Elektromobilita rastie na popularite a zrejme už ani neexistuje výrobca áut, ktorý by nevyrábal zároveň elektromobily. Ich počet narastá celosvetovo, ale aj u nás na Slovensku. Prevádzka elektromobilu je ekologickejšia a pri správnom spôsobe nabíjania, môžete ušetriť.

Veľká časť vodičov využíva svoje auto najčastejšie počas dňa na presun z domu do práce a naopak, prípadne na nákup či do školy. Podľa štatistík je to okolo 50 až 100 km denne v pracovných dňoch, pričom cez víkendy je prejdená vzdialenosť dlhšia, no málokedy presiahne 200 km za deň.

Na tieto vzdialenosti sú moderné elektrické autá ako stvorené. Pri používaní elektromobilu je však kľúčové jeho nabíjanie. Nie je to pár minútová záležitosť, ako v prípade bežného tankovania. Vyžaduje si to zmenu spôsobu myslenia a životného štýlu, ktorý sa vám však pri správnej prevádzke môže vyplatiť.

TIP: tu si môžete poistiť elektromobil online.

Nabijete cez obyčajnú zásuvku

Najľahším spôsobom nabíjania elektromobilu, je cez bežnú elektrickú zásuvku 230 V. Ku každému elektromobilu dostanete kábel na tento spôsob nabíjania a obyčajnú zásuvku máte určite doma.

Elektrické auto týmto spôsobom síce nabijete, no má to svoje limity. Tento spôsob sa vyplatí pre tzv. plug-in hybridy, kedy je súčasťou auta okrem elektrického motora aj spaľovací motor. Tieto typy elektromobilov mávajú nižšiu kapacitu batérie, typicky pod 10 kWh a nabitie môže cez 230 V zásuvku trvať približne 8 hodín. Prevažne ide o nočné nabíjanie, keď sa vrátite domov a ráno máte auto nabité.

Opatrnosti nikdy nie je dosť

Hoci spomíname obyčajnú zásuvku, je potrebné dbať na jej vyhotovenie. Mala by byť aj ochránená proti vplyvom počasia. Teoreticky by mohlo dôjsť ku skratu, z ktorého vznikne požiar, proti ktorému je možné v Allianzi poistiť auto aj nehnuteľnosť.

Nabíjanie z obyčajnej zásuvky prebieha striedavým prúdom (AC), ktorý sa v nabíjačke zabudovanej priamo v aute mení na jednosmerný (DC). Týmto jednosmerným prúdom sa nabíja batéria v aute. Typicky býva bežná zásuvka v domácnosti chránená 10 A poistkou, čím dosiahnete nabíjací výkon okolo 2,3 kW.

V systémových nastaveniach auta je možné obmedziť veľkosť odoberaného prúdu, ak by bolo 10 A pre domácnosť priveľa a bránilo by vám to napríklad v bežnom fungovaní domácnosti (napríklad pranie, klimatizácia a podobne). Doba nabíjania sa tým, samozrejme, predĺži. Tá sa predlžuje aj v prípade, ak počas nabíjania vykurujete či chladíte kabínu auta, ak v ňom sedíte.

Nabitie auta s 50 kWh batériou by trvalo aj 36 hodín, čo je veľmi dlhý čas.

Údaje o nabíjaní auta, zobrazujú moderné autá v prehľadnej podobe (CUPRA BORN)Zdroj: TOUCHIT
Údaje o nabíjaní auta, zobrazujú moderné autá v prehľadnej podobe (CUPRA BORN)

Špeciálna zásuvka od dodávateľa elektriny a ICCB kábel

U dodávateľa elektriny pre vašu domácnosť si môžete zriadiť aj špeciálnu zásuvku, v ktorej bude odber vyšší ako 10 A, napr. to môže byť 16 A. Môže mať postriebrené kontakty, či vyšší stupeň krytia (IP55) a jej vyhotovenie je robustné. Ide o jednofázové nabíjane pri ktorom môžete využiť aj tzv. ICCB (In Cable Control Box), čo je kábel s riadiacim boxom.

Ani tu však nie je možné očakávať zázraky z hľadiska bezpečnosti. Stále musíte byť opatrní, pretože za určitých okolností hrozí riziko požiaru.

Nabíjanie elektrického auta na parkovisku v obchodnom centreZdroj: TOUCHIT
Nabíjanie elektrického auta na parkovisku v obchodnom centre

Istotou je Wallbox a nabíjacie karty

Wallbox je ideálny pre každého vlastníka elektrického auta. Je umiestnený zväčša na stene a nabíja striedavým prúdom. Pri tomto spôsobe je kľúčová zabudovaná nabíjačka v aute, ktorá môže byť 11 kW, ale pri drahších modeloch aj 22 kW. Zriadenie wallboxu je možné po dohode s dodávateľom elektriny pre vašu domácnosť. Pri rodinných domoch je to bezproblémový proces. Pri rezidentskom bývaní však počítajte s možnými komplikáciami, ako je súhlas vlastníkov bytov a podobne.

Pri modeloch s vyšším výkonom je možné využiť výkonný wallbox s trojfázovým napájaním a prúdovým odberom až 32 A. Toto nabíjanie môžete používať systematicky a to aj v prípade, ak potrebujete každý deň prejsť viac ako 100 km. Existujú tiež wallboxy s nižším výkonom, ktoré pokojne postačia na nabíjanie elektromobilov s bežnou požiadavkou na kratšiu prejdenú vzdialenosť.

Verejná nabíjačka funguje podobne ako trojfázový wallboxZdroj: TOUCHIT
Verejná nabíjačka funguje podobne ako trojfázový wallbox

Nabíjacie stanice s podobným výkonom ako má wallbox, bývajú situované aj na verejných miestach, napríklad na parkoviskách v obchodných centrách, biznis budovách, dopravných uzloch a podobne. Pri nich je nutné mať so sebou prepojovací kábel. Ak ho nedostanete spolu s autom, je možné ho dokúpiť a v kvalitnom vyhotovení sa jeho cena pohybuje okolo 300 eur.

Pri nabíjaní cez sieť verejných nabíjačiek je potrebné mať uzavretú zmluvu s ich poskytovateľom. Na Slovensku je to napr. ZSE Drive, Greenway, eJoin, AgeVolt a podobne. Zmluvu väčšinou uzavriete pohodlne on-line a pomerne rýchlo. Poštou pritom dostanete nabíjaciu kartu, no nabíjanie je možné ovládať aj cez mobilnú aplikáciu.

Niektorí dovozcovia áut poskytujú aj karty, ktoré sú platné pre viacero poskytovateľov. Medzi viacerými poskytovateľmi totiž platí národný roaming a tak nie je potrebné dávať pozor, kde vlastne nabíjate. Netreba však zabudnúť, že nabíjanie na verejnom wallboxe je vždy drahšie, ako keby ste použili domáci wallbox.

Mobilná aplikácia umožňuje spustiť proces nabíjania a zobrazuje parametre nabíjaniaZdroj: TOUCHIT
Mobilná aplikácia umožňuje spustiť proces nabíjania a zobrazuje parametre nabíjania

Rýchle nabíjanie iba výnimočne

Rýchlonabíjačky sú najvyšším spôsobom nabíjania, ktorý nabije batériu v aute za krátky čas. Mali by ste ho využívať primárne na cestách, pri ktorých vzniká požiadavka na prekonanie dlhej vzdialenosti. Napríklad pri ceste z Bratislavy do Košíc a späť, prichádza do úvahy práve rýchlonabíjačka. Tá nabíja batériu priamo jednosmerným prúdom, bez využitia zabudovanej nabíjačky v aute.

Nabíjací prúd je pri výkonnejších nabíjačkách vyšší ako 100 A a niečo také sa v bežnej domácnosti nedá dosiahnuť. Rýchlonabíjačka vyžaduje osobitné vedenie. Identifikácia pri nabíjaní (a následná platba) sa aj v tomto prípade vykonáva bezkontaktnou NFC kartou alebo mobilnou aplikáciou. Spravidla takto auto nabijete do polhodiny.

Nabíjanie je pritom riadené a chránené a z hľadiska bezpečnosti je to najlepší spôsob. Avšak za nabitie si aj poriadne zaplatíte. Za nabitie povedzme 50 kWh batérie môžete zaplatiť aj 50 eur. Čím viac však takéto nabíjanie mesačne využívate, tým menej na rýchlonabíjačke zaplatíte (tzv. flat rate). Nabíjať na rýchlonabíjačke by ste však mali skutočne výnimočne, pretože má vplyv aj na životnosť batérie.

Rýchlonabíjanie je vhodné hlavne na dlhších cestách s elektromobilomZdroj: TOUCHIT
Rýchlonabíjanie je vhodné hlavne na dlhších cestách s elektromobilom

Koľko zaplatíte za nabíjanie doma?

Väčšina vodičov si elektrické auto kupuje v dobrej viere, že chce pri jeho prevádzke čo najviac ušetriť na palive a jeho celkovej prevádzke. Spotreba elektrického auta sa pohybuje na úrovni 20 kWh/100 km, no údaj je závislý od okolitej teploty, typu terénu, spôsobu jazdy či prenášaného objemu.

Lacnú prevádzku elektromobilu je možné dosiahnuť nabíjaním doma. Ak vychádzame z ceny elektriny odvodenej od najbežnejšej tarify pre domácnosti DD2 vrátane poplatku za distribúciu energie a ďalších poplatkov, dosiahneme sumu za prejdenie vzdialenosti 100 km okolo 4 eur. To je cena, ktorá je pri aute so spaľovacím motorom nedosiahnuteľná. Pripomeňme, že pri tomto výpočte sme vychádzali z cien elektriny pri domácom nabíjaní.

Ďalšie zlacnenie môžete dosiahnuť aj alternatívnymi zdrojmi elektrickej energie, ako sú fotovoltické články na streche domu a elektrická batéria na akumuláciu energie.

Čo ak mi elektromobil ostane stáť uprostred ničoho

Hoci odporúčania hovoria, že batéria elektromobilu by nemala klesnúť pod hodnotu 20 %, život prináša neočakávané situácie, pri ktorých sa to môže vyskytnúť. Elektromobil vás na tento pokles kapacity batérie upozorní a prípadne vyhľadá dostupné nabíjačky v okolí.

Môže sa však stať, že sa auto vybije úplne. V tejto situácii môžete využiť krytie v rámci poistenia elektromobilu od Allianz, ktoré kryje službu odvozu auta k najbližšej nabíjačke, alebo nabitie na mieste pomocou mobilnej nabíjačky.

Uzatvorenie takéhoto poistenia vám dáva istotu, že sa má o vás kto postarať a nikdy nezostanete v štichu. Poistenie vás ochráni aj pri poškodení batérie napríklad pri havárii auta. Je to dôležité, lebo cena batérie v čisto elektrickom aute rozhodne nie je nízka.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Allianz.

Prečítajte si aj:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.