Čo s autobatériou, ak v zime s autom nejazdíte? Ako štartovať cez káble, aby sme ju nezničili a podľa čoho autobatériu vyberať? 

Nízke teploty v zime potrápia pri štartovaní vozidla najmä autobatériu. Zabrať však poriadne dostane aj vtedy, ak napríklad zabudnete vypnúť svetlá auta a úplne ju vybijete. „Úplne vybiť autobatériu v zime a potom ju prudko nabíjať cez alternátor a štartovacie káble je asi to najhoršie, čo pre ňu môže byť. Stačí to spraviť párkrát a autobatéria úplne stratí kapacitu. Následne je nutné vymeniť ju,“ upozorňuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel spoločnosti Würth Slovensko.

Práve zimné obdobie je pre autobatériu poriadnou skúškou – vyššie nároky na štartovací prúd, hustejší olej v motore, ale aj zamrznutý štartér či tesnejšie doľahnutie jednotlivých komponentov spôsobuje, že stráca na výkone. „Základom je prevencia, ale aj investovanie do kvalitnej autobatérie a prípadne štartovacích káblov. Ich kvalita sa dá otestovať veľmi jednoducho už pri kúpe – otvorte svorku a pozrite sa, aká je hrúbka medenej žily vo vnútri, poprípade hliníkovej, ak má hliníkovú,“ radí Mišurda. Najkvalitnejšie sú medené káble. „Dôležité je vyberať podľa hrúbky kábla. Ak je kábel hrubý asi ako malíček a izolácia je zhruba 2-milimetrová, ide o kvalitné káble. No pozor si treba dávať na lacné a nekvalitné káble, kde možno hrúbka kábla je o veľkosti palca, ale izolácia je takmer pol centimetra, takže medená či hliníková žila vo vnútri je veľmi tenká a v podstate bez adekvátneho výkonu.“ upozorňuje.

Ako nabíjať?

Ak už k vybitiu autobatérie došlo a chcete štartovať cez štartovacie káble pomocou druhého auta, aj tu je potrebné dodržať postup, aby ste si nezničili nielen káble, ale aj autobatériu vozidla, ktorým štartujete.

„Postup je nevyhnutné dodržať. Na aute, ktoré idete štartovať, teda s vybitou autobatériou, najprv pripájate červený kábel na plus pol batérie až potom čierny, mínusový kábel, pripájate na kovovú časť motora. Neodporúča sa ju pripájať na kostru batérie, pretože pri štartovaní vzniká veľký prúdový odber,“ hovorí Mišurda.  Na aute, ktorým štartujete, teda s nabitou autobatériou, pripájate červený plusový aj čierny mínusový kábel priamo na batériu. Nabíjať stačí v prípade kvalitných káblov 5 až 30 sekúnd, potom by malo auto naštartovať. Káble však treba následne čo najrýchlejšie odpojiť. Keďže sa alternátor pri jednotlivých značkách vozidiel líši, môže tak dôjsť k rôznemu prúdovému zaťaženiu. Aj pri odpájaní káblov je nutné dodržiavať postupnosť. Z dôvodu bezpečnosti sa odpája ako prvý mínusový pól. Ak by ste ako prvý odpojili plusový pól a náhodou by vám štartovací kábel padol na kostru auta, došlo by k prepojeniu obvodu. „Začali by buď horieť káble, alebo v horšom prípade by došlo k spáleniu alternátora a zničeniu batérie v aute, ktorým štartujete,“ varuje Mišurda.

Ak nejazdíte, batériu uskladnite

Ak nepatríte medzi vodičov, ktorí v zime jazdia, batériu v aute zbytočne nenechávajte, aby sa nevybíjala. Autobatériu treba odpojiť, najlepšie vybrať a uložiť ju na suché miesto, ideálne s teplotou okolo 15-25 stupňov. Dobré je napojiť ju na udržiavací prúd.

Cena nabíjačiek sa v súčasnosti na trhu pohybuje od 30 eur, čo je rozhodne lacnejšie, než v prípade zničenia kupovať novú batériu. Pri menších autách sa cena novej batérie pohybuje od 50 nahor.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.