Volkswagen nie je jedinou automobilkou, ktorá musí uťahovať opasky, na čo v konečnom dôsledku doplatí množstvo ľudí stratou práce alebo znížením mzdy.
Začať treba s tým, že Ford prestal produkovať veľmi obľúbené modely – Mondeo a Fiesta, ku ktorým sa onedlho pridá aj Focus, čo má zásadný vplyv na pokles predajov na starom kontinente. Namiesto týchto modelov sa Ford zameriava na rôzne crossovery a EV, čo je zatiaľ stávkou, ktorá sa nevypláca.
Spoločnosť Ford nedávno oznámila, že v celej Európe ruší približne 4000 pracovných miest, predovšetkým vo Veľkej Británii a Nemecku, čo v praxi predstavuje približne 14% pracovnej sily v rámci Ford Europe. Prepúšťanie má byť „dokončené“ do roku 2027.
Ford v tlačovej správe uviedol, že „obzvlášť znepokojujúce je zdravie obchodu s osobnými vozidlami v Európe, kde spoločnosť Ford v posledných rokoch utrpela značné straty. Priemysel sa orientuje prevažne na elektrifikované vozidlá a nová konkurencia je taktiež veľmi rušivá.“
Je pravdou, že európske automobilky to nemajú ľahké, najmä s ohľadom na prísne emisné predpisy pre autá so štandardným spaľovaním, regulačnou neistotou, slabým dopytom po elektrických vozidlách a rušivým nárastom čínskeho dovozu. Agentúra Reuters uvádza, že zatiaľ čo predaj nových áut v Európe do septembra klesol o 6,1 %, predaj Fordu klesol o 17,9 %. Je zrejmé, že bez opôr, akými bola Fiesta a čoskoro aj Focus, bude Ford trpieť.
Ford však interné rušenie modelov nevníma ako chybu a skôr sa snaží vložiť problém do rúk niekomu inému. Finančný riaditeľ spoločnosti Ford, John Lawler, nedávno napísal list nemeckej vláde, v ktorom uviedol: „To, čo nám v Európe a Nemecku chýba, je nezameniteľný, jasný politický program na podporu e-mobility, ako napr. investície do nabíjacej infraštruktúry, zmysluplné stimuly, ktoré pomôžu spotrebiteľom prejsť na elektrifikované vozidlá, zlepšenie nákladovej konkurencieschopnosti výrobcov a väčšia flexibilita pri plnení cieľov v oblasti CO2.“ Dodajme, že Nemecko tento rok ukončilo dotácie pre elektromobily.
Ford plánuje znížiť svoje výrobné ciele aj pre najnovšie európske elektromobily Capri a Explorer, ktoré sú postavené na platforme MEB od Volkswagenu. Čoskoro bude mať modrý ovál aj elektrickú verziu obľúbeného crossoveru Puma na báze Fiesty. Či to však bude stačiť na „zastavenie krvácania“ je otázne, najmä s ohľadom na fakt, že Európania majú stále radi menšie autá spaľujúce naftu a benzín.
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj: