Skutočne futuristické produkty neprichádzajú znenazdajky. Správy o tom, čo by ako koncept vyzeralo dobre, už poznáme.

Niektoré z technológií tu už máme, no prichádzajú v malých krokoch. Či už ide o ohýbateľný alebo rolovateľný displej či holografické zobrazenie.  A keď ich tu nakoniec máme vo forme použiteľného konceptu, ani si neuvedomíme, aký dosiahnutý pokrok máme v rukách.

Rozpozná vás

Čítačka odtlačkov tu je minimálne 10 rokov. Špičkové notebooky ju mali ešte skôr. Pamätáte si na ten úzky pásik, po ktorom bolo treba prejsť prstom? Po príchode čítačiek odtlačkov do smartfónov sa rovnaký typ udomácnil aj v notebookoch. Teraz stačí priložiť prst a rádovo v desiatkach milisekúnd sa rozpozná váš odtlačok. Samotný proces, kým sa prihlásite do systému trvá dlhšie, a tak to môžete pripísať na vrub tomuto spôsobu rozpoznávania. Faktom ale je, že je to závislé od výkonu vášho počítača.

Snímanie odtlačkov cez displej je tu, zatiaľ ale iba na vybranej ploche

Snímanie odtlačkov cez displej je tu, zatiaľ ale iba na vybranej ploche

Rovnako to platí aj pre smartfón. Dva-tri roky dozadu sa udomácnila pod displejom čítačka odtlačkov. Asi netreba zmieňovať, že sme ju videli podstatne skôr, no o jej funkčnosti sa dalo trochu polemizovať. V každom prípade prototyp ukázal cestu, kam sa tento komponent, ale najmä špičkové technológie v displejoch, budú uberať. Toto je skutočne veľký pokrok. Dá sa použiť a reálne to funguje bez výrazných obmedzení. Najlepšie smartfóny používajú ultrazvukovú, lacnejšie optickú čítačku. Z našich skúseností sa nedá jednoznačne určiť, ktorá z nich je rýchlejšia a presnejšia. Výrobcovia by však veľmi radi tvrdili, že to je práve ultrazvuková.

Do systému sa ale môžete prihlásiť cez infračervenú kameru. Funguje na princípe rozpoznávania charakteristických bodov tváre. Funguje aj po tme. To je ďalšia výhoda IR rozpoznávania. Na zosnímanie obrazu sa použije štandardná webová kamera a IR dióda slúži na rozpoznanie bodov na tvári. Zabezpečenie tohto typu je lepšie ako na smartfónoch bez tohto prvku. Tie telefóny, ktoré vás rozpoznávajú iba kamerou sa dajú do istej miery oklamať. V notebookoch je šanca výrazne menšia. Rozpoznanie nebude správne fungovať, keď sa oholíte alebo naopak budete mať výrazne viac fúzov. Do budúcna očakávame pomoc umelej inteligencie, ktorá sa naučí vás rozpoznať aj v takýchto prípadoch. Tiež by si mohla poradiť s neštandardnými svetelnými podmienkami. Presnosť ešte stále musíte dolaďovať. Keď sa totiž nepodarí rozpoznanie, máte možnosť nahrať ďalší obraz zo sekvenciou bodov, a tak postupne spresniť rozpoznávanie.

Skenovanie oka už dávno nie je len vo filmoch a stalo sa súčasťou niektorých zabezpečovacích systémov

Skenovanie oka už dávno nie je len vo filmoch a stalo sa súčasťou niektorých zabezpečovacích systémov

Zatiaľ je ešte minimum notebookov na trhu, ktoré majú snímač priblíženia. Taký, ako máte v mobile. Funguje napríklad vtedy, keď telefonujete a priložíte si telefón k uchu. Displej sa zhasne, aby ste si uchom omylom niečo nevypli. Notebooky, ktoré majú snímač priblíženia, môžu obrazovku automaticky uzamknúť, keď pri nej minútu či dve nesedíte alebo keď sa k počítaču priblížite, spustí sa rozpoznávanie a zapne IR kamera na prihlásenie do systému.

Tieto komponenty sú povedzme také technologické vylepšenia, ktoré sme prijali a asi okolo toho neboli veľké oslavy.

Zobrazovanie

Ohybný displej je ale niečo o čom sa diskutuje už roky. Prvé koncepty sme videli roky dozadu, no výrobcovia ich držali za ochranným sklom. Vyskúšať sa nedali a tú chvíľu prezentácie vydržali. Dnes sa výrobcovia neboja ukázať ohybný displej a garantujú jeho zohýbanie v desaťtisícoch až státisícoch ohnutí. Príkladom môže byť nielen smartfón motorola razr 5G, ale aj notebook Lenovo ThinkPad X1 Fold.

Lenovo ThinkPad X1 Fold sme si vyskúšali priamo v redakcii a je to notebook, ktorý sa dá naozaj používať

Lenovo ThinkPad X1 Fold sme si vyskúšali priamo v redakcii a je to notebook, ktorý sa dá naozaj používať

Produkty tohto typu sa v najbližších rokoch nestanú masovou záležitosťou. Dokonca nepredpokladáme, že by chcel mať každý výrobca aspoň jedno zariadenie vo svojej ponuke. Dôvodom nie je len cena. Z praktického pohľadu sa ale ukazuje, že vyhotovenie notebooku, ako ho už poznáme roky, sa zatiaľ osvedčilo najviac. Budúcnosť, hoci je niekoľko rokov vzdialená, prinesie rolovateľné displeje alebo ohýbateľné v jednom mieste pravdepodobne najprv do smartfónov či akýchsi tabletov. Napríklad Samsung Galaxy Z Fold 2 5G je telefón a rozložíte ho do malého tabletu. Zatiaľ čo motorola razr 5G predstavuje štandardný rozmer telefónu a zložením z neho spravíte ešte menší kúsok. Nateraz sa ale s istotou nedá povedať, či ohýbateľné displeje budú to, čo sa niekedy hromadne adaptuje. Minimálne vo svete smartfónov. Možno ich nebudeme potrebovať. Rolovateľné nájdu uplatnenie v rôznych oblastiach, napríklad by sme tak v budúcnosti mohli nosiť športové náramky.

motorola ukazuje, ako si smartfón s ohybným displejov predstavujú oni

motorola ukazuje, ako si smartfón s ohybným displejov predstavujú oni

Holografické zobrazenie je záležitosť, ktorá by mohla vyliezť z laboratória medzi ľudí. Takisto sa roky stretávame s jeho vizualizovaním, skôr na báze sci-fi, než reality. Prvé koncepty predstavovali rôzne farby s priehľadnými fóliami a projektormi. V praxi zatiaľ veľké využitie nenájdu. Priehľadné displeje sú takisto technologická chuťovka. Zatiaľ iba v dobrých sci-fi seriáloch a filmoch. Priehľadné displeje vyzerajú už teraz dobre a dokonca sme ich na vlastné oči videli na zahraničných výstavách.

Hoci prvé prototypy ukazovali priehľadný displej skôr ako propagačnú záležitosť. Máte možnosť umiestniť zaň nejaký produkt a keď zapnete obraz, zobrazí sa to, čo je prezentované na displeji. Problém je s farbami a priesvitnými odtieňmi blízkymi bielej. Preto sa zatiaľ tieto displeje nerozšírili. Síce pekná vec, no v notebooku nebude praktická. A za zhoršenú kvalitu podania farieb na displeji si nekúpite priehľadnosť, len aby to bolo efektné. Takže aktuálne v sci-fi filmoch alebo priamo k videniu na OLED TV od Samsungu.

Pekná ukážka holografického premietania. Odhadujeme, že na toto budeme čakať aspoň 10 rokov

Pekná ukážka holografického premietania. Odhadujeme, že na toto budeme čakať aspoň 10 rokov

Multimédiá

Veľkú cestu ušli fotoaparáty v smartfónoch. Zatiaľ najvyššie sériovo používané rozlíšenie dosahuje 108 Mpx. Nie je to len o hustote čipu, ale aj o objektíve. Do tenkého tela smartfónu sa dá fyzicky zmestiť len určitý objektív. Na kvalite fotografií sa vo veľkej miere podieľa umelá inteligencia. V budúcnosti by sa vo funkcii fotoaparátu mohli objaviť rôzne teplotné skenery. To už tu máte aj teraz, potrebujete na to ale samostatný modul.

V tejto oblasti neočakávame nejaké dramatické zmeny. Každá generácia fotí lepšie a takto to bude ešte po ďalšie roky. Pravdepodobne sa predný fotoaparát udomácni pod displejom. Technologicky to bude opäť veľký krok, no nebude taký zásadný, aby to prinieslo revolúciu v možnostiach alebo používaní zariadení.

Očakávame pokročilejšiu prácu s videom a zachytávaním zvuku. Pôjde o kombináciu umelej inteligencie a viacerých mikrofónov. Statické fotky sa výrazne posunuli dopredu, priestor pre video je stále dostatočne voľný.

Virtuálna realita iba s čipom za uchom alebo na spánkovej časti mozgu? Zatiaľ v nedohľadne

Virtuálna realita iba s čipom za uchom alebo na spánkovej časti mozgu? Zatiaľ v nedohľadne

Víziu vidíme v podpore umelej inteligencie na rozpoznávanie hovoreného slova. Asistenti by tak mohli automaticky rozpoznať jazyk. Dôraz na správnu výslovnosť nebude hrať takú veľkú úlohu, ako dnes. Ešte stále je tu dosť veľká rezerva a niektoré jazyky by sa umelá inteligencia mohla naučiť aj sama odposluchom z daného jazyka. Digitálni asistenti sú však už teraz na vysokej úrovni. Len si predstavte spracovanie vášho hlasu, odoslanie požiadavky na spracovanie serverom asistenta a takmer okamžite vrátaný výsledok. A na toto nie ste sami. Takých ako vy sú milióny a všetko prebieha tak, ako keby ste mali asistenta iba pre seba.

S multimédiami úzko súvisí rozšírená realita. Umiestnenie zvieratka alebo stoličky z nábytkovej firmy do vášho priestoru, ktorý snímate objektívom je naozaj len začiatok. Očakávať môžeme úpravy v reálnom čase, posúvanie nábytku alebo prispôsobovanie dekorácií z hľadiska farby alebo vzoru. A opäť si trúfame dodať, že toto bude len začiatok. Spracovanie ako také nie je pravdepodobne ničím výnimočným. Pointa tohto celého je, že sa to deje v reálnom čase.

Keď už spomíname reálny čas tak sa natíska spojenie virtuálna realita. Či sa to niekomu páči alebo nie, ešte stále je to skôr vec pre fanúšikov. Dá sa použiť ako výučbový materiál pre zamestnancov prípadne na hranie niektorých hier ako napríklad Tomb Raider s podporou VR alebo napríklad si zahráte Half-Life: Alyx. Aplikovanie virtuálnej reality do rôznych herných svetov bude jeden z výrazných míľnikov s dôrazom na kvalitu spracovania obsahu po fyzikálnej stránke.

Hra Minecraft sa dá preniesť do rozšírenej reality a môžete ju hrať aj na zemi vo vašej izbe

Hra Minecraft sa dá preniesť do rozšírenej reality a môžete ju hrať aj na zemi vo vašej izbe

Inovácie na vzostupe

Až časom sa ukáže, ktoré vylepšenia a technológie sa ujmú v praxi. Na batérie v smartfónoch, ktoré budú nabité za minútu, ešte stále čakáme. Neznamená to, že sa ujmú práve vo svete mobilných zariadení. No dajú nový smer batériám pre elektrické autá. Nakoniec príde doba, kedy nájdeme uplatnenie v holografickom zobrazení. Prehrýzť sa ale budeme musieť postupným a zmysluplným zapojením rozšírenej alebo virtuálnej reality do každodennej praxe.

Viac informácií o službe nájdete na tomto odkaze.

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.