Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nákladná doprava je dôležitým pilierom ekonomiky. Aby bola jej ekologická transformácia úspešná, musia byť úžitkové vozidlá, ktoré prepravujú tovar, vybavené alternatívnymi pohonmi. V dôsledku toho je toto odvetvie v pohybe a spoločnosť Bosch sa snaží udržať na čele. Technologická spoločnosť rozširuje svoje portfólio produktov a riešení a opäť sa zameriava na rozmanitosť. „Prechod úžitkových vozidiel na alternatívne pohony bude úspešný len vtedy, ak zostaneme technologicky neutrálni a budeme pokračovať vo vývoji všetkých foriem pohonov a zvyšovať ich účinnosť,“ povedal Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda obchodnej oblasti Mobility, na tohtoročnom veľtrhu IAA Transportation v Hannoveri. „V nasledujúcich rokoch očakávame, že pokračujúci rast globálnej nákladnej dopravy a súčasný prechod na alternatívne pohony úžitkových vozidiel podporí ďalší nárast nášho podnikania. Pre nás nie je podnikanie s veľkými vozidlami žiadnou maličkosťou – v oblasti Mobility generujeme štvrtinu nášho obratu práve z nákladných áut a dodávok,“ dodal Heyn.

Očakáva sa, že celosvetová výroba vozidiel bude v roku 2024 v porovnaní s predchádzajúcim rokom stagnovať. Za predpokladu dobrého posledného štvrťroka očakáva spoločnosť v roku 2024 mierny nárast obratu v obchodnej oblasti Mobility, a to aj napriek veľmi náročnému trhovému prostrediu. Cieľom je dosiahnuť v tejto oblasti do roku 2029 celosvetový obrat viac ako 80 miliárd eur.

Nové usporiadanie obchodu s úžitkovými vozidlami

Bosch chce využiť obrovské príležitosti, ktoré v súčasnosti vznikajú v súvislosti s rastom globálnej nákladnej dopravy a prechodom na alternatívne systémy pohonu. S týmto cieľom spoločnosť reorganizuje svoje podnikanie v oblasti úžitkových vozidiel v rámci obchodnej oblasti Mobility. Od januára 2025 spoločnosť pod vedením Jana-Olivera Röhrla, výkonného viceprezidenta pre úžitkové a terénne vozidlá, spojí dôležité kompetencie do novej obchodnej jednotky, ktorá bude združovať vývoj systémov a riadenie produktov s portfóliom pre nákladné vozidlá a terénne aplikácie. „Sme presvedčení, že toto nové usporiadanie prinesie výhody našim zákazníkom, a že vďaka tomu bude naša spolupráca ešte úspešnejšia. Spoločne chceme dostať úžitkové vozidlá na cesty ešte efektívnejšie a bezpečnejšie,“ povedal Röhrl na veľtrhu IAA Transportation 2024.

Na dosiahnutie tohto cieľa sa spoločnosť Bosch zameriava na rozmanitosť pohonných jednotiek a technologickú neutralitu. Podľa interných prognóz spoločnosť predpokladá, že v roku 2030 bude celosvetovo približne 20 % všetkých novo registrovaných úžitkových vozidiel ťažších ako šesť ton vybavených batériovým elektrickým pohonom, zatiaľ čo podiel palivových článkov bude približne 3 %. Do roku 2035 bude mať batériu na palube každé tretie nákladné vozidlo a každé desiate bude vybavené palivovým článkom. V tom čase sa na cestách očakáva aj vodíkový motor, aj keď v menšom počte. Jedno je však jasné: Nákladná doprava môže byť elektrická len vtedy, ak bude k dispozícii vhodná infraštruktúra. „Potrebujeme dôsledné a rýchlejšie rozširovanie elektrických nabíjacích staníc a vodíkových čerpacích staníc v Nemecku a Európe,“ uviedol Heyn.

Podľa spoločnosti Bosch si rôzne technológie pohonu navzájom nekonkurujú, práve naopak ich rozmanitosť umožňuje výrobcom rozhodnúť sa pre optimálne riešenie pre rôzne druhy aplikácií. To znamená, že Bosch nielenže ďalej vyvíja technológie pohonu pre batérie, palivové články a vodíkové motory, ale aj zefektívňuje moderné spaľovacie motory. A najmä vzhľadom na to, aký veľký je súčasný vozový park, môžu syntetické palivá zohrávať významnú úlohu aj pri zmierňovaní klimatických zmien.

Asistenčné systémy pre úžitkové vozidlá nadobúdajú rýchle tempo

Spoločnosť Bosch na veľtrhu IAA Transportation predstavila svoje nápady, inovácie a riešenia pre modernú nákladnú dopravu. Ale aj ďaleko od Hannoveru už technológie Bosch menia spôsob prepravy tovaru z bodu A do bodu B. Napríklad v Číne sa začala sériová výroba e-nápravy Bosch pre ťažké úžitkové vozidlá s hmotnosťou od 18 do 49 ton s plne integrovaným elektromotorom, prevodovkou, pohonom spojky, meničom a diferenciálom. Riešenie je vhodné pre vozidlá s batériovým pohonom, ako aj pre vozidlá poháňané elektrickými modulmi s palivovými článkami. V Indii sú na cestách prvé skúšobné vozidlá s vodíkovým motorom. Spoločnosť Bosch pre ne dodáva vstrekovacie systémy, senzory, ventily nádrží a riadiace jednotky vrátane softvéru – všetky kľúčové komponenty pre vodíkový pohon. A v USA Bosch a spoločnosť FirstElement Fuel intenzívne pracujú na tzv. kryogénnom čerpadle, ktoré bude prvýkrát uvedené do prevádzky v Kalifornii v roku 2025. Nové čerpadlo umožní oveľa jednoduchšie a predovšetkým rýchlejšie tankovanie úžitkových vozidiel, a to s dostatočným množstvom vodíka na 1 000 kilometrov jazdy len za desať minút!

Oblasť asistenčných systémov zostáva taktiež dôležitou súčasťou stratégie spoločnosti Bosch pre úžitkové vozidlá. Podľa internej štúdie možno pomocou systému podpory udržiavania v jazdnom pruhu zabrániť približne jednej z ôsmich nehôd spôsobených ťažkým nákladným vozidlom, čo zachraňuje nielen životy, ale aj náklady dopravných spoločností na materiálne škody. Ďalším kľúčovým asistenčným systémom Bosch je elektronický horizont, ktorý umožňuje úspornú a emisne úspornú jazdu ťažkých nákladných vozidiel. Zhromažďuje údaje napríklad o topografii, polomeroch zákrut alebo dopravných značkách a inteligentne prispôsobuje rýchlosť vozidla jeho okoliu, a to aj s využitím kinetickej energie nákladného vozidla. Systém funguje na diaľniciach aj v mestskej premávke. V prípade úžitkových vozidiel so spaľovacími motormi dokáže znížiť spotrebu paliva až o 5 %, a tým znížiť emisie CO2. Úžitkové vozidlá na elektrický pohon majú lepšiu energetickú účinnosť, vďaka čomu majú dlhší dojazd. Viac ako milión vozidiel je už vybavených týmto elektronickým horizontálnym systémom Bosch.

Nákladné vozidlá a dodávky musia byť aktualizovateľné

S prechodom automobilového priemyslu na softvérovo definovanú mobilitu čelia aj úžitkové vozidlá zmene paradigmy. Už len kvôli rastúcemu počtu pripojených služieb a riešení pre správu vozového parku je nevyhnutné, aby boli nákladné vozidlá a dodávky aktualizovateľné podobne ako v sektore osobných automobilov. Tu je zlatým pravidlom menej počítačov vo vozidle, a teda aj menšia zložitosť E/E architektúry vozidla. Inteligencia je v súčasnosti rozložená medzi niekoľko rôznych počítačov, ale v budúcnosti bude zoskupená len do niekoľkých počítačov vozidla. Bosch podporuje výrobcov pri prechode z hardvérovo na softvérovo definovanú mobilitu, vrátane oblasti komerčných vozidiel, pričom ponúka širokú škálu vhodných softvérových riešení a služieb.

Platforma digitálnych služieb spoločnosti Bosch pre logistiku s názvom L.OS sa zameriava na špecifické výzvy, ktorým čelí odvetvie dopravy a logistiky. Spoločnosť v tejto oblasti spolupracuje okrem iného so spoločnosťou Amazon Web Services. Srdcom softvérového ekosystému pre špeditérov a dopravcov je trh, ktorý ponúka centralizovaný prístup k digitálnym riešeniam rôznych poskytovateľov pre všetky aspekty logistického podnikania v rámci jedného bezproblémového prostredia: riadenie vodičov, dopravy a vozového parku; plánovanie trás a parkovania; finančné služby a transparentnosť dodávateľského reťazca.

Riešenia konektivity Bosch pomáhajú aj poskytovateľom mobilných a logistických služieb využívať svoje vozidlá čo najefektívnejšie a minimalizovať prestoje. Technickým základom je riadiaca jednotka Bosch, ktorú možno dodatočne namontovať do akéhokoľvek vozidla bez ohľadu na výrobcu, čo umožňuje prevádzkovateľovi vozového parku prístup k jeho prevádzkovým a diagnostickým údajom, a tým aj k širokému spektru služieb založených na údajoch. Napríklad funkcia „The Retrofit Efficiency module” (remodul) rozpozná trasu, po ktorej vozidlo jazdí, a mierne upraví jeho rýchlosť v súlade s empirickými hodnotami uloženými v centrálnej databáze. To môže znížiť spotrebu paliva až o 4 %, čo je pre prevádzkovateľov vozového parku atraktívna cenová výhoda. Funkcia Vehicle Health zase zaznamenáva štandardizované aj špecifické kódy chýb výrobcu vo vozidle a vyhodnocuje ich v cloude. Vďaka tomu možno včas identifikovať hroziace problémy a zrozumiteľne ich prezentovať, aby bolo možné napríklad navrhnúť včasný servis. Tým sa výrazne znižuje počet neočakávaných porúch, čo prevádzkovateľom výrazne uľahčuje plánovanie.

Značky: