Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Verejná nabíjacia infraštruktúra pre elektrické vozidlá dosiahla nové historické maximá. Ku koncu roka 2024 bolo na Slovensku pre elektromobilistov dostupných 2 424 nabíjacích bodov v 967 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 34, resp. 31 percent. Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo je o 52 % viac ako na konci roku 2023. Zaujímavé sú aj zmeny v zozname operátorov verejných nabíjačiek – k etablovaným hráčom ako ZSE Drive, GreenWay či ejoin pribudli nové mená ako napríklad OMV. Operátori však bijú na poplach: legislatívna zmena, ktorú priniesla vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví od Nového roka, môže spraviť prevádzku nabíjačiek takou nevýhodnou, že ich začnú hromadne vypínať.

Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský.

Na Slovensku momentálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba 6 elektromobilov. Pre porovnanie, v Nórsku, ktoré je napriek studenému podnebiu a zložitej topografii európskym lídrom v oblasti elektromobility, pripadá na jeden nabíjací bod až 25 vozidiel. Tento rozdiel ilustruje obrovský priestor pre rast počtu elektromobilov na slovenských cestách.

Nabíjacie body pribúdali v priebehu roka 2024 uspokojivým tempom, a to napriek legislatívnym a technickým výzvam, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. To uložilo prevádzkovateľom povinnosť prispôsobiť svoje stanice novým štandardom, vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. „Napriek týmto zmenám sa operátorom darilo udržiavať tempo výstavby a rozšíriť dostupnosť nabíjacích bodov po celom Slovensku,“ hodnotí Križanský.

Podľa SEVA je však kľúčové, aby ďalší rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry neohrozili legislatívne opatrenia, ktoré by mohli znížiť ekonomickú atraktívnosť prevádzky nabíjacích staníc. „Súčasné kroky zo strany energetického regulátora vzbudzujú obavy, že by prevádzkovatelia mohli byť dokonca nútení vypínať už postavené nabíjacie stanice. To by pribrzdilo rozvoj elektromobility práve vo fáze, kedy Slovensko potrebuje zabrať a dobiehať ostatné krajiny Európskej únie,“ dodáva Križanský. Členovia SEVA upozorňujú na novelu vyhlášky ÚRSO č. 154/2019 Z. z., ktorá zásadne mení podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu. Práve túto vyhlášku pred tromi rokmi ÚRSO upravil ako súčasť záväzných reforiem v Pláne obnovy a odolnosti, aby bolo pripojenie a prevádzka nabíjačiek flexibilnejšia.

Problém je využitie (utilizácia) nabíjacej stanice – teda percentuálny podiel času, počas ktorého je aktívne využívaná na nabíjanie, vzhľadom na celkovú dostupnosť jej kapacity. V západnej Európe je utilizácia násobne vyššia ako u nás, pričom ešte aj v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. S týmto faktom sa doteraz počítalo aj vo vyhláške, ktorá upravuje podmienky pripojenia nabíjačiek. Nabíjacie stanice mali na mesačný fixný poplatok za rezervovanú kapacitu výrazné zľavy, ktoré boli kompenzované vyššou variabilnou časťou poplatku. Nové znenie vyhlášky platné od Nového roka však tieto zľavy prakticky rušia. Prevádzkovatelia budú musieť platiť plnú cenu za rezervovanú kapacitu, ak nedosiahnu využitie kapacity aspoň 30 %, čo bude na Slovensku ešte niekoľko rokov absolútne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie pravidelných fixných nákladov za prevádzku nabíjačiek, ktoré prevádzkovatelia kvôli nízkemu počtu elektrických vozidiel nedokážu absorbovať,“ vysvetľuje Križanský.

To môže mať ďalekosiahle dôsledky. Prevádzkovatelia môžu stratiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by spomalilo rozvoj infraštruktúry v čase, kedy Slovensko naopak potrebuje rozširovať svoju sieť pre naplnenie cieľov Plánu obnovy a odolnosti. Zvlášť negatívne sa to dotkne vysokovýkonných nabíjačiek, vrátane ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach, ktorých výstavbu do polovice budúceho roka pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR. SEVA preto navrhuje preskúmanie dopadov tejto vyhlášky a odporúča ÚRSO prehodnotiť tarify tak, aby odrážali potreby rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilitou. „Navrhneme vrátenie znenia príslušnej časti vyhlášky do pôvodnej podoby. Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjacích staníc, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku,“ uzatvára Križanský.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.