Internet vecí dnes – Hlásenia na číslo 112, ochrana železnice a sledovanie ľudí na letiskách
Systémový integrátor a dodávateľ riešení pre konvergovanú bezpečnosť, firma TTC Marconi, hovorí o tom, aké riešenia už v súčasnosti fungujú doma aj vo svete.
Okrem iného dodávajú a vyvíjajú komunikačný informačný systém na čísle 112, ktorý je zrealizovaný na dvoch pracovitých záchrannej služby.
Zmena hrozieb – útočníci už nepreliezajú ploty
Svet hrozieb sa mení. Kedysi sa riešili narušenia objektu v podobe fyzickej bezpečnosti. Ukradnutý kábel, prelezenie plotu, vypáčenie dverí. Dnes sa hovorí o vyradení rozvodne, nelegálnej migrácie, DDoS útoku atď. a v mnohých prípadoch vo všetkom na diaľku.
Fyzická bezpečnosť nie je na vrchole a nastupuje kybernetická bezpečnosť. Namiesto toho, aby sa niekde museli útočníci dostaviť, spravia to oveľa jednoduchšie – cez počítač. Vyhodnocovanie útokov je potrebné presunúť nie na technológiu kedy sa vyhodnocujú spätne. Cieľom zmeny pohľadu je predpovedať hrozby a útoky, ešte než k nim dôjde.
Kto nechal podozrivý kufor na letisku?
Nadstavbové systémy ako video manažment systémy potrebujú vyhodnocovať scenáre. Napríklad prístupový systémov alebo napríklad analýzy správania sa. Takto to funguje na letiskách, kde kamery dokážu podľa tváre rozpoznať Medzi funkcie detekcie patrí aj analýza davu. Scenárov môže byť viac, napríklad hlásenie nadmerného preplnenia haly alebo oblasti, kde by mal byť priechod plynulý. Druhou možnosťou je napríklad analyzovanie pohybujúceho sa davu. Ak kamera rozpozná pohyb človeka proti davu, môže ísť o rizikový incident a spustí sa poplach. Ďalšou možnosťou analýzy je identifikovanie osoby. Napríklad sa na letisku objaví podozrivý kufor alebo batoh bez dozoru. Na základe kamerového záznamu a automatickej analýzy obrazu sa dá spätne vysledovať osoba, ktorá tam kufor nechala. Takisto sa dá na základe špecifikácie vlastností osoby vyhľadať jej celkový pohyb na letisku. Stačí zadať napríklad, že ide o človeka v modrých rifliach a bielou šiltovkou na hlave. Nielen na letisku, no všade, kde bude implementovaný nadstavbový systém, ktorý kooperuje s kamerami a snímačmi v danej oblasti.
Železničné priecestie
Takéto riešenia sú inštalované aj na železničných priecestiach. Napríklad keď v čase varovnej signalizácie prichádzajúceho vlaku prejde auto. Ak prejazd ale okamžite opustí, z pohľadu železničnej dopravy sa nič nedeje. Systém môže byť nastavený tak, aby fotografiu auta poslal na políciu, pretože pre nich to incident je. Pre dráhovú bezpečnosť nie, ak auto prejazd včas opustilo. V prípade, že tam zostane, spustí sa poplach a až teraz dostáva dispečing hlásenie. Dispečer nie je zahlcovaným „planými“ poplachmi z pohľadu bezpečnosti. Naopak, pri nahlásení incidentu, napríklad v prípade uviaznutého kamiónu, prebehne komunikačný proces – od upovedomenia dispečingu, vlakvedúceho, alebo napríklad až po záchranné zložky. Rovnako toto funguje na letisku, kedy sú všetky zložky pripravené skôr, ako lietadlo povedzme núdzovo pristane. Rovnako tak, keď pristane na inú než vyhradenú dráhu pre jeho let.
Podobné články
OPPO Reno15: Tieto smartfóny očakávame, prídu aj do Európy
TOP 10 najobľúbenejších filmov na internete – 51. týždeň
TCL na CES 2026 ukáže budúcnosť zobrazovacích technológií a AI ekosystémov
VPN v Európe pod tlakom: EÚ zvažuje rozšírenie logovania dát
Prečo firmy prechádzajú na platformové riešenia mobility ako Bolt Business?