Napriek miliónom investovaným do elektronických služieb a ich publicity, nie je štát schopný zabezpečiť aktiváciu elektronických schránok tak, aby ich používanie mohol dať podnikateľom ako povinnosť. Opätovné posúvanie termínu preto odborníci zo Slovensko.Digital vnímajú predovšetkým ako zlyhanie verejnej správy.
Vláda na dnešnom rokovaní schválila posun povinnej aktivácie elektronických schránok pre právnické osoby. “Štát tento termín posúva už tretíkrát a stále nedokázal podnikateľov presvedčiť o výhodnosti elektronických schránok natoľko, aby si ich aktivovali. To je pomerne chabý výsledok informatizácie a práve v tom vnímame jeho zlyhanie” povedal Ján Hargaš zo Slovensko.Digital. “Schránky nevyužívajú ani samotné úrady. Leží v nich viac ako 400 tisíc neprečítaných správ” upresnil Hargaš.
Podľa odborníkov je chybou, že ešte v júli, keď sa oznamovalo posunutie termínu na začiatok roka 2017, sa nezverejnil plán kampane. “Upozorňovali sme ešte v lete, že 6 mesiacov nie je veľa času a ak má byť kampaň úspešná, potrebujeme jasný plán. Kampaň napokon začala neskoro” hovorí Ľubor Illek zo Slovensko.Digital. IT špecialisti tiež upozorňujú, že na publicitu informatizácie sa z eurofondov minuli milióny eur, ktoré mali zabezpečiť dostatočnú informovanosť o elektronických službách. IT projekty na tieto výdavky povinne vyčlenili minimálne 3% ich rozpočtu. “Ak v tejto situácii podpredseda vlády obhajuje posunutie termínu tým, že podnikatelia stále nie sú pripravení, je to skôr priznanie zlyhania v oblasti komunikácie” doplnil Illek.
IT špecialisti navrhli predstaviteľom Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, aby zverejnil, ako si predstavuje informovanie o schránkach v najbližších mesiacoch. “Bez dôkladného plánu opäť len posúvame termín a sľubuje sa, že teraz to už stihneme. Kde je záruka? Potrebujeme tiež, aby všetci zainteresovaní viac informovali o výhodách aktivácie schránok. Hrozenie pokutami očividne nezaberá a celá komunikácia by mala byť viac zameraná na výhody elektronických služieb a schránok. Politici by v tomto mali ísť príkladom” povedal Hargaš. “Napríklad od 1. novembra 2016 majú úrady povinnosť komunikovať elektronicky, no len málokto vie, ktoré to sú a či si úrady túto povinnosť naozaj plnia,” uzavrel Hargaš.