V médiách sa pravidelne objavujú odstrašujúce prípady dlžníkov, ktorí v minulosti pristúpili na nezákonné pôžičky od nebankových subjektov. Vďaka nekalým obchodným praktikám sa aj pri malej požičanej sume neskôr dostali do existenčných problémov a čelili exekúciám svojho majetku. Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS) upozorňuje, že aj vymáhanie dlhov musí byť férové. Regulované inkasné spoločnosti a spoločnosti združené v ASINS takto nikdy nepostupujú a vymáhajú len pohľadávky v zákonnom rozsahu.
Za tri stovky takmer 15-tisícový dlh
65-ročný dôchodca Anton K. z Radobice čelí stresu z vymáhania dlhu vo výške 15-tisíc eur, ktorý vznikol z pôvodnej pôžičky od nebankovej spoločnosti s výškou 300 eur s extrémne vysokým úrokom. Po zistení neprijateľných podmienok v zmluve sa obrátil na viaceré úrady, ale k pomoci sa dostal len čiastočne.
V zmluve chýbal povinný údaj o ročnej percentuálnej miere nákladov. Na základe toto sa tak malo jednať o úver, ktorý je bezúročný a bez poplatkov. Komisia navyše upozornila, že takzvaná rozhodcovská doložka, na základe ktorej boli rozhodnutia prijímané, je neprijateľnou zmluvnou podmienkou. Advokáti tiež poukazujú na to, že spoločnosť nemôže legálne vymáhať dlh bez platného súdneho rozhodnutia.
Dlh pána Antona bol medzitým od nebankového subjektu postúpený externej spoločnosti, ktorá od neho narastajúcu sumu vymáha agresívnymi a nátlakovými praktikami aj napriek chýbajúcemu platnému súdnemu rozhodnutiu. Spor sa tak naďalej naťahuje a dôchodca sa obáva, že situácia mu aj naďalej bude spôsobovať vážne problémy.
Regulované inkasné spoločnosti postupujú inak
Aj takéto prípady z praxe boli dôvodom k vzniku Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS), ktorej cieľom bolo podporiť a zvyšovať odbornú a etickú úroveň inkasného odvetvia na Slovensku. Členovia ASINS (jednotlivé inkasné spoločnosti) sa zaväzujú vo všetkých činnostiach dodržiavať profesionálny a zodpovedný prístup, vrátane dodržiavania Etického kódexu a Stanov ASINS.
„Pre našich členov tak vyplýva z Etického Kódexu niekoľko jasných pravidiel, ktorých sa pri vymáhaní dlhov musia držať. Je neprípustné akokoľvek ponižovať, vyhrážať sa, či vyvíjať neprimeraný nátlak na dlžníka, resp. inak znižovať jeho dôstojnosť. Je zakázané zverejňovať údaje o dlžníkovi, alebo poskytovať akékoľvek detaily týkajúce sa dlhu tretím osobám okrem prípadov, v ktorých takáto činnosť vyplýva priamo zo zákona. Taktiež je zakázané kontaktovať dlžníkov mimo času určeného právnymi predpismi a účtovať im akékoľvek poplatky v rozpore s platným právnym poriadkom, “ vysvetľuje Martin Musil, prezident Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS).
„Ak majú ľudia pocit, že inkasná spoločnosť postupuje nezákonne, tak nás môžu kontaktovať. Ak je spoločnosť členom ASINS, tak preveríme jej postup. Ak daná inkasná spoločnosť nie je našim členom, tak dlžníkom poradíme ďalší postup, “ dopĺňa Pavol Jakubov, viceprezident Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS).
Efektívne vymáhanie dlhov je postavené na vzájomnej komunikácii
Interné dáta inkasných spoločností, ktoré sú tiež členmi združenia ASINS, hovoria jasnou rečou. Spoločnosť sa v prieskume* pýtala svojich zákazníkov (dlžníkov), ako boli spokojní s vybavením svojich pohľadávok. 88 % zákazníkov súhlasilo s výrokom, že zamestnanci vzájomne komunikovali a snažili sa pochopiť ich situáciu. 90 % zákazníkov ocenilo, že im bola ponúknutá pomoc, ktorú potrebovali a 86 % zákazníkov tvrdí, že sa vďaka personalizovanému a empatickému prístupu podarilo vyriešiť ich problém.
„Nemôžem dať menej ako 5 hviezdičiek, nakoľko keď chcete riešiť svoje dlhy, vždy sa dá dohodnúť. Netreba sa báť zavolať. Odporúčam komunikovať a hľadať spoločné riešenia k obojstrannej spokojnosti,“ píše** pán Ľubomír, ktorý je klientom inkasnej spoločnosti patriacej pod Asociáciu slovenských inkasných spoločností (ASINS).
„Tieto výsledky sú od zákazníkov, ktorí sa rozhodli so spoločnosťou komunikovať, aj keď spočiatku boli častokrát skeptickí či priamo nahnevaní. Chceme ukázať, že najhoršie riešenie je prestať komunikovať a čakať, že sa problémy vyriešia samé. Za každým číslom stojí človek a každý prípad si zaslúži individuálny prístup. Naša práca nie je o vymáhaní – je o budovaní dôvery a pomoci našim zákazníkom vrátiť sa na správnu finančnú cestu.“ uzatvára Martin Musil z Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS).
*Interný prieskum spoločnosti Intrum Slovakia
** Klientská recenzia pre spoločnosť EOS KSI Slovensko