E-mailový marketing a databáza kúpená (nájdená, ukradnutá, pozbieraná z verejne dostupných zdrojov atď.), to skrátka nejde dohromady. Databázu si musíte najprv sami vytvoriť, starostlivo a správne získať ľudí, ktorí majú záujem dostávať práve vaše obchodné správy. A čo je rovnako dôležité – všetky takéto e-maily je potrebné mať aj potvrdené. Ako presne na to?

To najdôležitejšie na začiatok ešte raz: E-maily sa nekupujú

Prečo sa e-maily nekupujú? Hlavný dôvod je ten, že zakúpenú databázu príjemcov nie je možné legálne použiť pre rozosielanie obchodných správ. Poďme to ale trochu rozobrať, pretože je veľmi pravdepodobné, že sa stretnete s niekým, kto bude tvrdiť pravý opak.

Najprv to najpodstatnejšie:

  • K odosielaniu e-mailových obchodných správ je podľa  zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách treba mať súhlas príjemcu.
  • Súhlas príjemcu sa nedá v žiadnom prípade predať ani kúpiť. Takže i keď vás bude predávajúci miliónkrát uisťovať, že súhlasy príjemcov má, tak vám to bude k ničomu.

Dôvodov však môže byť viacero, napríklad a najmä:

  • Pokiaľ sa príjemca vášho spamu bude v budúcnosti rozhodovať medzi nákupom u vás a u vašej konkurencie (ktorá mu spam neposlala), zvolí si vašu konkurenciu.
  • Spamovaním nič nezískate. Každý užívateľ e-mailu je už teraz  preplnený obrovským množstvom pošty a každé ďalšie zaslanie nevyžiadaného e-mailu nepovedie k túžbe nakúpiť práve u vás.
  • Môže sa vám síce zdať, že Slovenská obchodná inšpekcia pracuje pomaly. To však neznamená, že nepracuje.
  • A aj pokiaľ by vás náhodou netrápila vysoká pokuta od SOI, rozhodne by vás malo trápiť vedomie, že rozosielaním nevyžiadaných obchodných správ ubližujete predovšetkým sami sebe. Ničíte si vlastnú povesť a poškodená reputácia sa len veľmi ťažko a zdĺhavo napravuje.

TIP: Vedeli ste, že medzi obchodné správy patrí i PFko? Takéto prianie k novému roku je totiž považované za správu na podporu image (brandu), a tým pádom je odoslanie i tejto správy regulované zákonom č. 351/2011 Z.z.

 

Ako teda vytvoriť kvalitnú databázu

Základ všetkého je vaša motivácia. Nebuďte lakomí, nemôžete iba brať (e-mailové adresy a súhlasy k ich využitiu). Musíte i dávať, a to akúkoľvek pridanú hodnotu, ktorá bude pre príjemcu natoľko zaujímavá, že vám za ňu dá svoj e-mail. Príkladom môžu byť:

  • zľavové kupóny
  • hodnotné informácie, rady a návody
  • vzorky zdarma
  • výhry v súťaži
  • Aktuálne informácie

Najjednoduchšia cesta – zber kontaktov na webe

Umiestnite si na svoj web formulár pre zber kontaktov (prihlásenie k odberu newslettera, noviniek, ponúk, atď.). Výzva k registrácii by mala byť dostatočne vidieť, ale zároveň by príjemcovi nemala prekážať a rušiť ho (keď nového návštevníka prekvapíte hneď po vstupe pop-up oknom prekrývajúcim celý obsah webu, s najväčšou pravdepodobnosťou zase odíde). Pri výzve k registrácii nezabúdajte taktiež dostatočne uviesť dôvod, prečo je pre návštevníka vášho webu prínosom vám dať svoj e-mail a súhlas.

TIP: Nezabúdajte, že požiadavka na overenie e-mailu zaisťuje to, že môžete získať súhlas a zároveň mať istotu, že vám do formulára niekto nenapísal celkom cudzí e-mail. Robí sa to tak, že prihlásenie k odberu je potvrdzované cez e-mail s overovacím odkazom. Potom budete mať istotu, že vlastník e-mailu skutočne potvrdil prihlásenie a nebudete sa musieť báť SOI.

„Lovte“ v sociálnych sieťach

Mať tisíce fanúšikov na firemnom profile na sociálnej sieti je síce fajn, ale e-mailové adresy, vrátane súhlasu so zasielaním obchodných správ, od svojich fanúšikov (napríklad) na Facebooku nedostanete. Je teda na vás ich dostatočne nalákať na váš web, kde od nich opäť metódou „niečo za niečo“ získate e-mailovú adresu a súhlas.

Off-line zber kontaktov

Ani off-line svet nie je pre zber e-mailových kontaktov do krabice k zahodeniu. Môžete trebárs využiť potenciál návštevníkov svojich kamenných predajní a ponúknuť im pridanú hodnotu za poskytnutie e-mailovej adresy. Nezabúdajte ale na to, že udelený súhlas príjemcu musíte doložiť (napr. vyplnená „zľavová kartička“ s uvedeným súhlasom a podpisom príjemcu).

 

TIP: Vedeli ste, že predanie vizitky v žiadnom prípade neznamená, že vám vlastník vizitky dal súhlas so zasielaním obchodných správ? Vizitka sama o sebe udelenie súhlasu nepreukazuje.

Nezabúdajte ani na existujúcich zákazníkov

Máte už zákazníkov, ktorí od vás v minulosti zakúpili nejaký tovar či služby? Výborne. Ich e-maily môžete využiť. V tomto prípade máte navyše veľkú výhodu v dostupnosti relevantných informácií, ktoré už o svojich zákazníkoch viete (meno, adresa, dátum posledného nákupu, zakúpený produkt, atď.). Kampane potom môžete pekne personalizovať a cieliť.

 

Kvalitná databáza si vyžaduje údržbu

Nezabúdajte na niekoľko ďalších drobností, ktoré vám umožnia mať databázu kvalitnú, teda hlavne aktuálnu. Zo zákona je napríklad dané že musíte príjemcom umožniť odhlásenie sa.  To je zároveň nástroj, ako mať istotu, že svoje e-maily posielate skutočne iba tým ľudom, ktorí o ne majú skutočne záujem.

 

Taktiež si veľmi starostlivo strážte, aby vaša databáza neobsahovala e-maily, ktoré už neexistujú. Tie je potrebné vyraďovať, pretože vás to len bude stáť peniaze a čas. A pokiaľ dokážete pracovať s  informáciami o aktivite príjemcov (číta, otvára, preklikáva), tak vám to môže pomôcť k ešte lepšej databáze a vyššej úspešnosti vašich kampaní.

Autor článku: Jakub Olexa, konateľ spoločnosti Mailkit, ktorá sa zaoberá poskytovaním komplexných riešení pre e-mailový marketing.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.