Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) dnes (23. januára 2017) začala nasadzovať novú technológiou šírenia Wi-Fi signálu pre cestujúcu verejnosť, ktorá bude primárne využívaná pre vagóny prvej aj druhej triedy v medzinárodnej doprave. Cena novej IT výbavy predstavuje 20 000 Eur na jeden vozeň. Riešenie pre Wi-Fi sa rieši po jednotlivých vozňoch, teda nie ako vlaku celého.

V pilotnom projekte bude technológia montovaná do 20 vagónov. Po vyhodnotení kvality technológie v ostrej prevádzke ZSSK vypíše verejnú súťaž na montáž novej technológie do cca 200 ďalších vagónov.

Tu prebiehala tlačová konferencia ZSSK o novom Wi-Fi pripojení vo vozňoch prvej aj druhej triedy

My sme boli aj na špeciálnej tlačovej konferencii, ktorá sa uskutočnila v pristavenom vozni na Hlavnej stanici v Bratislave. Vyskúšali sme si spôsob pripojenia a rovnako sme sa spýtali na možnosti ďalšieho rastu služieb pre cestujúcu verejnosť.

Rýchlosť pripojenia na sieť s názvom WIFI ZSSK sme merali priamo na tlačovej konferencii

V súčasnosti využívané riešenia Wi-Fi pripojenia s technológiou Vigor už nereflektujú všetky potreby a očakávania cestujúcich, pripravovaná zmena je preto posunom o niekoľko technologických generácií vpred s dôrazom na kvalitu a veľký potenciál ďalšieho rozvoja. Použitá technológia bude od firmy Huawei.

Toto je nový technológia od Huawei, ktorá sa postupne nasadí do vozňov ZSSK

Ak chceme v ZSSK reálne súťažiť s cestnou dopravou a súkromnými konkurentmi, technologická vyspelosť ponúkaných služieb tomu musí zodpovedať. Internetové pripojenie, ktoré stačilo pred ôsmimi rokmi, je dnes zúfalo zastarané a cestujúci sa naň oprávnene sťažujú. Pokiaľ chceme naplniť naše ambiciózne ciele v raste prepravených ľudí a tržieb, musíme investovať,“ konštatuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky.

Toto je základom nového rýchleho internetu vo vozňoch ZSSK

Víťazné riešenie od výrobcu Huawei v pilotnom režime dodá a namontuje spoločnosť WDS Solution. Dodávaná technológia v mnohom prekračuje súťažné podmienky a prináša ďalšie výhody, ako napríklad v počte použiteľných SIM kariet, fyzických rozmerov zariadení (kľúčový parameter pre montáž). Použitie interného harddisku pre poskytovanie nových služieb cestujúcej verejnosti, využitie dátového signálu potenciálne až od ôsmich operátorov a pripojenie viac ako 100 cestujúcich v jednom vagóne bez zmeny kvality dodávaného signálu.

Rovnako dôležitá je aj spôsobilosť zariadení pracovať v náročnej železničnej prevádzke, kde musia pracovať pri vysokých rýchlostiach vlakov, v prostredí s elektrickými výbojmi (prepätím) spôsobenými elektrickým vedením nad vagónmi a podobne.

Martin Stach, riaditeľ sekcie informačných technológií ZSSK ochotne vysvetľoval, ako je to s budúcim Wi-Fi pripojením vo vozňoch ZSSK

Dnes reálne potrebujeme aspoň tri SIM karty pre troch slovenských operátorov a v medzinárodnej preprave aspoň dve ďalšie,“ hovorí Martin Stach, riaditeľ sekcie informačných technológií ZSSK a dodáva: „Doteraz využívané riešenie pracuje iba s dvomi SIM pre vnútroštátnu prepravu a kapacitne ani technologicky už nestačí. V dohľadnom čase musíme pripraviť generačnú výmenu Wi-Fi pripojenia a rozšíriť Wi-Fi v stovkách ďalších vagónov. Najprv si však ponúkané zariadenie, samozrejme, musíme otestovať v menšej sérii.

Ako sme zistili, ZSSK zatiaľ používa SIM kartu od Telekom a Orange, ďalej je tu karta od českého O2 kvôli zabezpečeniu pripojenia na internet aj v Českej republike. Zvolených prvých 20 vlakov sa bude prevádzkovať na medzinárodných tratiach premávajúcich na trase Žilina – Praha.

ZSSK rokuje aj s operátormi, aby dosiahli lepšie pokrytie koľajových tratí, pretože títo sa zatiaľ orientujú skôr na pokrytie cestných ťahov. ZSSK však prepravuje mesačne milión ľudí, ktorí majú možnosť internet reálne používať počas jazdy. Pre cestujúcich je pritom v použitom riešení vyberané predovšetkým pripojenie na LTE, pričom sa vyberá voľný slot na pripojenie pre konkrétneho používateľa. Ten je počas pripojenia pripájaný k rôznym operátorom tak, aby sa dosiahlo čo najlepšia kvalita spojenia a tento proces je pre cestujúceho úplne transparentný.

ZSSK má vo výhľade aj ďalšie využitie zábavného systému s tým, že niektoré služby môžu patriť aj medzi platené, resp. môže ísť o pripojenie na internet s garantovanou kvalitou. Základné pripojenie na internet je ale zadarmo a bude k dispozícii pre každého cestujúceho. Veríme, že takýto spôsob pripojenia na Wi-Fi sa bude nachádzať aj v priestoroch stanice, čo samozrejme už nepatrí pod správu ZSSK, ale k cestovaniu tieto priestory jednoducho patria.

Riešenie vysúťažené ZSSK je v prevádzke na železniciach v Španielsku v desiatkach kusov, v Číne v stovkách kusov a prebiehajú rokovania o nasadení v Poľsku a Česku.

Pôvodné riešenie Nové riešenie (Huawei)
Značka zariadenia Draytek Vigor Huawei
Wifi štandard 802.11n (cca 300 Mbps)802.11ac (cca 1 Gbps)
Počet súčasne pripojených Wifi klientov?128
Počet Wifi streamov na vagón (MIMO)13
Počet pozícií pre SIM38
Počet 3G/4G modemov1
(2 x USB pre pripojenie externého modemu)
4
Využitie viacerých LTE liniek(operátorov) súčasneÁno (Loadbalancing)Áno (Loadbalancing)
Počet inštalovaných 3G/LTE antén48
Prevádzková teplota (stupeň Celzia)od 0 do 45 °Cod -25 do +70 °C
Rozmer LTE smerovača  (mm)241 x 165 x 44280 × 200 × 44
Podpora železničných štandardov N/AN/ARolling Stock
EN50124-1
EN 50155 Rail – Electronic
Equipment on Rolling Stock Class
TX (EMC, Environmental)
EN 61373 Rail – Environmental,
Shock and Vibration
Stupeň krytiaN/AIP54
Lokálne úložisko dát (poskytovanie lokálneho obsahu – web, video, …)N/A128 GB SSD disk (možný upgrade do 1 TB)
Podpora lokalizácie GPSN/AÁno (vstavaný GPS modul)
Podpora napájanie cez Ethernet (možnosť pripojenia dalších zariadení bez nutnosti použitia napájacieho zdroja)N/A4 x PoE ethernet na oboch zariadeniach
Možnosť základného ovládania LTE smerovača pomocou SMS správN/AÁno

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.