Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na internete dnes kupujeme už takmer všetko a online predaj sa čoraz viac podobá nakupovaniu v kamenných predajniach. Tento raz sme pre vás vybrali špecifický segment detských hračiek s objemom takmer 38 miliónov eur a výraznou sezónnosťou. Porovnávali sme online predaj hračiek v krajinách strednej a východnej Európy, kde Heureka pôsobí.

Sezónnosť hračiek samozrejme súvisí s Vianocami, kedy ich nakupujú takmer všetci. Sezóna začína už v októbri (prípadne v septembri), keď stúpne predaj o takmer polovicu, aby sa v novembri dokonca zdvojnásobil. A vo vrchole sezóny v decembri stúpne ešte o ďalších 30 %, a dosahuje takmer 4-násobný mesačný obrat v porovnaní s ostatnými mesiacmi roka. V novembri a decembri minieme na darčeky až takmer 42 % ročných tržieb.

Koľko míňame na hračky nakupované online na Slovensku a v Čechách?

Za minulý rok zaznamenala kategória hračiek pokles len o 1 % a odhadované tržby boli takmer 37,7 milióna eur. Najväčší objem tržieb vo výške takmer 44 miliónov eur zaznamenala kategória hračiek v roku 2022. Zaujímavosťou je, že český trh, ktorý je dvakrát taký veľký ako slovenský, má obrat zhruba až 4-násobne väčší. Znamená to, že českí spotrebitelia kupujú hračky na internete v oveľa väčšej miere ako Slováci.

Ktoré kategórie hračiek sú najpopulárnejšie? 5 najväčších kategórií v krajinách strednej a východnej Európy a ich podiel na celkovom záujme o kategóriu hračiek

CZSKHUROBGSIHR
LegoLegoLegoLegoŠachLegoLego
PlyšáciPlyšáciStolové hryTrojkolkyLegoStolové hryStolové hry
Interaktívne hračkyDetské karnevalové kostýmyModely áutBábkyHojdačkyHracie centráHracie centrá
BábikyBábikyInteraktívne hračkyStolové hryKočiariky pre bábikyPuzzlePuzzle
Figúrky a zvieratkáElektrické autíčkaPlaymobilModely áutDetské kuchynkyPlyšáciPlyšáci
38 %21 %73 %72 %47 %53 %33 %

Dominujú stavebnice, ktoré tvoria až takmer tretinu všetkých výdavkov na hračky. Z nich najmä Lego, ktoré patrí dlhodobo medzi najvyhľadávanejšie značky na Heureke. Tá má veľké množstvo fanúšikov, o čom svedčí aj zoznam najpredávanejších modelov, medzi ktorými dominujú špecifické novinky ako napríklad kvety zo sérií LEGO® Icons či LEGO® Creators. V ponuke sú však aj ďalšie typy stavebníc určené od najmenších detí až po tie najväčšie, ktorými sú častokrát samotní rodičia, vo väčšine prípadov otcovia. Špecifické sú napríklad edukačné elektronické stavebnice pre mladých elektrikárov či modely lodí, lietadiel alebo áut. Kategória interaktívnych hračiek zahŕňa najmä hračky pre malé deti objavujúce svet.

„Úplným fenoménom sú stavebnice Lego, ktoré sa vo všetkých sledovaných krajinách dostali do top 5 najvyhľadávanejších kategórií. Evergreenom sú potom plyšové hračky, ktoré sa do najväčšej päťky dostali v 4 krajinách, ale aj v tých ostatných sú vysoko obľúbenou hračkou. Zaujímavé je, že v krajinách, ktoré sú si nejakým spôsobom blízke, či už historicky alebo inak, sú najväčšie kategórie podobné. Vidíme hneď tri rovnaké kategórie pri Českej republike a Slovensku, pri Chorvátsku so Slovinskom majú dokonca rovnaké všetky. Nájde sa však aj kategória, ktorá figuruje výhradne len v jedinej krajine, napríklad šach v Bulharsku alebo bábky v Rumunsku. Je otázka, či je to inou kultúrou, ktorá sa odráža aj v typoch hračiek, ktoré deťom kupujeme,“ zamýšľa sa nad dátami Michal Buzek, šéf analytikov Heureka Group.

V kategórii hry na záhradu máme aj jedného zo skokanov, ktorými sú cenovo drahšie nafukovacie skákacie hrady, ktoré na Slovensku narástli o +45 %. Táto kategória výrazne narástla aj v ďalších krajinách regiónu, v ktorých Heureka Group pôsobí, ako je Rumunsko (+ 159 %), Maďarsko (+183 %) či Bulharsko (+515 %). Najväčším skokanom u nás sú však vodné pištole z kategórie hry pre chlapcov (+71 %) a interaktívne roboty (+ 61 %) zažívajúce výrazný progres rastu kvality. Prepadákom sú zas fingerboardy až o -65 %, ktoré sa ukázali ako jednorazová módna záležitosť.

Značky: