V roku 2008, keď svetom preletela ako hrom ekonomická kríza, som ešte nepôsobil v marketingu. Kríza ale úplne paralyzovala aj môj architektonický biznis a trvalo dlho, pokiaľ sa z toho prepadu spamätal. Máme rok 2020 a kríza sa v súvislosti s koronavírusom rozbehla v plnom prúde.
Jednotlivé marketingové kanály a ich dôležitosť
IAB robila prieskum medzi zamestnancami marketingu priamo vo firmách (nie v marketingových agentúrach), ohľadom online marketingových kanálov, ktoré používajú.
Najpoužívanejšie boli Facebook, video, bannery, Instagram, PPC (platené preklikové kampane) a newslettre.
Naopak, najmenej používané zložky digitálneho marketingu, boli SEO (optimalizácia pre vyhľadávače), personalizácia, mobilný marketing, LinkedIn…
Veľmi zaujímavo potom vyznel rebríček, kde mali markeťáci uviesť, ktoré sú najefektívnejšie zložky digitálneho marketingu. Definovali ich ako video, SEO a PPC.
Pokiaľ sa ich ale opýtali, ktorý kanál by ako prvý zo svojho media mixu pri znižovaní investícií do reklamy vypustili, boli to eventy, sponzoring, produkcia a ATL (nadlinková masová reklama, ako napr. TV, rádio, outdoor).
Digitál tvorí v malých a stredných firmách najväčšiu položku v marketingovom rozpočte. Čo je ale dôležité vedieť? Digitálna reklama je stále vnímaná ako najefektívnejšia a zároveň kľúčová oblasť v propagácii firmy a plnenia cieľov.
Marketingová stratégia v kríze
Pripravení vidia v kríze príležitosť a veľkú výzvu, nepripravení sa jej boja. Vo firme sa riadime heslom: ,,Očakávaj najlepšie a priprav sa na najhoršie“. Znamená to, že treba byť v návrhoch na rozvoj firmy optimista, ale je nutné robiť kroky, ktoré budú eliminovať zlý dopad, ak nastanú problémy.
Ako robiť udržateľný marketing?
V prvom rade musíte mať nastavené firemné procesy tak, aby ste mali pod kontrolou všetky príjmy aj výdavky. Správne merajte, vyhodnocujte a nastavujte. Zamerajte sa hlavne na tri oblasti marketingu a dlhodobo ich budujte, lebo v tom vidíme kľúč k úspešnému prekonaniu krízy:
1. Investícia do vlastnej značky
Investícia do propagácie vlastného brandu sa z dlhodobého hľadiska vždy oplatí. Najvhodnejšie formáty na tvorbu povedomia o značke v online priestore sú bannerová a video reklama. Treba si ale uvedomiť jednu zaujímavú štatistiku:
- programatický nákup bannerových plôch sa v roku 2018 pohyboval na úrovni 13 %, v roku 2019 to bolo okolo 16 %. No v Českej republike je to už dlhšiu dobu +- 50 %.
Tam vidíme priestor pre firmy, ktoré chcú zvýšiť efektívnosť bannerovej reklamy. Programatický nákup oproti priamemu nákupu reklamných plôch ušetrí rozpočty s rovnakým dosahom, alebo zvýši dosahy, s rovnakým rozpočtom. Ideálne je, keď sa zapojí nápaditá kreatíva, efektívne cielenie a účinný retargeting.
2. Video formát je kráľ a dlho ešte bude
Video je už téma posledných rokov. Medziročne tento formát rástol podľa Google o 25 %. Za video silne hovoria svetové štatistiky: viac ako 90 % ľudí po celom svete objavuje nové značky a produkty na YouTube. Treba si uvedomiť, že YouTube je druhý najpoužívanejší vyhľadávač na svete (prvý je Google).
Podľa prieskumu v Českej republike vyšlo, že YouTube má 78 % dosah na ľudí vo veku 15 – 69 rokov s najsilnejším dopadom na vekovú skupinu 15 – 34 rokov. Na Slovensku tieto čísla budú podobné. YouTube sa v Českej republike zaradil medzi top 4 televízne kanály pre vekovú skupinu ľudí 15 – 69 rokov.
Video formát, ako komunikačné médium, má svoje miesto nielen na YouTube, ale aj na webových stránkach, pri produktoch na e-shopoch, v článkoch na blogu, na sociálnych sieťach (v obsahu a v reklamách) a dá sa použiť aj v e-mailingu. Je to formát, ktorý dokáže najzrozumiteľnejšie so zákazníkom komunikovať. Preto videom komunikujte, je to veľmi efektívne.
3. Dôveryhodnosť a udržateľnosť vašej reklamy
Kríza nám pred rokmi ukázala, že keď sa znížil dopyt, firmy ako prvé znížili výdavky do reklamy. Stalo sa ale to, že firmy neboli viditeľné, mnohokrát ich produkty a služby neboli dohľadatelné. Ako sa hovorí, zíde z očí, zíde z mysle. V prípade, že firmy nemali dostatočne známy brand, zákazníci ich na internete mali problém nájsť.
Preto pre udržateľný marketing je SEO najlepšou dlhodobou investíciou. Pri kvalitnom a dlhom budovaní kvality webu, obsahu, textov a spätných odkazov vám aj po vypnutí reklám a znížení investícií do SEO ostanú určitú dobu pozície na Google. Tým pádom bude váš brand dohľadateľný zákazníkmi. SEO vám zvyšuje aj dôveryhodnosť, vďaka kvalitnému obsahu sa viete profilovať ako líder daného segmentu.
SEO je uvádzané ako jeden z najefektívnejších marketingových kanálov, pritom ho do svojho mixu vkladá minimum firiem. V tom vidím veľkú príležitosť, ako predbehnúť konkurenciu. Preto naša rada znie: Investujte do kvalitného SEO.
Milan Markovič, Leader Effectix Slovensko
Zdroje: IAB Slovakia, Themarketers.biz, Go4insight, Google