúpení dovnútra ma ovalil špičkovo spracovaný interiér. WAW efekt ako sa patrí! A čo prezradím už teraz, tento pocit ma sprevádzal až do posledného dňa testu. Každý Boží deň som ju obdivoval a tešil sa z nej ako malý chlapec, ktorý dostal nový „angličák“. Treba hovoriť viac? Jednoducho paráda!

Červenej bolo dosť, k Mazde síce patrí, ale obzerajte sa po tejto bielej, je ako z rozprávky. Pozrime sa na ten dizajn ešte jedným okom. Nejde o žiadnu revolúciu, ale poriadnu evolúciu, ktorá sa podarila. Kompletne prerobená je predná maska, ktorá je výrazne väčšia a má zaujímavý segmentový vzor. Zmenený je aj dizajn oboch nárazníkov – v podstate nezostal kameň na kameni a to je dobre. Ak vedľa seba postavíte novú a predošlú 6ku, tak pochopíte o čom hovorím. Spodok masky chladiča lemuje masívna chrómová lišta, ktorá prechádza až pod adaptívne LED svetlomety. Tie sú viac natiahnuté a užšie.

Celá karoséria je krásne spracovaná a každý jeden detail alebo prelis zaujme. Zadnej časti dominuje mohutný nárazník z jedného kusu plastu, ktorý končí až pod svetlami. Tie sú opäť úzke, natiahnuté a opticky spojené chrómovou lištou. Spodnú časť nárazníku dotvárajú dve masívne koncovky výfukového systému. Žiadne fejky, ale poriadne trubice! Nestáva sa to často, ale toto auto ma strašne ohúrilo, čo cítiť aj na tomto texte. Ak sa vám to nezdá, odporúčam sa ísť na novú 6sku pozrieť, budete prekvapení.

Teraz sa poďte posadiť dnu, nech sa páči! Po nasadnutí vás okamžite začnú rozmaznávať extrémne pohodlné kožené sedadlá alebo skôr kreslá, ktoré sú širšie, majú jemné bočné vedenie, perfektné spracovanie a samozrejmosťou je aj elektrické ovládanie a pamäť na 2 polohy. Okrem toho sú sedadlá aj odvetrávané a vyhrievané. Dlhé cesty sú v tomto aute skutočnou radosťou. Kvalitu a špičkové spracovanie vidieť aj pri pohľade na zostatok interiéru. Palubná doska s prešívaním, okrasné lišty z originálneho materiálu – Ultrasuede (niečo ako semiš), drevo, klavírny lak a doplnky z lešteného hliníku. To všetko v dobrom pomere a rozložení, aby to nebolo rušivé alebo nepraktické.

Samozrejmosťou je kožený multifunkčný volant, ktorý je taktiež vyhrievaný. Do toho všetkého zapadá masívny stredový tunel obšívaný kožou, kde sú umiestnené dôležité ovládacie prvky, ako aj volič automatickej prevodovky. Nechýba ani roletkou krytý priestor na 2 poháre, kde sa dajú odložiť aj väčšie smartfóny. Priestoru je dostatok nie len pre pasažierov, ale aj rôzne drobnosti.

Vzhľadom na typ karosérie a športovo elegantné línie ma prekvapil aj životný priestor na zadných sedadlách. Sadnem si sám za seba a relatívne pohodlne by som sa cítil aj na dlhšej trase. Dostatok priestoru majú chodidlá, kolená, ale aj hlava. Sedadlá sú príjemne mäkké a veľmi komfortné. Zadní pasažieri so mnou tieto pocity zdieľali. Oceňujem prítomnosť výduchov ventilácie a lakťovej opierky s priestorom na poháre a dvomi USB-A portami na nabíjanie zariadení. V lakťovej opierke sú aj ovládače vyhrievania zadných sedadiel.

Operadlá sa dajú sklopiť (delenie 60:40), čim sa vytvorí slušne veľký priestor na objemnejšie predmety. Batožinový priestor je vzhľadom na typ karosérie obmedzený, ale stále bohato objemný (489L) na to, aby ste sem zbalili 4-člennú rodinu na dovolenku. Áno, aj sem som dal náš objemnejší kočík, pričom bol kufor stále „prázdny“. Ochudobnení určite nebudete, ale kombi verzia (Wagon) by tiež stála za vyskúšanie.

Motor, prevodovka a jazdné vlastnosti  

Pod veľkou prednou kapotou má svoje miesto vrcholová benzínová motorizácia s označením 2.5 Skyactive-G. To napovedá, že ide o 2,5-litrový benzínový 4-valec (Atmosférický – bez turba), ktorý má výkon 143 kW (193 hp) a max. krútiaci moment 258 Nm (škoda, že na náš trh Mazda nedotiahla aj preplňovanú verziu s výkonom 186 kW). Tento motor spolupracuje so 6-stupňovou automatickou prevodovkou (+ radenie pod volantom). Síce je iba 6-stupňová, ale výborne vyladená a pracuje bez akýchkoľvek zaváhaní alebo problémov.

Vytkol by som jej iba pomalšie reakcie. Pri akcelerácii je cítiť chvíľkovú medzeru. Dá sa tomu však vyhnúť, stačí aktivovať režim SPORT, ktorý je jediný dostupný. Po jeho aktivácii sú reakcie prevodovky a motora promptnejšie. Ak nechcete meniť režim, stačí naplno zatlačiť „pupák“ pod plynovým pedálom, ktorý auto automaticky prepne do režimu SPORT, pričom prevodovka okamžite podraďuje o niekoľko stupňov nižšie a reaguje rýchlejšie.

K výkonu motora by som mohol mať skrz jeho objem výhrady, čo ma „škrelo“, ale nakoniec to tak nie je. Výkonu je na bežné jazdenie dosť a prejaviť sa vie veľkým štýlom, čo oceníte najmä počas predbiehania. Pružné zrýchlenie je prijateľné, ale tá „turbína“ by bola niekde inde. Atmosféra a väčší obsah sa však odvďačí životnosťou a zaujímavou spotrebou, ktorá sa počas testu ustálila na hodnote 7,5l/100km. Počas „vyťažovania“ sa prehupla mierne nad 8 litrov, ale priemer bol stále veľmi príjemný, pričom mi nešlo o šetrenie. Ak jazdíte s ľahkou nohou, tak nie je problém zísť ešte nižšie.

Táto dvojica však nie je úplná. Aby to bolo kompletné, tak sa k nej pridáva aj výborne nastavený a komfortný podvozok, ktorý krásne filtruje väčšinu nerovností. Samozrejme, Slovenské cesty sú extra, a tak niekedy ani tento podvozok nepohltí úplne všetko. Poznamenať však treba, že testovaný model bol obutý na krásnych 19“ diskoch (pneumatiky – 225/45/19), čo dokonalému komfortu neprospieva. No ale povedzte, ako by vyzerala na 17“ diskoch? Strašne! Toto je perfektná kombinácia.

Adaptívne LED svetlomety

K bezpečnosti a celkovému komfortu napomáhajú výborné adaptívne LED svetlomety. Každý svetlomet (hlavný/predný) disponuje 20 svetelnými blokmi, o ktoré sa stará elektronika. Disponujú funkciou automatického prepínania tlmené/diaľkové, a tiež veľmi slušne tieňujú ostatné autá v premávke. Po novom sú hmlové svetlomety zakomponované priamo v hlavnom svetle, vrátane denného LED svietenia. Obrysové svetlomety, ako aj väčšina svetelnej techniky patrí LEDkám. Dizajn svetlometov sa trošku zmenil, čo novinke pomohlo, ale svetelný podpis ostal zachovaný.

Komfort a technológie

Keďže ide o vlajkovú loď, tak tomu musia byť prispôsobené aj komfortné prvky a celková výbava, vrátane pokročilých asistenčných systémov. Základom spokojnosti je 2-zónová automatická klimatizácia, ktorej sekundujú klimatizované/odvetrávané predné sedadlá a vyhrievané predné aj zadné sedadlá. Tie predné sú v „elektrike“ a šoférove s pamäťou na 2 pozície. Samozrejmosťou je kožený multifunkčný volant, 4 elektrické okná s automatickým doťahovaním a bezkľúčový vstup/štartovanie.

Centrom nastavení a útočiskom multimédií je systém MZD Connect, ktorý sa ovláda cez veľký 8“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky. Taktiež sa ovláda aj pomocou ovládacích prvkov v stredovej konzole (kruhový ovládač + tlačidlá rýchleho prístupu k dôležitým funkciám). Hlavnému displeju sekunduje 7“ digitálny prístrojový panel pred vodičom, ktorý je obklopený analógovými ukazovateľmi. Celé zobrazenie je veľmi prehľadné, ale ovládanie systému cez združený prístrojový panel (ovládanie na volante) je „v plienkach“. Zobraziť sa toho dá relatívne dosť, čo je výhoda, ale nastaviť takmer nič.

Ak by vám tieto zobrazovacie plochy nestačili, tak je k dispozícii aj veľký projekčný HeadUp displej, ktorý vyniká dobrou grafikou. Vidíte na ňom všetky dôležité informácie o systémoch vozidla, navigácii a pod. K multimédiám prislúcha aj konektivita, ktorá má bohaté zastúpenie. Chýbať nesmie Bluetooth, 2 USB-A porty, SD slot, 3,5 mm audio konektor, CD mechanika a 12V zásuvka – vpredu.

Vzadu sú k dispozícii 2 USB-A porty na nabíjanie. Prítomný je aj integrovaný navigačný systém, ktorý funguje bez väčších problémov, ale radšej by som prial podporu aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Napokon spomeniem aj možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu pre zvyšok posádky a podporu aplikácií Stitcher/AHA, ktoré umožňujú prepojenie na určité sociálne siete alebo pomocou nich spustíte internetové rádio a pod. No a v prémii musí byť aj prémiové audio, v tomto prípade značky BOSE.

Asistenčných systémov je hojne, čo zabezpečí nie len pocitovú, ale aj reálnu bezpečnosť pre všetkých pasažierov. V testoch Euro NACP dopadla nová 6ska veľmi dobre. Prejdime k samotným systémom (i-ACTIVSENSE). Bežným prvkom v tejto triede je adaptívny tempomat a sledovanie jazdných pruhov s aktívnym vedením v pruhu. Aktívne vedenie vám vie pomôcť skôr na rovných úsekoch, ale musím poznamenať, že nie vždy sa tento systém správal tak ako by mal. Tu ešte majú čo Japonci doháňať.

Výborne však funguje čítanie dopravných značiek, sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle, ako aj aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča. Systém sleduje aj pozornosť šoféra. Na záver som si nechal parkovacieho asistenta, ktorý zoskupuje 4 kamery a viacero PDC senzorov v okolí auta. Pracuje výborne, ponúka 360° pohľad okolo auta a možnosť zmeny pohľadu, ale rozlíšenie kamier by sa mohlo radikálne zlepšiť. Výhodou je zobrazenie natočenia kolies v reálnom čase, vďaka čomu sa dá lepšie vyparkovať, ale aj zaparkovať.

Hodnotenie TOUCHIT

Nová Mazda 6 vo mne zanechala neskutočne pozitívnu emóciu. Od prvého dňa ma ohurovala svojou majestátnosťou, skvelými jazdnými vlastnosťami, výborným motorom, perfektne spracovaným interiérom a celkovým pohodlím, ktoré celej posádke ponúka. Tretí facelift sa podaril na 100%. Novinka zaujme z každej strany a cením aj to, že aj keď je to v tomto prípade sedan, tak ani bežná rodina sa na nedostatok priestoru sťažovať nebude. Priestor majú všetci pasažieri a do batožinového priestoru sa pobalíte bezproblémov aj na dlhšiu dovolenku. Sedan má športovo elegantné krivky a majestátny postoj, ale ak chcete ešte viac priestoru, najmä pre batožinu, tak siahnite po verzii Wagon (kombi). Vôbec som neočakával, že nová 6ska bude tak parádna! A ak máte námietky, treba ísť do showroomu a vyskúšať!

Základná technická špecifikácia – Mazda 6 2.5 Skyactive-G / Takumi Plus

  • Motor:2488 cm3 / 4-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická
  • Výkon: 143 kW (193 ps) – 6000 rpm / 258 Nm – 4000 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka 4870 mm / šírka – 1840 mm / výška – 1450 mm / rázvor – 2830 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1462 kg
  • Objem batožinového priestoru: 489 litrov
  • Objem nádrže: 62 litrov
  • rýchlosť: 222 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 8.1 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Cena testovaného modelu: od 36 590 Eur

Galéria

Prečítajte si aj:

BMW 520d (Efficient Dynamics Edition) – Mníchovská klasika naľahko

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE